Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De afgelopen paar jaren is onnoemelijk veel gepubliceerd over de 911 R en hoe deze het laatste bastion van het ‘klassieke’ Porsche rijden zou vormen: een atmosferische motor van GT-signatuur samen met een handgeschakelde zesbak en lichtgewicht carrosserie. Men schreef dat deze puristische combinatie wegens de algehele CO2 reductie en de niet aflatende jacht op pk’s en snellere rondetijden nooit meer in het Porsche-gamma zou terugkeren.

Na het klinkende succes van de R waarbij de publieke opinie duidelijk tegen de voornoemde tijdgeest inging en toch serieus warmliep voor een analoge 991, besloot Porsche met de 991.2 GT3 hier in 2017 een (ongelimiteerd) vervolg aan te geven. Er werd zelfs een variant van de GT3 zonder karakteristieke achtervleugel geïntroduceerd: de Touring Package, alleen verkrijgbaar met de handgeschakelde versnellingsbak uit de R. De normale GT3 bleef overigens wel gewoon leverbaar, met de keuzemogelijkheid van PDK-automaat of de handbak.

De geest van de R

Lee Sibley, hoofdredacteur van Total911 Magazine, kreeg onlangs de unieke kans om een 911R en beide varianten van de 991.2 GT3 uitvoerig te testen in de Ardennen. Zijn bevindingen zijn bijzonder interessant, omdat Porsche in haar marketingteksten altijd heeft gehamerd op de karakteristieke, ongefilterde rijbeleving en het lichtvoetige chassis van de R. Zonder hierbij alle punten en conclusies uit de video weg te geven lijkt het erop dat de Touring wel degelijk de geest van de R volgt: het verwijderen van extra geluidsisolatie zorgt voor een meer directe binding met de aandrijflijn dan in de GT3 met achterspoiler. Dit lijkt erg apart omdat de Touring eigenlijk meer gericht zou moeten zijn op gebruik als daily. Verdere elementen uit de beproefde R-receptuur worden naadloos gevolgd door de Touring: een zachtere vering met iets meer body roll dan de standaard GT3 waarbij de algehele balans wordt gehandhaafd. Wel krijgen de GT3’s 500 toeren per minuut meer tot hun beschikking dan de R: een totaal van 9.000 rpm kan gehaald worden – met bijbehorende soundtrack.

Eendelig vliegwiel

Een bepalende factor die niet echt wordt aangehaald in deze test is de aanwezigheid van het optionele eendelige (single mass) vliegwiel in de R. Deze unieke optie (want niet verkrijgbaar in een andere 991-variant) domineert de algehele rijbeleving in de R en accentueert de nuanceverschillen met beide GT3’s. Door het eendelige vliegwiel is de roterende massa vijf kilo lager dan bij de tweedelige versie van de GT3. Hierdoor nemen de de gasrespons en alertheid van de 911 R tot in het extreme toe, ten koste van de rust in de transmissie waarbij nu een veel grotere mechanische connectie tussen bestuurder en aandrijflijn ontstaat. De afwezigheid van deze optie in de GT3 (ook niet achteraf in te bouwen volgens de ingenieurs) zal immer een ontbrekende – en bepalende – factor blijven in een directe confrontatie tussen beide modellen.

Alle marketingpraat en krankzinnige prijsstijgingen daargelaten blijft de 911 R een fabuleuze rijmachine, een zenit van Porsche-kernwaardes in een auto voor de weg . De huidige GT3 in zijn beide vormen is een prachtige toegift op dit concept. Geen kloon van de R, maar eerder door aanscherping op punten een tijdloze rijdersauto voor klanten (zoals uw scribent) die bij de lancering van de R achter het net visten. Hulde, Porsche.

Jean la Source

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.