De Amelia Island veilingen zijn nog maar amper achter de rug of er staat wederom een veiling in Florida op de agenda, de agenda van veilinghuis RM Sotheby’s welteverstaan. Deze veiling heeft niet het prestige die er rondom het evenement op Amelia Island aanwezig is, geen automobielen die de miljoenen dollars ons rond de oren doen vliegen. Op een enkele Gullwing na die voor ruim een miljoen dollar in de catalogus staat na dan. Goed, er zijn gelukkig genoeg leuke auto’s die niet meteen een miljoen of meer op hoeven te brengen.
991 R
Zo gaat er weer eens een 991 R onder de hamer. Zoals gebruikelijk weinig kilometers op de teller en de estimate is met 325 tot 375 duizend dollar eigenlijk best bescheiden te noemen, zeker in vergelijking met voorgaande veilingen. Goed, het is maar een schatting en die kan hoger of lager uitpakken natuurlijk, maar de hoge bedragen waarvoor de 991 R aanvankelijk te koop werd gezet lijken toch wel licht gekelderd. Zou de nieuwe 911 GT2 RS hetzelfde lot beschoren zijn? Het zou me niet verbazen. Het zijn vooral mensen die er nu een stevig slaatje uit willen slaan, die de GT2 RS al te koop zetten voordat hij goed en wel afgeleverd is. Hetzelfde zagen we bij de 991 R. Porsche had schoon genoeg van deze praktijken en heeft de prijzen voor de R in de wielen gereden met hulp van de GT3 met handbak en Touring pakket. Maar het speculeren met bijzondere Porsches zal niet zomaar een halt toe te roepen zijn lijkt het. Overigens is het niet alleen Porsche die genoeg heeft van het flippen, Aston Martin baas Andy Palmer liet zich afgelopen week via Twitter ontvallen ook niks te moeten hebben van dergelijk gedrag en waarschuwde dat een ieder die zich daaraan zondigt niet hoeft te rekenen op een volgende Aston Martin. Wel met de kanttekening dat het lastig te controleren is.
Ondanks de wat bescheidener ogende estimate is daarmee niet gezegd dat de 991 R een koopje is, uiteindelijk wisselen de auto’s nog altijd ruim boven de initiële aanschafprijs van eigenaar. En de 991 R zou op termijn uiteindelijk weer in waarde kunnen stijgen, geholpen door het turbo tijdperk waarin we verkeren. En dat zou ook weleens de huidige 911 GT3 interessant kunnen maken, want hoe lang nog voordat ook deze beademd gaat worden met hulp van een turbo. De tijd, zoals altijd, zal het leren.
997 GT2 RS
Terug naar de veiling. Naast de 991 R gaan er ook twee 997 RS’en onder de hamer, een GT3 RS en GT2 RS. De 997 GT2 RS heeft inmiddels zeven jaar kunnen rijpen en stamt nog uit het tijdperk voor de enorme gekte op de markt. Daarnaast behoort de auto tot de generatie begeerlijke 997’s, net als de GT3 RS en GT3 RS 4.0. De 997 GT2 RS is met een oplage van 500 exemplaren niet dik bezaaid, in tegenstelling tot het dubbele aantal van zijn opvolger, en vraagprijzen kunnen stevig oplopen. Kilometerstand is alles. Twee exemplaren met 700 miles op de teller gingen eerder dit jaar voor rond de 500 duizend dollar naar een andere eigenaar. De GT2 RS die nu onder de hamer gaat, is door Mecum Auctions al eens geveild in Monterey vorig jaar. De auto wisselde toen niet van eigenaar bij een hoogste bod van 375 duizend dollar. De teller laat 7600 miles zien.
Alle Porsches:
2003 Porsche 911 996 Carrera Cabriolet, est. $15,000 – 20,000 offered without reserve
1988 Porsche 911 Carrera Cabriolet, est. $35,000 – 45,000 offered without reserve
1996 Porsche 911 993 Turbo, est. $160,000 – 190,000
1987 Porsche 911 930 Turbo, est. $80,000 – 100,000 offered without reserve
1989 Porsche 911 930 Turbo Cabriolet, est. $70,000 – 80,000
2011 Porsche 911 997 GT3 RS, est. $165,000 – 195,000
1973 Porsche 911 E Targa, est. $115,000 – 130,000
1973 Porsche 911 T Targa, est. $130,000 – 150,000
1971 Porsche 911 S 2.2 Targa, est. $150,000 – 175,000
1988 Porsche 944 Turbo Rothmans Cup, est. $50,000 – 60,000
1994 Porsche 911 Carrera 4, est. $130,000 – 140,000
2005 Porsche 911 996 Turbo S Cabriolet, est. $60,000 – 70,000 offered without reserve
1993 Porsche 911 964 Carrera 2, est. $100,000 – 120,000 offered without reserve
1967 Porsche 911 S, est. $150,000 – 170,000
1977 Porsche 911 930 Carrera Turbo, est. $100,000 – 130,000 offered without reserve
2011 Porsche 911 997 GT2 RS, est. $425,000 – 475,000
2016 Porsche 911 991 R, est. $325,000 – 375,000
De veiling van RM Sotheby’s is op 6 en 7 april in Fort Lauderdale Florida.
Foto’s: RM Sotheby’s