Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Onder de hamer: vier keer RUF inclusief CTR3 Clubsport

Voor de RUF fans met een goed gevulde beurs valt er in Monaco komende maand wat te halen. Vier creaties van het merk uit Pfaffenhausen gaan onder de hamer inclusief een CTR3 Clubsport. 

Busbedrijf

Tegenwoordig hebben we aardig wat ondernemingen die zich op het ombouwen, aanpassen of opkalefateren van Porsches hebben gestort. Singer is zo’n voorbeeld van een van die bedrijfjes die zich aardig in de kijker hebben weten te spelen met het moderniseren van klassieke Porsches. Maar het Duitse RUF laat bij tijd en wijlen ook van zich horen met nieuwe creaties. En, RUF draait inmiddels al erg lang mee in het Porsche wereldje. Het bedrijf werd in 1923 opgericht door Alois Ruf sr. en was in eerste instantie een garagebedrijf en tankstation. Pas aan het einde van de jaren ’40 begon Alois Ruf te experimenteren met eigen ontwerpen, wat in de jaren ‘50 resulteerde in het ontwerp van een touringcar. Dit was een succes en een busbedrijf was geboren. Nog geen snelle Porsches dus, integendeel. Maar zoonlief, Alois Ruf jr., had de liefde voor auto’s van zijn vader meegekregen, echter had hij een voorkeur voor sportwagens. En het was Alois jr. die begon met het restaureren en repareren van Porsches bij het bedrijf van zijn vader. 

RUF Porsche

Na het overlijden van Alois Ruf sr. richtte junior zich alleen nog op Porsches en een jaar later verschenen de eerste RUF Porsches op het toneel. Het eerste exemplaar was een getunede 930. Aan het begin van de jaren ’80 verscheen de eerste RUF Porsche die ook een RUF chassisnummer kreeg, de RUF BTR, wederom gebaseerd op de Porsche 930.

RUF BTR

In 1987 presenteerde RUF de RUF CTR Yellowbird, destijds een van de snelste auto’s ter wereld. Deze auto werd een van de bekendste RUF creaties. De CTR kreeg een vervolg in de CTR2 die op zijn beurt weer opgevolgd werd door de CTR3. Rode draad in de reeks is natuurlijk de techniek van Porsche, maar gaandeweg ging RUF steeds verder in de ontwikkeling van eigen techniek. Zo is de CTR3 meer op Porsche geïnspireerd dan dat het merk uit Zuffenhausen de volledige basis vormde voor deze auto. 

Multimatic

Aan een aantal delen van de CTR3 is de Porsche 911 type 997 nog te herkennen, maar onderhuids huist een ander platform. Het platform voor de CTR3 is namelijk ontwikkeld samen met het Canadese Multimatic, de firma die onder meer nauw betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe Ford GT. Om gewicht te besparen en de auto stijver te maken is er veel carbon en kevlar toegepast. Motorisch is Porsche’s 3.8 liter 6 cilinder boxer de basis en deze is voor de achteras geplaatst. En RUF zou RUF niet zijn als deze motor niet grondig onderhanden genomen werd. Om flink wat extra pk’s te vergaren, werd de hulp ingeschakeld van een paar KKK turboladers. Het vermogen komt daarmee op 691 pk uit. Maar het kan nog gekker.

CTR3 Clubsport

Kers op de taart in de CTR reeks is de CTR3 Clubsport die in 2012 zijn intrede deed. De CTR3 was RUF kennelijk nog niet wild genoeg en de firma perste er nog wat extra pk’s uit, wat het fraaie getal van 777 pk opleverde. Koppel komt op een allerminst misselijke, alhoewel, wellicht wel met de potentie tot misselijk maken, 980 Nm. Met al dit vermogen kun je volgens RUF de teller op 380 km/u zetten.

Veiling

Als je al dat geweld wel ziet zitten, dan is er goed nieuws, want in Monaco gaat er een geveild worden. Het exemplaar dat onder de hamer gaat is een van de laatste die gebouwd werden. Van de CTR3 zijn nog geen 30 exemplaren gebouwd en van de Clubsport slechts zeven. Deze auto heeft dit jaar nog op de Geneva Motor Show gestaan naast het meest recente exemplaar van RUF, de SCR. Een goedgevulde portemonnee is wel noodzakelijk want de verwachte opbrengst ligt tussen de 800 en 900 duizend euro.

Is je dat allemaal wat te gortig maar ben je toch een groot RUF fan? Dan zijn er nog drie andere RUF Porsches die bij de dezelfde veiling onder de hamer gaan. Allemaal wat minder uitgesproken dan de CTR3 maar ook net even iets betaalbaarder.  

1994 Porsche RUF 911 Carrera Cabriolet, est. €160.000 – 190.000
2012 RUF Rt 35 Anniversary, est €250.000 – 300.000
1991 Porsche RUF RCT Evo, est. €180.000 – 220.000

De veiling van RM Sotheby’s is op 12 mei in Monaco..

Foto’s: Morten Gersjoe, Spyros Kanatas, RM Sotheby’s

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black