Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ongeveer drie jaar geleden stipte Erik Kouwenhoven de toenemende schaarste van betaalbare 911’jes met het zogenaamde Mezger blok aan in een column. In zijn woorden: “De term Mezger-motor wordt door Porsche zelf niet gehanteerd, het is meer een door freaks gebruikte naam om deze echte dry sump motor te onderscheiden van zijn minder bedrijfszekere evenknieën. Dit nagenoeg onverwoestbare blok, ontworpen door de legendarische Hans Mezger zat ook in de GT1 Le Mans auto en kon daar met gemak 700 pk aan.” Uiteindelijk werden de 996 & 997 Turbo (alleen de 997.1), GT2 en GT3 (RS) met dit blok geleverd. Bijna al deze modellen hebben nu – mede dankzij de reputatie van deze uitstekende aandrijflijn en de mythische figuur erachter – allen een stratosferisch prijspunt bereikt.

Flat-six met dry-sump

In dit korte video-interview van het Porsche mediadepartement met Hans Mezger bespreekt laatstgenoemde kort de voordelen van zijn ontwerp, namelijk een 6-cilinder boxermotor met een dry-sump systeem. Bij een dry-sump motor wordt de olie niet in een specifiek carter onder de motor opgevangen en verwerkt, maar direct doorgepompt naar een afzonderlijke tank. Hierdoor hoeft het blok minder hoog in het voertuig te worden geplaatst, het verzekert tevens een goede smering en oliedruk en -temperatuur. Deze constructie wordt vooral met succes toegepast in de racewereld.

Gewichtsverdeling

Mezger wijdt vervolgens uit over de eigenschappen van een flat-six in het algemeen. Door de plaatsing op of achter de achteras wordt een enorme mechanische grip gecreëerd waardoor men makkelijker uit een bocht kan accelereren. De relatief brede pasvorm, samen met de vlakke constructie en het lage zwaartepunt (vergeleken met bijvoorbeeld een zes-in-lijn of een V6) zorgen voor een zeer goede gewichtsverdeling die voor de typische Porsche rijeigenschappen zorgt. In tegenstelling tot sommige andere configuraties is bij de boxer de motor perfect in balans doordat de krachten van tegenover elkaar liggende zuigers elkaar opheffen. Ook heeft de zescilinder boxer geen balansas met excentrisch aangebrachte contragewichten nodig om de trillingen en onbalans in het motorblok – veroorzaakt door de beweging van zuigers, krukas en drijfstangen – op te heffen. Bij een viercilinder boxer (zoals in de 718 Boxster en Cayman) liggen de tegengestelde cilinders en zuigers licht uit het lood ten opzichte van elkaar waardoor nog wel een schuddende beweging langs de verticale as wordt gemaakt. Filmpje!

Jean La Source

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.