Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Gisteren kwamen de beide fabrieks-Porsche 911 RSR’s in Long Beach in actie tijdens de derde race van het seizoen in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. De Nederlander Jacques Hendrikse vormt als ‘performance engineer’ al jarenlang de schakel tussen Porsche Motorsport in Weissach en het Amerikaanse team CORE Autosport, dat de inzet van de fabrieks-911’s in de Amerikaanse serie verzorgt. In Californië sprak Vierenzestig.nl met Hendrikse.

“Het kon slechter, toch?” Jacques Hendrikse lacht als de Vierenzestig.nl-redacteur een plekje in de schaduw onder de openstaande laadklep van de grote racetrailer van Porsche Motorsport North America zoekt. De zon straalt uitbundig, de temperatuur is ruim boven de 25 graden. “Ja, koude races hebben we hier zelden. Dan moet je op de Nürburgring zijn, of in Engeland.” Hendrikse, geboren in Bussum, was een jaar of dertig geleden nog zelf als coureur actief, ondermeer in de toenmalige Formule Opel. Uiteindelijk bood een technische carrière op lange termijn toch meer perspectief en zo was Hendrikse onder andere actief in de Formule 3000 en de DTM.

Inmiddels is de 59-jarige Hendrikse al lange tijd werkzaam voor Porsche, waarvan de laatste vijf jaar in de Verenigde Staten. “Na al die jaren ken ik de specifieke kenmerken van de Amerikaanse circuits wel”, zegt Hendrikse. “Die database heb ik alleen, niemand anders. Ja, vroeger had je bij Porsche nog Roland Kussmaul, die dat ook allemaal wist, maar die is met pensioen. En je vindt ook niet zomaar iemand die dat kan overnemen, al die ervaring verzamelen kost veel tijd.”

Met zijn taak van ‘performance engineer’ is Hendrikse de intermedair tussen de autosportafdeling van Porsche in het Duitse Weissach en het team CORE Autosport van Jon Bennett, dat sinds het begin van het Porsche-fabrieksprogramma in de GTLM-klasse van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap in 2014 de inzet van de beide 911’s verzorgt. “Ik ben de ogen en oren van Porsche”, zegt hij gekscherend. “Als er bepaalde updates zijn, dan moet ik er ook op toezien dat die worden geïmplementeerd en ik moet er ook voor zorgen dat de samenwerking tussen het team en de technici van Porsche Motorsport goed loopt.”

Uiteraard is Hendrikse ter plaatse aanwezig bij alle IMSA-races waaraan het Porsche-fabrieksteam deelneemt. “Daarnaast ben ik ook bij een aantal tests in Europa en in Amerika”, legt hij uit. “Maar je kunt naar circuits als Paul Ricard gaan, of Monza, of Spa, en dan kom je op Sebring, en dan is opeens alles anders dan op die mooie circuits bij ons in Europa. Dat is het grootste probleem, het is in Amerika net allemaal wat specialer, maar dat maakt het ook juist mooi.”

Foto: Porsche AG

Op het stratencircuit van Long Beach leek het Porsche-duo Laurens Vanthoor en Earl Bamber lange tijd op weg naar de overwinning, wat na het succes van vorige maand in Sebring het tweede opeenvolgende succes zou zijn geweest. Een gebroken rechter voorwielophanging, zo’n half uur voor het einde, deed echter alle hoop op een goede klassering in rook opgaan. “Kan gebeuren”, aldus Hendrikse, met de gelatenheid die het resultaat is van vele decennia in de sport.

Tijdens de 24 Uur van Le Mans, medio juni, brengt Porsche voor het eerst vier fabrieks-911’s aan de start in de GTE-Pro-klasse om het op te nemen tegen de concurrentie van Aston Martin, Corvette, Ferrari, Ford en nieuwkomer BMW. Het Amerikaanse team CORE Autsport zal ook in Le Mans twee Porsches runnen, terwijl de andere twee worden ingezet door het Duitse Manthey Racing, dat ook de deelname aan de overige FIA WEC-races verzorgt. Wat verwacht Hendrikse van de integratie van de beide teams onder de vlag van het Porsche GT Team? “Natuurlijk zal het intern best wel eens tot botsingen komen, maar zo’n clash is gezond”, schat hij in. “Het is juist goed als er wat interne concurrentie is, want daarmee sporen de teams elkaar aan en dat leidt tot betere oplossingen. Uiteindelijk willen we allemaal het beste resultaat voor Porsche, maar natuurlijk wil iedereen dat zijn eigen team wint. Le Mans wordt heel spannend, daar kijk ik nu al naar uit!”

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.