Porsche komt met een compleet vernieuwde Porsche 911 GT3 R op basis van de tweede generatie 991. Vanochtend presenteerde zij een 550 pk sterke auto die nog aerodynamischer is vormgegeven. Met meer oog voor veiligheid en lagere kosten voor service en onderdelen.
De lichtgewicht body van de 911 GT3 RS, mede opgetrokken uit een composiet van aluminium en staal, dient als basis voor de nieuwe racer uit Zuffenhausen. Het plaatwerk is groten deels van een koolstofvezel composiet (CFRP) en alle ramen zijn van polycarbonaat. Achter de voorstoelen ligt de beruchte 4-liter flat six, die in hoofdlijnen overeenkomt met de krachtbron uit de GT3 RS. Directe brandstofinspuiting (tot 200 bar) en variabele kleptiming maken de motor nog efficiënter. De 550 pk wordt overgebracht via een sequentiële zesbak met paddles achter het stuur en een elektro-hydraulische koppeling zorgt ervoor dat je geen koppelingspedaal meer nodig hebt.
Tijdens de ontwikkeling van de GT3 R heeft de focus deels gelegen op veiligheid. De 120-liter grote brandstofcel kan nu bijvoorbeeld van links of rechts worden gevuld, afhankelijk van de circuit-layout. Zowel deuren als ramen kunnen volledig verwijderd worden, en de nieuwe bucket seats met zespuntsgordels moeten voor nog meer veiligheid zorgen bij een aanrijding. Een koolstofvezel/aluminum constructie met energie-absorberende schuim in de deur aan de bestuurderskant moet zorgen voor bescherming bij zij-impact.
Voor het eerst beschikt de 911 GT3 R ook over airconditioning, waarmee het interieur op temperatuur gehouden kan worden, met een directe connectie naar de stoel en helm van de bestuurder. Alles om de concentratie te verhogen dus.
De 911 GT3 R kan besteld worden voor € 459.000 exclusief belastingen en wordt vanaf december geleverd. Alle technische data en details zijn onder voorbehoud tot de FIA de auto volledig heeft goedgekeurd.