Zoek
Sluit dit zoekvak.

Die pot past ons allemaal – op pad met een politie-Porsche

Ik was net een paar weken werkzaam binnen de farmaceutische industrie, toen ik met een Mercedes 190 met levensreddende medicijnen van Breda naar het Academisch Ziekenhuis Leiden moest. Ik rende daarom de politiepost nabij Breda binnen en zei dat deze levensreddende medicijnen zo snel mogelijk naar Leiden gebracht moesten worden. Mijn kreet was gelukkig niet tegen dovemansoren gericht. Met over de 200 km per uur op linkerbaan, tussen het drukke verkeer door, over vluchtstroken en wat dies meer zij, waren wij binnen 45 minuten op de afdeling cardiologie in hartje Leiden. Wat een sensatie en wat een onbeschrijfelijke gebeurtenis.

Nu, bijna 30 jaar later, neem ik plaats achter het stuur van een ‘heuse’ politie 964. Mark Wegh van Porsche Centrum Gelderland, ook een liefhebber pur sang, had mijn vraag over het eventueel uitlenen van een politie-Porsche voor de ‘Maus Gatsonides Trofee’ rally per omgaande positief beantwoord. Maus had namelijk ook een haat-liefde verhouding met de lokale hermandad dus met zo’n wit-oranje Porsche was dit een schot in de roos.

In Heteren ging mijn hartslag al snel omhoog. Net nadat wij de rijksweg opreden wist ik exact wat die mannen toentertijd gevoeld moeten hebben. Gewoon kwajongens natuurlijk. Hard aan komen rijden, desgewenst met zwaailicht en/of geluid waren zij ongenaakbaar. In die tijd had men nog echt respect voor de Rijkspolitie. Zelfs nu gaan mede-weggebruikers direct naar rechts. In de achteruitkijkspiegel zie ik diverse duimen omhoog en er worden foto’s gemaakt met de mobiele telefoon. Sportief als ik ben gaat even het bordje ‘Politie Volgen’ omhoog! Ik denk dat men toch twijfelt als men de Porsche, kijkend in de binnenspiegel, hard aan ziet komen rijden.

Als ik bij Utrecht, in de tunnel natuurlijk, het geluid en de sirene aanzet blijkt het aan-uit knopje net zo oud te zijn als de Porsche zelf en de Duitse electronica van bijna 30 jaar oud blijkt nu dus toch onberekenbaar. De tunnel zijn wij zo uit, maar het knopje van sirene en geluid blijft helaas aan staan en wil met geen mogelijkheid meer uit. Ik moet denken aan de strenge instructies uit Heteren; “Realiseer je wel dat je strafbaar bent als je licht en/of sirene voert!” De glimlach verdwijnt snel van mijn gezicht, maar keert weer snel terug als na een paar honderd meter alles weer netjes ‘uit’ gaat.

Hoe gaaf was dit toch in de jaren 90! Met een pofbroek, oranje pothelm en zwart lederen knie-laarzen en de niet te vergeten lange witte jas. En als je niet ‘open’ reed moest je alle collega’s trakteren. De rally was een groot succes, de foto’s indrukwekkend en de ervaring onbetaalbaar. De ideale Porsche om al rijdend, leunend op de Targa-beugel, de allermooiste foto’s te maken. Als wij na de rally terugrijden naar huis is het donker. Het bos is echter direct blauwgekleurd als wij even de zwaailichten aanzetten en ik ben verbaasd over hoe ver het licht reikt.

De volgende dag moet de Porsche helaas weer terug, maar ik rijd toch nog even langs bij een vriend. De twee naar buiten openslaande deuren staan open en ik parkeer voor de openstaande deuren. Binnen 10 seconden nadat ik lampen en sirene aanzet, stuiven de medewerkers via alle mogelijke in- en uitgangen naar buiten. Zelfs de gehele bedrijfshal kleurt blauw. Al snel maken de angstige blikken plaats voor brede glimlachen. Iedereen waardeert de actie gelukkig en nog niet eerder konden zij een politie-Porsche van zo dichtbij zien. Ik krijg zelfs een kopje koffie aangeboden.

Eigenlijk is dit de ideale rally-Porsche. Als ik voorzichtig aan Mark vraag of de 964 wellicht te koop is, blijkt dat dit exemplaar uit de ‘eigen’ verzameling komt. Mark is nu wel een groene Targa aan het restaureren. Dit was ooit een politie-Targa geweest maar toen de Porsches uiteindelijk verkocht werden, waren ze moeilijk te slijten. Er was nog helemaal geen sprake van een hype en de Porsches werden gewoon ‘omgekat’ naar een ‘burger’ versie. Knap dat Mark alle originele onderdelen, inclusief de kleding heeft kunnen vinden. De gerestaureerde versie is inmiddels klaar en staat te koop voor iets meer dan 130.000 euro.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.