De Mille Miglia is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende historische rally. Dit jaar is het 91 jaar geleden dat de Brescia Automobile Club voor het eerst haar duizend mijlen organiseerde. Dit jaar wordt de rally verreden van 16 tot 19 mei.
‘Hoewel er ieder jaar kleine variaties in de route zijn, voert de traditie van de Mille Miglia u in de maand mei steevast van Brescia naar Rome en weer terug.’ Bij het horen van de woorden ‘Mille’ Miglia spitst iedere rechtgeaarde klassiekerliefhebber meteen de oren. Niets spreekt zo tot de verbeelding als de legendarische Italiaanse 1000 mijls race die in de jaren dertig, veertig en vijftig gedomineerd werd door Alfa Romeo en Ferrari.
Iedereen kent namen die door velen als ware helden werden en worden gezien. En terecht. Tussen 1927 en 1957 werd Europa’s bekendste endurance race 24 maal georganiseerd. Een noodlottig ongeval met veel slachtoffers kondigde een kentering aan. Door heel Europa groeide het besef dat de openbare weg niet langer de plaats was om de steeds snellere bolides tegen elkaar te laten strijden. Het einde van een tijdperk.
Tien jaar later, in 1967, stond de 1000 Miglia ter ere van de veertigste verjaardag van het evenement voor het eerst weer op de kalender. Nu als regularity rit voor klassieke automobielen uit het tijdperk van de originele race. Een trucje dat voor het vijftigjarig jubileum nog eens werd herhaald, om vanaf 1982 een vaste waarde te worden op de kalender van de historische racewagens. Dit jaar al voor de 36e keer.
Hoewel er onder de laureaten van de oorspronkelijke 1000 Miglia geen enkele Nederlander te vinden is, is de reïncarnatie van de rally al jarenlang torenhoog favoriet op het lijstje van menig Nederlands coureur en/ of celebrity. Slechte hotels, een leeg buffet bij aankomst en weinig nachtrust schijnt niemand te deren want nog steeds groeit de hoeveelheid Nederlanders die fortuinlijk genoeg zijn om het felbegeerde startbewijs te bemachtigen.
Na thuisland Italië zijn de Nederlanders dit jaar wederom met tientallen deelnemers een van de grootste buitenlandse delegaties. Zelfs vóór Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, van oudsher toch altijd zeer goed vertegenwoordigd. In totaal rijden er dit jaar 440 equipes mee uit 36 landen en 5 continenten in de 1000 Miglia. Wie kans ziet om ergens tussen 16 en 19 mei een plaatsje te vinden langs de route, zal met eigen ogen kunnen zien wat Enzo Ferrari bedoelde, toen hij de 1000 Miglia omschreef als het grootste rijdende museum ter wereld.
Want vergeet niet, de 1000 Miglia is nog steeds alleen toegankelijk voor automobielen wiens stamboom verbonden is met de originele rally. Geen outsiders, geen moderne exoten, maar een schitterende verzameling Alfa Romeo’s, Porsches, Ferrari’s, Cisitalia’s, Talbot Lago’s en ga zo maar verder. Met wereldberoemde ‘oud’ coureurs aan het stuur van inmiddels diverse onbetaalbare automobielen. En natuurlijk: de authentieke Italiaanse sfeer, eten en drinken zijn een must op zo’n zalig druk Italiaans terrasje.
Ook dit jaar zal de 1000 Miglia wereldwijd de aandacht trekken. Naast de immense populariteit in Italië zelf, zullen de beelden ongetwijfeld razendsnel tot in alle uithoeken van onze aardkloot worden gedeeld. Niet in de laatste plaats in Nederland, waar, naast de 50 teams die het dit jaar niet tot de startlijst hebben geschopt, een grote schare liefhebbers de prestaties van ‘hun’ coureurs van dichtbij zullen willen volgen. We geven ze geen ongelijk. Mark Wegh is dit jaar voor het eerst sponsor en vertrekt met 25 moderne Porsches naar Italië om hun eigen 5 equipes aan te kunnen moedigen. Ook zijn de 5 plaatsen voor 2019 al bij Mark gereserveerd, de kosten van meer dan 25.000 euro speelt geen enkele rol om dit rijdende circus van dichtbij te kunnen meemaken. Hopelijk dit jaar met iets beter weer dan afgelopen jaar.