Porsche levert de komende twee seizoenen de safety-cars en de andere officiële voertuigen voor het FIA World Endurance Championship (FIA WEC) en de 24 Uur van Le Mans. Vanmorgen vond de officiële overhandiging van twee Porsche 911 Turbo’s in safety-car-uitvoering plaats op het Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet, waar vandaag en morgen de pre-seizoenstest van het FIA WEC plaatsvindt.
(Foto’s: Rebocar, Porsche AG)
De safety-car voert op commando van de wedstrijdleiding het veld aan wanneer er zich tijdens een race calamiteiten voordoen of wanneer de weersomstandigheden te slecht zijn om normaal te kunnen racen. Dat daarvoor een snelle auto nodig is, mag duidelijk zijn, want de raceauto’s moeten natuurlijk wel een bepaald tempo kunnen aanhouden om oververhitting te voorkomen. Dat potentieel zit bij Porsche wel goed: de 911 Turbo safety-cars worden aangedreven door de 3,8 liter zescilindermotor, die goed is voor een vermogen van 540 pk.
“De auto’s zijn vrijwel volledig identiek met de 911 Turbo uit de serieproductie”, vertelt Alexander Stehlig, als manager van het GT-programma van Porsche Motorsport ook verantwoordelijk voor de safety-cars van de organisatie. “We hebben alleen andere remblokken gemonteerd en het onderstel aangepast voor het gebruik op het circuit, maar voor de rest zou ik er gewoon kentekenplaten op kunnen monteren en er dan mee naar Stuttgart rijden.” De matzwarte 911’s zouden met hun bestickering en verlichtingsinstallatie op het dak natuurlijk wel volop aandacht trekken…
In het interieur zijn de nodige extra voorzieningen aangebracht, zoals het zogeheten ‘marshallingsystem’, waarmee de wedstrijdleiding de auto via GPS kan volgen. Ook is er een boordradio voor de communicatie tussen de wedstrijdleiding en de bestuurder van de safety-car en een intercom voor het contact tussen bestuurder en bijrijder. Daarnaast is er, net als bij de raceauto’s, een transponder voor de tijdwaarneming ingebouwd. “De wedstrijdleiding van het FIA WEC heeft een lijstje met punten ingeleverd waaraan de auto’s moesten voldoen. Daarnaast gaf oud-coureur Yannick Dalmas, samen met Pedro Couceiro een van de twee vaste bestuurders van de safety-cars, de nodige wensen mee, bijvoorbeeld ten aanzien van de plaatsing van bepaalde schakelaars en functies in het interieur. En tenslotte hadden we heel plezierig contact met onze collega’s van Audi, die de afgelopen jaren voor de safety-cars zorgden. Ook die hebben al hun ervaringen gedeeld, die wij weer konden gebruiken bij de preparatie van onze auto’s”, aldus Stehlig.
Naast de safety-cars zorgt Porsche ook voor de andere officiële auto’s van de wedstrijdleiding, zoals de medical cars en de intervention cars, die bij ongevallen snel ter plaatse kunnen zijn om voor assistentie te zorgen. “We hebben in totaal vijf 911 Turbo’s geprepareerd: drie voor de ACO, de organisatie van de 24 Uur van Le Mans, en twee voor de overige races van het FIA WEC. Bij de wedstrijden behalve Le Mans hebben we in totaal zeven auto’s in actie: naast de twee 911’s ook vierzitters voor de overige taken. Dat kunnen Panamera’s, Cayennes of Macans zijn, net wat we beschikbaar hebben”, zegt Stehlig. “In Le Mans hebben we zelfs 16 auto’s: in totaal vier 911 Turbo’s, de drie safety-cars en één reserve, zes Panamera Sport Turismo’s en nog eens zes auto’s als extra assistentievoertuigen.”
Met de levering van de safety-cars voor het FIA WEC en de 24 Uur van Le Mans zet Porsche een traditie voort die ruim vier decennia geleden al werd geïnitieerd door de Duitse oud-coureur en Porsche-testrijder Herbert Linge, jarenlang hoofd van de afdeling in Weissach. Die riep begin jaren zeventig naar aanleiding van de vele zware ongevallen die zich toen in de autosport voordeden een snelle hulpdienst bij calamiteiten tijdens autoraces in het leven. Dat initiatief, dat begon met een 914/6 die bij Porsche was uitgerangeerd als testauto en werd voorzien van een brandblusinstallatie, groeide uit tot de latere ‘Sicherheitsstaffel’ van de vroegere Duitse autosportfederatie ONS. De bedaagde 914 werd met ondersteuning van Porsche al snel vervangen door een 911 en later werd er ook gebruik gemaakt van 928’s en 944’s. De prominente rol die Porsche door het leveren van de safety-cars in het FIA WEC vervult, kent echter een mondiale schaal en is vergelijkbaar met de positie van stadgenoot Mercedes, dat al jarenlang voor de officiële auto’s in de Formule 1 zorgt.