Voor sommigen is 1 mei verbonden met vakbondsacties of manifestaties van wat meer links georiënteerde groeperingen partijen, voor anarchistisch ingestelde lieden met rellen in steden als Parijs, Berlijn of Hamburg, maar voor veel Porsche-liefhebbers betekent 1 mei de jaarlijkse ‘Internationale Club Day der Porsche-Freunde’ op de paardenrenbaan in het West-Duitse stadje Dinslaken. Dit jaar vond het treffen voor de 17e maal plaats.
‘Aanvang 8 uur’ stond er op de aankondiging, maar dat was ons toch een beetje te vroeg. De rit ernaartoe verliep vlot, want 1 mei is ook in Duitsland een officiële feestdag en er waren slechts weinigen onderweg. Ook een uur na het aangekondigde tijdstip was het nog rustig: slechts met moeite waren er 25 Porsches te vinden op het witte zand van de paardenrenbaan in Dinslaken. De paar bezoekers die er waren, snakten naar een kop koffie vanwege het vroege tijdstip en de herfstachtige omstandigheden, met een temperatuur van acht graden en een ijzige wind. Maar de stemming werd snel beter, de wind werd wat minder en in de loop van de ochtend kwam zelfs de zon te voorschijn. In een gestaag tempo arriveerden er nu ook meer en meer Porsches, zodat het terrein rond het middaguur goed gevuld was.
Wereldrecord
“Het is ooit begonnen als een initiatief van een paar Porsche-liefhebbers, die het idee hadden om bij elkaar te komen, wat te barbecuen en samen wat te drinken. Dat werd gepubliceerd op een website en het idee ontstond om dat op de renbaan van Dinslaken te doen, waar op 1 mei toch geen paardenkoersen waren. De eigenaren van de baan stemden toe, op voorwaarde dat er heel voorzichtig gereden zou worden en het parcours niet zou worden beschadigd. En zo stonden er bij de eerste editie opeens 400 Porsches”, vertelt Volker Küster, die als spreekstalmeester optreedt. Organisator van het evenement is Ingo Rübener, die tal van deelnemers met naam en toenaam begroet. “Voor veel mensen is dit een jaarlijkse ontmoetingsplaats, een goede traditie”, zegt hij. In 2008 was er een wereldrecord: 2.300 Porsches, goed voor een vermelding in het Guiness Book of World Records. “Maar dat was ook wel echt op de limiet, het was zo vol, dat er echt geen auto meer bij kon”, herinnert Küster zich. Gevraagd naar zijn persoonlijke hoogtepunt noemt organisator Rübener de zogeheten ‘Sound Battle’: de competitie voor wie het hoogste aantal decibels uit de uitlaat van zijn Porsche weet te toveren.
Andere Porsche-beleving
Dit jaar is het aantal auto’s en deelnemers, mede vanwege het niet zo geweldige weer, aanmerkelijk kleiner, maar ruim duizend Porsches waren er zeker. 911’s in alle varianten, van heel vroege exemplaren tot aan de meest recente GT3 RS, maar ook 914’s, 356’s – inclusief een ‘low-rider Knickscheibe’ –, transaxle-modellen als 924, 928, 944 en 968, Boxsters en Caymans en een paar Panamera’s. Opmerkelijk: Macans en Cayennes zijn alleen te vinden op de stand van Porsche Zentrum Niederrhein, de regionale dealer, die het evenement ondersteunt. Blijkbaar hebben Macan- en Cayenne-rijders toch een andere Porsche-beleving.
Met een 959 over de Autobahn
Tussen de 911’s draait een zilvergrijze 959 de renbaan op, de bestuurder zoekt naar een vrije parkeerplaats. Even later spreken we Herr Goder, de eigenaar. Het kenteken met ‘HP’ verraadt, dat hij van de Bergstrasse komt, de regio tussen Darmstadt en Heidelberg, waar ook Formule 1-coureur Sebastian Vettel vandaan komt. “Gewoon over de weg, ja, natuurlijk. Iets meer dan 300 kilometer. Daar is de auto toch voor?!?” Goder lacht als we onze waardering uitspreken voor zijn aanwezigheid. “Ik was hier vorig jaar voor het eerst, won toen meteen een prijs en ik vond het zo leuk, dat ik er nu weer ben. Ja, een 959 is wel iets bijzonders: bij elk evenement waar ik kom ben ik de enige met zo’n auto. Anderen zetten hem liever in de garage. Nou, ik niet. Onderhoud en reparaties kosten een vermogen, maar ik geniet van die auto! Het meest bijzondere is als je boven de 4.500 toeren komt, dan komt de tweede turbolader erin en dan is het alsof je gelanceerd wordt. Waanzinnig! Op de teller heb ik er wel eens 335 mee gehaald. En dat met een auto van dertig jaar oud.” Goder, die zijn zoon heeft meegenomen, kan bogen op een lange Porsche-historie: “In totaal heb ik er 54 gehad. Naast deze heb ik ook nog een GT3 RS. Mijn 959 is een origineel Duitse auto, ik vond hem min of meer door toeval. Ik was altijd al wel gefascineerd door dit model, maar dacht niet dat ik er zelf ooit een zou bezitten. Maar ja, soms komen dingen op je pad.”
30 Britse Porsche-rijders
Elders staat een Brit bij een felrode 997 in 9FF-uitvoering. Zijn naam is Kursh en hij maakt deel uit van een groep van in totaal 30 Britse Porsche-rijders die de oversteek naar het Europese vasteland hebben gemaakt. “Ik kom van het Isle of Wight en dit is mijn eerste bezoek aan Dinslaken”, vertelt hij. “Het idee ontstond rond de Kerst. Stu, een vriend van mij die ook op het eiland woont en een Porsche heeft, was hier vorig jaar ook al en was erg enthousiast en zo besloten we om dit jaar beide te gaan. We hebben er een vierdaagse trip van gemaakt, inclusief een halve ‘track day’ op Spa-Francorchamps. Heerlijk! En dit evenement is geweldig! Zoveel bijzondere auto’s. Ik ken ‘Simply Porsche’, het jaarlijkse Britse evenement in Beaulieu, dat is vergelijkbaar, maar hier is het natuurlijk veel groter.” Als ander positief aspect van de trip noemt Kursh het rijden op de Duitse Autobahnen. “Dat kende ik al wel, maar het blijft een feest. Op het Isle of Wight geldt een snelheidslimiet van 40 mijl per uur! Mensen vragen me wel eens waarom ik daar in vredesnaam met een Porsche rijd, maar je hebt er ook wel lekkere stuurmanswegen, en trips als deze maken het compleet.”
V12-geluid via de app
Een bijeenkomst met zoveel Porscheliefhebbers is uiteraard ook interessant voor bedrijven en handelaren. Aanbieders met miniaturen en documentatie zijn er volop, maar ook handelaren met poets- en schoonmaakmiddelen, onderdelen en accessoires. Ali Ekici is uit Berlijn gekomen en heeft een stand voor zijn bedrijf ‘Manufaktur Moshammer’, waarmee hij individualiseringen van Porsches aanbiedt. “De rechten op de naam Moshammer heb ik in 2012 verworven”, vertelt hij, verwijzend naar de in 2005 vermoorde excentrieke Duitse modeontwerper Rudolf Moshammer. “We bieden aerodynamicakits aan voor de watergekoelde 911-modellen en daarnaast hebben we een ‘exhaust sound concept’ voor de Porsches Macan, Cayenne en Panamera met dieselmotoren ontwikkeld. De bediening vindt plaats via een app op je mobiele telefoon en via een elektronisch systeem kun je de uitlaat naar keuze laten klinken als een V8, een V10 of een V12!”
Performance-onderdelen
Verderop treffen we autocoureur Alex Müller, die volgende week met een Porsche 911 GT3 R van het Duitse team Frikadelli Racing deelneemt aan de 24-uursrace op de Nürburgring. “Ik ben voor het eerst hier, maar ik tref gelijk heel veel bekenden”, zegt de rijder. “Bij Porsche Zentrum Niederrhein heb ik mijn technische opleiding gedaan en voor de rest zijn er aardig wat bekenden uit de regio.” Müller staat bij de stand van ‘Speed Monkeys’ van Lance David Arnold uit het nabijgelegen Duisburg, eveneens coureur. “Het bedrijf levert ondermeer performance-producten voor auto’s en biedt rijvaardigheidstrainingen en incentives aan. Lance had gevraagd of ik hem hier wilde komen helpen en dat doe ik natuurlijk graag”, zegt Müller.
Traktoren
Het tegendeel van ‘performance’ staat centraal bij de eigenaren van Porsche-traktoren, die eveneens goed vertegenwoordigd zijn. Diverse modellen, van Junior tot Super, alsmede enkele Allgaier-varianten, zijn te vinden. Sommigen hebben een flinke reis afgelegd om er in Dinslaken bij te kunnen zijn. “Het is net een grote familie, dat maakt dit evenement zo leuk”, zegt een van de traktorbezitters. Belangstellenden kunnen 1 mei volgend jaar alvast noteren!