Het betere bochtenwerk – interview met Stefan Bogner

Weinig mensen kennen de bergpassen van de Alpen zo goed als Stefan Bogner. De in München gevestigde fotograaf maakt niet alleen foto’s voor cultblad Curves, maar heeft ook een aantal boeken over dit onderwerp niet gepubliceerd. Op veel foto’s is er geen auto te bekennen, maar als er iets te zien is met vier wielen, dan is het vaak een andere grote liefde – Porsche.

Hoe zou je je eigen stijl omschrijven?

“Ik moet en zal gewoon de perfecte foto gemaakt, ongeacht het weer. Ik werk graag efficiënt en met een klein team.”

Waar haal je je inspiratie vandaan?

“Ik heb veel verschillende inspiratiebronnen: de natuur, de mensen die ik onderweg ontmoet, kunst, design, voedsel, oude reisgidsen en mijn ‘old school heroes’: Richard Avedon, Ansel Adams of Jean-Paul Goude.”

Waarom ben je begonnen met het fotograferen van auto’s en wat was de eerste auto die je fotografeerde?

“Ik was aan het fotograferen voor Curves Magazine in de Alpen en besloot om een foto van mijn Porsche 911 te maken, en toen kreeg ik de smaak te pakken.”

Hoe kwam je erbij om een blad over bochten te maken?

“Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Mijn ontwerpbureau maakte ooit reisgidsen en bovendien ben ik nogal een petrolhead. Dit klinkt voor sommige mensen misschien raar, maar mijn ideale manier van ontspannen is al vijftien jaar lang simpelweg autorijden in de bergen met vrienden. We kiezen een route, gaan de weg op, genieten van goed eten en trekken soms lopend de omgeving in. We hebben ontzettend veel lol.”

En toen dacht je: tijd voor een nieuw magazine?

“Ja! Ik stopte op een bergpas in Zuid-Tirol en ik bedacht me opeens: Waarom is hier geen fatsoenlijke lectuur over? Toen begon ik me af te vragen hoe het eruit zou zien als Sofia Coppola en Quentin Tarantino samen een roadtrip zouden maken. Hoe zouden ze het op film vastleggen? Wat zou de sfeer zijn in deze omgeving? Het antwoord leek me duidelijk: eindeloze uitgestrektheid! Je wilt tenslotte de weg voor jezelf alleen. Maar ja, de weg behoort toe aan iedereen: automobilisten, maar ook motorrijders en fietsers.”

Beschrijf eens je meest memorabele fotoshoot.

“Dat was ofwel de serie van de Porsche 908 Spyder en de 918 op de Zwitserse Alpenpassen, of de reis van Stuttgart naar Monterey in de Porsche 906. Wij reden 1.500 mijl over de weg in een 906 en dat was een onvergetelijke ervaring.”

Welke apparaten in je fototas zijn onmisbaar?

“Mijn Nikons, de Zeiss-lenzen en mijn Leica Monochrome. Ik probeer altijd om zo weinig mogelijk mee te nemen, dus elk item in mijn tas is onmisbaar.”

Welke bewerkingssoftware gebruik je en waarom?

“Lightroom en Photoshop. Het zijn gewoon de beste programma’s voor mij om mijn foto’s te bewerken en in te delen.”

Laat je de hele weg afzetten voor je fotoshoots?

“Nee, zeker niet! Het is belangrijk voor mij om alle aspecten van mijn idee om te zetten in realiteit. Daarom ben ik niet op zoek gegaan naar een uitgever, maar heb ik gelijk vanaf het begin mijn eigen geld in het blad geïnvesteerd. Ook heb ik mezelf fotografie aangeleerd, want ik wilde het echte gevoel van een roadtrip ervaren. Ik wilde niet dat de beelden eruit zouden zien als foto’s van een professional met een driepoot en een hele zooi aan apparatuur. Mijn foto’s zijn nog steeds spontaan. Ik reis dan ook vooral in het laagseizoen, in de lente en de herfst, als er ’s ochtends vroeg en laat in de middag nog niet zo veel activiteit op de weg is.”

Als je een route hebt gekozen, hoe gaat dan de fotoshoot?

“Het is heel simpel. Ik reis meestal samen met mijn beste vriend en we gaan nooit langer dan veertien dagen op pad. We kiezen pas op het laatste moment onze exacte route. Dan rijden we, stoppen we, stappen we uit de auto, klimmen we zo’n twintig meter een heuvel op, nemen we een paar foto’s en stappen we de auto weer in.”

En hoe vind je precies de mooiste bochten op je reizen?

“In ieder geval niet met een navigatiesysteem, want dat stuurt je liever door een tunnel dan over de bergen. Ik krijg nu bijna dagelijks tips en aanbevelingen via e-mail van vrienden en lezers. Zij vertellen mij over routes in de Abruzzen, Schotland, IJsland en waar je ook maar kan bedenken. Ik maak me geen zorgen over dat ik binnenkort materiaal tekort kom. De hele wereld is per slot van rekening een grote roadtrip.”

Beschrijf je droomfotoshoot?

“Daarin zouden drie auto’s figureren: een Porsche 904, een 906 en een 908 op een bergpas, met een 918 Spyder of 550 Spyder als camera-auto. Dat, of bij Alpen-tour van Oostenrijk naar Zwitserland en dan logeren in prachtige kleine hotels: zoals het Villa Flor Hotel in S-chanf en dan onderweg interessante nieuwe mensen ontmoeten.”

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.