Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De zomer is in aantocht, tijd dus om eindelijk een Porsche te kopen en dat hoeft niet persé een 911 te zijn. De 986 Boxster is in theorie namelijk een probleemloze roadster met 100 procent Porsche-DNA. De auto biedt bovendien een niet geringe kans op waardestijging, want de kans is groot dat de zescilinder Boxsters in waarde gaan stijgen nu vier cilinders de norm zijn.

De tweedehands Porsche Boxster is zijn dieptepunt qua prijsontwikkeling helaas alweer voorbij. Een paar jaar geleden kocht een kennis van mij een keurige Boxster met minder dan 100.000 kilometer voor 6.500 euro en een ex-vriendin stapte voor 13.000 euro in een smetteloze Boxster S. Anno 2018 moet voor een goed instapmodel al snel 15.000 euro worden neergelegd en een mooie S kost al snel 20.000 euro, maar het zijn nog altijd koopjes in vergelijking met een vergelijkbare 911. Belangrijker nog, hij rijdt als een kogel, stuurt geweldig, de boxermotor is een genot voor het oor en hij biedt je honderd procent Porsche-genot voor prijzen die nog steeds onder de tien mille beginnen. Dat bedrag geldt voor de allereerste Boxster die vanaf september 1996 in de showroom stond, voor type-kenners ook wel de 986 genoemd. Niet slecht, want een Porsche 911 cabriolet uit die periode kost al snel drie keer zoveel.

911-techniek

Heel lang is er over die eerste serie van de middenmotor sportwagen een beetje laatdunkend gedaan, maar dat is onterecht. De zescilinder boxermotor in de oerversie uit 1996 peurde uit zijn 2.5 liter – nog zonder Varioram – ‘slechts’ 204 pk, maar in z’n tijd geplaatst was dat heel acceptabel. Een top van 240 km/h zat er zonder problemen in; de acceleratie tot 100 km/h nam 6,9 seconden in beslag. Bovendien zit in de 986 Boxster meer 911-techniek dan je in eerste instantie zou vermoeden. Immers; beide auto’s zijn tegelijkertijd ontwikkeld.

Geen ‘widowmaker’

Het weggedrag is ook naar hedendaagse maatstaven nog steeds van grote klasse: zeer uitgebalanceerd en neutraal. Het is een auto die je uitdaagt, maar die je tegelijkertijd ook het vertrouwen geeft de grenzen van zijn weggedrag op te zoeken, waar je dat bij een oudere 911 op de openbare weg wel uit je hoofd laat. Het is dus geen ‘widowmaker’, zoals sommige Porsches uit die tijd wel zijn. Daarbij toont Porsche met de Boxster aan dat sportiviteit en praktische gebruiksmogelijkheden hand in hand kunnen gaan. Hij heeft meer laadruimte dan een gemiddelde middenklasser dankzij een opbergruimte in de neus en eentje achterin, achter de bak waar het dak in valt.

Aankoopkeuring

Het was voor de mensen van Porsche een behoorlijke klus om de Boxster – en de 996 natuurlijk – vanaf nul te ontwikkelen. Het platform, het onderstel, de watergekoelde boxermotor, het design; alles was nieuw. Maar het resultaat was verbluffend goed. De 986 Boxster is zo goed als hufterproof, maar natuurlijk zijn er wel een aantal punten waar je bij de aankoop op moet letten. Een algemeen advies: laat bij een dealer of specialist je Boxster voor aankoop keuren. Maar dat was je natuurlijk al lang van plan.

Wielen

De standaard wielen van de allereerste 986-exemplaren zijn 16 inch, 6 J voor en 7 J achter. Voor de puristen onder ons zijn die originele vijfarms wielen te prefereren, maar Porsche heeft ook grotere maten in het programma. De wielen van een van de latere Boxster-modellen bijvoorbeeld. Maar ook een merk als Fuchs heeft prachtige setjes tot 18 inch aan toe. Zorg wel altijd voor de juiste afrolomtrek, dus laat je dus goed voorlichten voor je iets anders (lees: groters) koopt. En weet dat met lager rubber het veercomfort achteruit gaat. Controleer bij de eerste kennismaking banden, velgen, de dikte van remschijven en staat van klauwen en blokken. Het zijn indicatoren die iets kunnen vertellen over de manier waarop de Boxster is gebruikt en onderhouden.

Motor

Zeer belangrijk: de boekjes. Die moeten erbij zitten. Alle Boxsters kennen een gevoeligheid rond de krukas en versnellingsbak. De grootste achilleshiel van de M96 motoren is het tussenaslager. Zonder enige vooraankondiging kan een motor in elkaar lopen, vooral als het onderhoud er bij je voorgangers bij in is geschoten. Om dit probleem te ondervangen kunnen specialisten voor rond de 1800 euro een aantal modificaties doorvoeren waarmee het risico op problemen met M96 motoren aanzienlijk wordt verkleind. Maar dan moet de basis wel goed zijn. Controleer sowieso altijd op lekkages en kijk in de onderhoudsgeschiedenis of er ooit lagers of keerringen aan krukas en versnellingsbak zijn vervangen. De Boxster kent ook problemen met de cilinderwanden; daarnaast moet z’n koelsysteem tiptop in orde zijn. Vaak zitten de radiatoren achter de voorbumper ‘verstopt’ door blaadjes en andere rommel die je onderweg per ongeluk hebt meegepakt; je motor knapt daar niet van op. Luister bij warme motor of ie netjes rond loopt. Een stotterende motor kan duiden op problemen met de ontsteking, luchtmassameter of lamba-sondes.

Transmissie

Het moet wel gek lopen, wil de transmissie van de Boxster kuren krijgen. De handgeschakelde versies moeten zonder veel moeite zijn te bedienen; zo niet, dan is meestal de koppeling aan vervanging toe. Hiervoor moet onder meer de bak worden verwijderd en dit betekent een langdurige en dus prijzige reparatie. De meeste koppelingen zijn na 100.000 kilometer aan vervanging toe. Het schakelen hoort strak te gaan en de pook mag niet veel zijwaartse speling hebben. Het aangrijpen van de koppeling hoort soepel te gebeuren, is er een metalen ‘boink’ te horen, dan kan het dubbel massa vliegwiel defect zijn. De automaat is minder geliefd, maar zo mogelijk nog betrouwbaarder. De Getrag-bak behoort tot de sterkste automaten aller tijden. De eerste PDK-exemplaren van latere Boxsters zijn weer minder betrouwbaar.

Originaliteit

Originaliteit is tegenwoordig een groot goed. Witte knipperlichten in plaats van de originele oranje? Het kan hoor, maar bewaard die originele exemplaren toch maar voor de zekerheid. Nog zo’n overweging: het PCM-systeem met het navigatie dat indertijd voor veel geld is bijbesteld stamt inmiddels uit het jaar kruik. Maar ja, vervang je het voor een modern audiosetje of laat je ‘m origineel? Een TomTom kan uitkomst bieden, wij laten de middenconsole liever onaangetast.

Cabriodak

Het dak opent en sluit elektrisch, als het goed is in zo’n twaalf seconden per handeling. Verzeker je ervan dat alles naar behoren werkt en dat er geen schade aan het dakje zit. Met name bij de eerste modellen van de 986 kunnen de frames nog weleens scheuren. Reparatie kan behoorlijk in de papieren lopen. De vroege exemplaren hebben een plastic achterruit; in 2002 is dat glas geworden. Maar kapspecialisten als Cabrio Partner en Cabrio Care kunnen je tegenwoordig ook voor de eerste modellen een kap met glazen ruit leveren. Opgepast: anno 2018 zijn softwindow Porsches 911 uit de jaren zestig veel meer waard dan de latere exemplaren met glazen achterruit. We zeggen niet dat dit met de Boxster gaat gebeuren, maar we zeggen het nog maar eens: originaliteit is alles als je ooit nog eens van plan bent wat waardevermeerdering te creëren met je Boxster.

Carrosserie

De carrosserie hoort er strak en netjes uit te zien; in principe roest een Boxster niet. Controleer de carrosserie op kleurverschillen en kijk of hij wellicht ooit is overgespoten. De carrosserienaden horen perfect evenwijdig te lopen met een gelijke afstand tussen de verschillende plaatdelen. Dit geldt vooral voor de portieren, voorklep en zijschermen. Controleer de portieren en kijk of er niet te veel speling op de scharnieren zit. Bij het openen van de portieren horen de ruiten ongeveer 15 millimeter uit de kaprubbers te zakken. Zakt de ruit niet of maar een paar millimeter, dan is waarschijnlijk het raammechanisme defect.

Interieur

De vloer van een Boxster hoort kurkdroog te zijn, controleer dat vooral onder de stoelen. Als het hier vochtig is, loop je het risico dat elektrische componenten onder de stoelen beschadigen. Nattigheid kan wijzen op een lekkende cabriokap. Als de plastic waterafvoerbakken van het cabriodak gescheurd zijn, dan kan water het interieur instromen. Ook losse of gescheurde portierfolie kan zorgen voor een vochtige biotoop. De meeste 986 Boxsters hebben airco. Om te controleren of het systeem goed functioneert, moet je de temperatuur zo laag mogelijk instellen en op AUTO drukken. Als er geen vrieskou uit de ventilatieroosters komt (die trouwens ook vaak kapot gaan), is de airco defect of leeg.

Materialen matig

Het slechte nieuws bij de eerste Boxsters: Porsche gebruikte voor het interieur niet de allerbeste materialen en dat is een understatement. De (lederen) stoelbekleding heeft bijvoorbeeld de neiging snel te slijten en de knopjes worden na verloop van tijd sleets. Het goede nieuws: voor de Boxster is elk onderdeel nog verkrijgbaar. Vandaag bestellen bij de dealer is meestal morgen al leveren. Delen zijn niet goedkoop; een Boxster is een honderd procent Porsche met navenante prijzen. Ook gebruikt zijn onderdelen makkelijk verkrijgbaar. Met dank aan sites als eBay en Marktplaats.

Prijzen

Op het moment van schrijven stonden er in Nederland meer dan honderd exemplaren van de 986 Boxster te koop. Van vermoeid ogende Boxsters uit 1996 met twee ton op de teller voor een mille of acht tot nieuwstaat exemplaren uit 2004 met 60.000 kilometer voor net geen twintig mille. In Duitsland is het aanbod nog veel groter. Daar arresteer je via Mobile.de al een Boxster voor rond de zes mille, hoewel de kwaliteit van die auto’s discutabel is. In Nederland koop je vanaf zo’n 15.000 euro een nette auto met minder dan 100.000 kilometer op de teller.

Frikandel

Laat je niet verleiden tot een oude olieboot of opgebakken frikandel, want het duurt nog wel een decennium voordat een revisie of restauratie van een Boxster rendabel is. Wel is de kans groot dat de prijzen de komende jaren gaan stijgen. Zeker ook omdat ze bij Porsche geen zescilinder Boxsters en/of Caymans meer maken. Uiteraard zijn ook hier de exclusieve modellen de auto’s die het snelst in waarde zullen stijgen. We noemen hier de Boxster S en de Boxster S 550 Spyder editie. Bij de latere productiejaren zijn vooral de Spyder, Black Edition en GTS in trek bij verzamelaars.

Chronologie Boxster

1992: In Weissach begint Porsche met de ontwikkeling van een showcar onder de interne naam 986.

1993: In januari introduceert Porsche een prototype op de Detroit Auto Show. Z’n naam: Boxster. De transaxles 968 en 928 hebben nog maar kort te gaan.

1996: De nieuwe Boxster wordt geïntroduceerd, z’n watergekoelde 2,5-liter motor heeft 204 pk.

1999: De Boxster S (3,2-liter met 252 pk) komt op de markt, het basismodel heeft voortaan een 2,7-liter motor met 220 pk.

2002: Facelift voor de 986, met een aangepaste kop en kont.

2004: De nieuwe 987 Boxster komt op de markt.

2005: Van de Boxster maakt Porsche een coupéversie onder de naam Cayman.

2009: Boxster en Cayman zijn verkrijgbaar met PDK. De Boxster Spyder komt op de markt, een puristische Boxster met een 3,4-liter motor met 320 pk.

2012: De derde Boxster-generatie, de 981, gaat in productie. De auto wordt met een motor van 2,7 (Boxster) en 3,4 liter (Boxster S) aangeboden. Er verschijnt ook een Spyder versie van.

2016: De vierde generatie komt op de markt, de 718 Boxster. Voor het eerst krijgt de Boxster viercilinder boxermotoren met turbo. De 2,0-liter in de 718 Boxster levert een vermogen van 300 pk. De Boxster S heeft een 2,5-liter motor met een vermogen van 350 pk. Later volgt nog een 365 pk sterke GTS-uitvoering.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Eén reactie

  1. Overweeg aanschaf Boxster maar verneem dat M96 en M97 motoren grote kans hebben op problemen met name vervangen van het IMS dient hele 2 jaar te gebeuren.. en dan moet het blok gesplitst te worden!
    Vanaf 2009 zijn de moeilijkheden uit de wereld met de komst van het 9A1 blok.
    Waarom hoor ik zo weinig over deze issues?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.