Interview met Porsche’s hoofd Motorsport dr. Frank-Steffen Walliser

Sinds oktober 2014 is Dr. Frank-Steffen Walliser (48) hoofd motorsport van Porsche. De gepromoveerde werktuigbouwkundige, die afstudeerde met een specialisatie in verbrandingsmotoren en technologiemanagement, was eerder als projectleider verantwoordelijk voor de 918 Spyder en leidde daarvoor het succesvolle raceprogramma met de RS Spyder. Hij liep stage bij Porsche, schreef er zijn afstudeerscriptie en deed er zijn promotieonderzoek. Met Vierenzestig.nl sprak hij tijdens de FIA-WEC-test op het circuit van Paul Ricard in Zuid-Frankrijk over het autosportseizoen 2018.

In de Duitse Porsche Carrera Cup wordt ook dit jaar weer een vol veld verwacht.

 

Vierenzestig: Herr Dokter Walliser, allereerst gefeliciteerd met de recente overwinning voor Porsche in de GTLM-klasse van de 12 Uur van Sebring. Hoe groot was de opluchting?

Walliser (lacht): Oh ja, die was heel groot. Voor mij was het spannend, want tijdens de race zat ik in het vliegtuig onderweg naar Sjanghai en ik was afhankelijk van het wifi-signaal in het vliegtuig om elke tien minuten of zo een update binnen te halen, want de livestream werkte niet. Voor het laatste uur van de race was ik gelukkig in mijn hotelkamer en daar kon ik de livestream ontvangen. Natuurlijk was de opluchting groot, nadat het in Daytona voor ons toch wel verrassend slecht ging. De voorbereiding was goed, maar in de race liep het niet. Sebring daarentegen was perfect, daar liep alles goed. Het was ook een overwinning die het team echt op de baan, in de race verdiend heeft. Het was geen kwestie van geluk met een gele-vlagfase laat in de race of zo, het was echt een verdiend succes, met beide auto’s aan de finish en op het podium.

Vierenzestig: Het was ook wel weer een keer tijd, de laatste IMSA-overwinning op Lime Rock in juli vorig jaar lag was een tijd geleden…

Walliser: Het was zeker weer eens tijd. We hebben ook organisatorisch een paar zaken veranderd en dat pakte goed uit.

Vierenzestig: Ook het seizoen in het Duitse VLN-lange-afstandskampioenschap begon met een overwinning van Porsche.

Walliser: Ja, ook daar een overwinning, maar daar ben ik met mijn inschatting over wat dat succes waard is wat voorzichtiger. Onze filosofie is duidelijk: we spelen geen spelletje en proberen niet om BOP-dingen te verbergen. Dat doen we hier niet, dat doen we in IMSA in Amerika niet en dat doen we ook in de VLN niet. Dat schijnt echter niet de algemeen geldige aanpak te zijn, wat ik voor fans en toeschouwers niet correct vind. De organisatoren spelen dat spelletje ook niet mee, ze hebben de BOP niet veranderd en dat vind ik ook goed zo.

Porsche-sportdirecteur Dr. Frank-Steffen Walliser in gesprek met Vierenzestig.nl-redacteur René de Boer

 

Vierenzestig: In de IMSA-serie in Amerika staat in het reglement dat als een team aan ‘sandbagging’ doet, dus niet de echte prestaties laat zien waartoe het in staat is, de organisatie een straf kan uitspreken. Zou dat ook wat voor Europese series zijn?

Walliser: Die regel bestaat inderdaad in Amerika, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand ook daadwerkelijk bestraft werd, echt tijdens een race vijf minuten in de pits moest staan of zo. Alleen maar dreigen en dan niks daarop laten volgen, dat is niks waard.

Vierenzestig: Dan gaat dit weekeinde in het Belgische Zolder de Blancpain GT Sprint-serie van start, maar zonder Porsches.

Walliser: Ja, dat is de Sprint-serie, wij hebben voor de Endurance-serie gekozen. We pakken de zaken in de Blancpain GT Series dit jaar serieuzer aan, net als de Intercontinental GT Challenge en de GT Open. De Endurance-serie is daarbij het belangrijkst, met de 24-uursrace in Spa als hoogtepunt.

Vierenzestig: Ronduit teleurstellend vond ik de seizoensstart van de Amerikaanse Pirelli World Challenge, met maar elf GT3-auto’s aan de start. Porsche won daar weliswaar beide wedstrijden, maar de omvang van het veld was slecht.

Walliser: Ja, daar heb ik me ook over verbaasd. St. Petersburg is een circuit dat niet bij iedereen populair is, maar ook de race erna in Austin waren er niet echt veel meer rijders. Het laat zien dat GT-races in Amerika een lastig verhaal blijven, terwijl de GT3-racerij in Europa nog steeds groeit.

Medio maart won Porsche de GTLM-klasse tijdens de 12 Uur van Sebring.

 

Vierenzestig: Ook in de Porsche Carrera Cup en de Supercup begint het seizoen zeer binnenkort. Wat verwacht u daarvan?

Walliser: Voor ons is een grote uitdaging het uitrollen van de nieuwe Cup-auto in alle landen, een proces dat momenteel op volle toeren loopt. In Duitsland zijn we overgestapt van het platform van de DTM naar de weekeinden van de ADAC GT Masters, het wordt spannend om te zien hoe dat werkt, maar het aantal deelnemers met 28 vast ingeschreven auto’s spreekt voor zich. De Supercup sowieso, die is altijd volgeboekt. Hier loopt het contact met Liberty als de nieuwe promotor van de Formule 1 ook heel goed. Die zorgen voor positieve nieuwe impulsen: geen hekken meer om het Porsche-gedeelte in de paddock, maar gewoon toegang voor alle bezoekers. Zo moet dat!

Vierenzestig: Het enige dat dan nog ontbreekt is de eerste overwinning in de GT-klasse van het FIA WEC.

Walliser: Ja, maar die komt er heus wel. We waren er al relatief vaak heel dichtbij. Ik hoop dat alles wat we gedurende de winter hebben geleerd, ook kunnen vertalen naar successen.

Vierenzestig: Dan is er ook bij Porsche op het GT-front het nodige veranderd op organisatorisch gebied.

Walliser: Inderdaad hebben we met Pascal Zurlinden een nieuwe verantwoordelijke man voor de GT-raceprojecten. Dat functioneert volgens mij heel goed. Daarnaast hebben we de klantensportactiviteiten met de RSR nu ook bij de fabriekssport ondergebracht om voor een intensievere samenwerking te zorgen. We kunnen zo beter informatie uitwisselen en op bepaalde situaties beter reageren. Het is natuurlijk wel een opgave met vier extra auto’s hier en zelfs zes extra auto’s in Le Mans, maar dat is een positief probleem.

De eerste race van het Duitse VLN-kampioenschap leverde een overwinning op voor de Manthey-Porsche.

 

Vierenzestig: Wat zijn uw verwachtingen voor de volgende IMSA-race, volgende week in Long Beach?

Walliser: Allereerst verwacht ik, dat de BOP van de BMW’s aangepast wordt. Voor ons ben ik in Long Beach niet zo heel positief, want met onze performance in de kwalificatie ben ik nog niet helemaal tevreden. In Long Beach is inhalen moeilijk, daar hangt er veel van de kwalificatie af.

Vierenzestig: In Sebring heb ik na de kwalificatie lang met een van de Porsche-teamleden gesproken, die zei dat de 911 RSR qua topsnelheid redelijk aan zijn plafond zit. De raceafstand is geen probleem, maar één snelle ronde is lastig.

Walliser: Ja, zo is het. Maar voor één snelle ronde ben je natuurlijk ook van veel factoren afhankelijk: hoe lang duurt de ‘peak’ van de banden, hoeveel andere auto’s heb ik voor me op de baan. Je hebt ook een beetje geluk nodig en we hebben in de afgelopen jaren in Long Beach al heel vaak gezien dat er daar van alles kan gebeuren. Volgende week weten we meer.

 

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.