Naast de onvolprezen Techno Classica in Essen vindt er een kleine 400 kilometer verderop nog een belangrijke klassiekerbeurs plaats, Retro Classics in Stuttgart, dat dit jaar zijn 18e editie beleeft. Verslaggever René de Boer was ter plaatse voor een impressie in woord en beeld.
Over de volstrekte onzin van twee vergelijkbare evenementen op dezelfde data is al veel gezegd en geschreven, de oorzaak ligt bij de organisatie in Essen, die afweek van de traditionele maand april en daardoor voor de tweede keer sinds 2012 een ‘datumclash’ veroorzaakte. Neemt niet weg dat er op beide beurzen voor liefhebbers genoeg te zien en te genieten valt, en zeker op het gebied van Porsches.
Stuttgart
Voor Porsche is Retro Classics in het ruim opgezette Messe-complex van Stuttgart natuurlijk een thuiswedstrijd. Vanaf de fabriek en het museum in Zuffenhausen naar de beurs in Leinfelden-Echterdingen, aan de Autobahn A8 naast het vliegveld, is het iets meer dan 30 kilometer, al kun je daar vanwege de lamlendige files in en om Stuttgart alsnog zomaar een uur over doen. Maar eenmaal binnen is het leed snel vergeten. In hal 4 heeft de fabriek een eigen stand, waar ’70 jaar Porsche sportwagens’ uiteraard uitbundig gevierd wordt. Ondermeer met een adembenemend mooie 356 Speedster uit 1955, maar ook een bijzonder prototype op basis van de 911. Dit model, aangeduid als 915, lijkt op het eerste gezicht een gewone oranjerode 911, maar wie twee keer kijkt, ziet de wielbasis, die 35 cm langer is dan bij het reguliere productiemodel. Het idee van deze ‘Gran Turismo’ was om de passagiers achterin meer beenruimte te bieden, maar het bleef bij een eenmalige exercitie.
Maar liefst 35 cm langer, toch bleef de 915 een eenmalig prototype.
Kees Nierop
Vanuit de sportieve hoek is de 961 te zien, voorzien van de bekende sponsorkleuren van Rothmans. Hierbij gaat het om de circuitvariant van de vierwielaangedreven 959, die vooral in de rallysport successen behaalde. Met de 961 namen Claude Haldi, René Metge en de in Nederland geboren Canadees Kees Nierop in 1986 deel aan de 24 Uur van Le Mans. Andere exponaten op de Porsche-stand zijn een 944 Turbo Cabriolet uit 1991 en de laatste luchtgekoelde 911 Turbo in een speciale uitvoering van Porsche Exclusive met 430 in plaats van 408 pk.
Met de 961 raceten René Metge, Claude Haldi en Kees Nierop in 1986 in Le Mans.
928 ONS
Natuurlijk laten ook overige exposanten op de Retro Classics zich niet onbetuigd als het om Porsche gaat. Naast de Porsche-stand bevindt zich de presentatie van de beroemde Stuttgarter carrosseriefabriek Reutter waar twee 356’s te bewonderen zijn, waarvan een in opbouw. Stoelenfabrikant Recaro, bekend van vliegtuigstoelen via racekuipen tot kinderzitjes, laat een 928 van de ONS-Streckensicherung, de veiligheidsdienst van de vroegere Duitse autosportfederatie zien. De basis voor deze dienst werd overigens in de jaren zestig gelegd door Herbert Linge, verdienstelijk coureur en in het dagelijks leven test- en ontwikkelingsrijder voor Porsche.
De door Recaro gesponsorde 928 van de ONS-Sicherheitsstaffel, de veiligheidsdienst van de vroegere Duitse autosportfederatie.
Transaxle
Op de stand van het snel groeiende Motorworld-imperium zagen we bij Messina Classics een 993 Carrera 2 uit 1994 in een wel heel bijzondere kleur, code 40Z Messing Metallic. Het gaat hier om één van de slechts twee in deze kleur speciaal voor de ‘Vorstand’, dus de raad van bestuur van Porsche, gebouwde auto’s. Apart is het zeker. Voor de rest natuurlijk 911’s in alle maten en soorten (en in veel mindere mate ook 914’s en transaxle-modellen), maar ook talloze Porsche-automobilia als folders, boeken, miniaturen, technische documentatie, Christophorus-tijdschriften en vele andere zaken. Dit weekeinde nog niks gepland en al in Essen geweest? Dan is Stuttgart zeker een bezoek waard! Meer informatie is te vinden op www.retro-classics.de.
Tekst: René de Boer
Foto’s: Rebocar Automotive Productions
Speciaal voor de ‘Vorstand’: 993 Carrera 2 in messing metallic.
De stand van de Stuttgarter carrosseriefabriek Reutter.
Collector’s items: reclamekaarten op de Porschestand.
De laatste luchtgekoelde 911 Turbo in Exclusive-uitvoering met 430 pk.
Overzicht van de Porsche-fabrieksstand.