Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Porsche-raceauto’s verdwijnen na hun actieve loopbaan vaak in collecties, want het zijn – een beetje afhankelijk van het model en de ermee behaalde prestaties – in de regel interessante beleggingsobjecten. Al zijn er gelukkig ook nog steeds mensen die ook historische race-Porsches gebruiken op de manier waarvoor ze gemaakt zijn: ermee rijden op het circuit. Om mee te rijden, bijvoorbeeld in de #CupRevival-serie voor vroegere Porsche Cup-modellen, die afgelopen weekeinde bij de Jim Clark Memorial op Hockenheim een zeer geslaagde première beleefde, maar ook als belegging, zijn de Cup-auto’s van het Duitse team Tolimit/Project 1, die Vierenzestig.nl exclusief in Nederland voorstelt, een bijzonder interessante propositie.

Tolomit

Het Tolimit-team uit het Noord-Duitse Lohne was jarenlang bijzonder succesvol in de Duitse Porsche Carrera Cup en de internationale variant, de Porsche Mobil 1 Supercup. Sinds 2013 gaat het team van ondernemer en autosportliefhebber Hans-Bernd Kamps onder de naam ‘Project 1’ door het leven, de naam ‘Tolimit’ werd voortaan gebruikt voor de zakelijke activiteiten en incentives.

Dit jaar viert het team het 25-jarig bestaan en wordt er naast de Porsche Supercup en de Duitse Porsche Carrera Cup, onder andere met onze landgenoot Larry ten Voorde als rijder, voor het eerst ook deelgenomen aan het FIA World Endurance Championship. Hierin brengt de Duitse renstal een Porsche 911 RSR aan de start in de GTE-Am-klasse. Ondertussen houdt het team een kleine opruiming in de eigen collectie, want een aantal succesvolle auto’s uit de historie van het team mogen weg, als er een liefhebber komt die het juiste bod doet, en de vier Porsches, uiteraard allemaal uitgevoerd in de gele basiskleur van Deutsche Post, al sinds mensenheugenis teamsponsor, in één keer koopt.

van 996 GT3 Cup tot 991 GT3 Cup

De oudste raceauto in de serie is een 996 GT3 Cup, chassisnummer WPO ZZZ 99 Z3S 69 8147, die op 25 april 2003 op het circuit van Hockenheim door Christian Menzel voor het eerst bestuurd werd. Diezelfde Menzel won in 2005 met deze auto voor het Tolimt-team de kampioenstitel in de Porsche Carrera Cup Deutschland.

De volgende in de reeks is een 997 GT3 Cup, chassisnummer WPO ZZZ 99 ZCS 79 8109, die opnieuw is opgebouwd op een carrosserie van Porsche Motorsprt. Dit is de auto waarmee René Rast, die vorig jaar kampioen werd in de DTM in zijn eerste volledige seizoen in de serie, in 2012 de Porsche Carrera Cup-titel in Duitsland won.

De tweede 997 GT3 Cup in de reeks heeft het chassisnummer WPO ZZZ 99 ZCS 79 8092 en is de laatste geproduceerde Cup-auto van de generatie 997. De auto werd in de Porsche Carrera Cup 2012 bestuurd door de Brit Sean Edwards, destijds teamgenoot van de uiteindelijke kampioen René Rast. Edwards kwam in oktober 2013 om het leven tijdens een ongeval bij een test toen hij als instructeur naast een Australische Porsche Cup-rijder had plaatsgenomen.

De meest recente auto is de 991 GT3 Cup met het chassisnummer WP0 ZZZ 99 ZES 19 8302. Ook dit is een kampioensauto, en wel de Porsche waarmee de Oostenrijker Philipp Eng in 2015 de Porsche Carrera Cup Deutschland won. De auto is voorzien van een speciaal kleurenschema in verband met een charitatieve acte van de Stiftung RTL – Wir helfen Kindern e.V.

Dat het bij zulke bijzondere en succesvolle Cup-Porsches niet om een koopje gaat, mag duidelijk zijn, maar wie een beetje inzicht heeft in de markt- en prijsontwikkeling van Porsche-raceauto’s met een interessante historie beseft ook, dat dit een zeer aantrekkelijke propositie is voor wie de fysieke en financiële ruimte heeft. Voor serieus geïnteresseerden leggen we desgewenst graag het contact.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.