Tim Layzell schildert racescènes met een prachtige, surrealistische precisie. Zijn doel is om toeschouwers de kracht en snelheid van de bolides te laten voelen. Veel van de beroemdste races ter wereld zijn door hem vereeuwigd op zijn doeken. Aan de schilderijen gaan soms weken research vooraf.
De Brit Tim Layzell tekent al auto’s vanaf zijn derde jaar. Zijn ouders namen hem al mee naar oldtimerevenementen nog voordat hij kon lopen. Hij toonde al vroeg belangstelling voor wat hij zag en op een dag vroeg hij om pen en papier, zodat hij kon tekenen wat hij zag – Bugattis, Porsches en Alfa Romeo’s. Onder aanmoediging van zijn ouders ontwikkelde hij geleidelijk zijn vaardigheden, waarbij hij eerst in pastel en potloden werkte voordat hij overging op olie- en acrylverf.
Porsche als inspiratie
Op zijn dertiende won hij de Young Motoring Artist Award voor deelnemers tot de leeftijd van drieëntwintig. Hij had toen al enkele werken verkocht. Een van zijn eerste inspiratiebronnen was de Porsche 911 Carrera 2 van zijn oom. Het maken van een schilderij lijkt hem gemakkelijk af te gaan. Layzell schildert snel en geconcentreerd. Toch is nog altijd een beetje terughoudend bij het aanzetten van de eerste lijnen op een leeg doek. “Zal het worden zoals ik het in mijn hoofd heb zitten?” Inmiddels is hij vertrouwd met deze twijfel en dus stort hij zich moedig op het schilderproces. “In het verleden zijn een paar dingen niet zo goed uitgepakt”, zegt hij over zijn ‘legedoekenvrees’. Maar ik ga nu richting de veertig en inmiddels heb ik er bijna geen last meer van.”
Weken research
Wanneer hij plaatsneemt achter zijn schildersezel klinkt er geen klassieke muziek en ook geen jazz. Nee, achter het canvas staat een televisie. Van tijd tot tijd kijkt hij om zijn doek heen naar een film of sportwedstrijd. Tim schildert snel en met intense concentratie. Hij maakt maximaal vijftien schilderijen per jaar van legendarische raceauto’s, portretten van beroemde coureurs of afbeeldingen van opvallende racescènes. Het onderzoek kan uitgebreid zijn, want elke scène moet van alle kanten kloppen. Dat vereist veel onderzoek naar de geschiedenis van het autoracen. “Veel van de oudere foto’s zijn zwart-wit”, aldus TIm. “Dus de kleur van de auto’s is vaak moeilijk te bepalen. Ook moet ik exact weten wie op welke positie lag in die en die race.” Inmiddels is de kunst van Tim zo veel gevraagd dat zijn broer een deel van het onderzoek heeft overgenomen.
Pop-art
Tim heeft twee verschillende autokunst-stijlen ontwikkeld. In de ene schildert hij super realistisch, maar met de nostalgie en kleuren die overeenkomt met de eerste kleurenfoto’s uit de jaren vijftig. In de andere schildert hij in zijn eigen, kenmerkende, ‘pop-art’-stijl, waarbij primaire, felle kleuren en scherpe zwarte lijnen het oog van de waarnemer in het werk trekken. Tims verfrissende schilderstijl, zowel qua onderwerp als qua stijl, zijn immens populair gebleken op de plekken waar hij ze tentoonstelt, zoals Goodwood, Silverstone en Monaco. Hoewel hij nog steeds een scala aan ‘vrij’ werk produceert voor dit soort tentoonstellingen, is hij net zo blij om te werken in opdracht. Inmiddels is hij zo veelgevraagd dat hij hoort bij de top van de ‘automotive’ kunstenaars van deze tijd. Een beetje schilderij van Layzell heb je al voor rond de 5.000 euro.