Porsche wint 24 Uur Nürburgring

Voor het eerst sinds 2011 won Porsche weer eens de 24-uursrace op de Nürburgring. Coureurs Nick Tandy, Patrick Pilet, Fred Makowiecki en Richard Lietz zorgden in de 911 GT3 R, ingezet door Manthey Racing, voor dit succes. Voor het team van Olaf Manthey was het de zesde overwinning in de klassieker, een record. In Barcelona begon het nieuwe seizoen in de Porsche Mobil 1 Supercup met een overwinning voor routinier Ammermüller, maar ook de Nederlanders Van Lagen en Ten Voorde kwamen sterk voor de dag. GT4-succes met de Cayman was er in het Zuid-Franse Pau.


Het Manthey-team won voor de zesde keer de klassieker in de Eifel. (Foto: Porsche)

 

Na de eerdere successen in de races voor het VLN-lange-afstandskampioenschap van dit jaar behoorde Porsche tot de favorieten voor succes in de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife. De concurrentie was echter groot, want Aston Martin, Audi, BMW en Mercedes-AMG kwamen allemaal met fabrieksteams in actie, terwijl er ook nog eens tal van sterk bezette privéteams aan de start verschenen. Naast de strijd in de klasse SP9 voor auto’s volgens GT3-reglement, waren er ook vele Porsches in de diverse andere klassen. Met in totaal 43 Porsches van de modellen 911 GT3 R, 911 GT3 Cup, 991 Carrera, Cayman CS MR GT4, Cayman Pro4 en Cayman S was Porsche goed voor bijna een derde van het totale startveld van 150 auto’s!

 In totaal stonden er 43 Porsches aan de start, bijna een derde van het totale startveld van de race! (Foto: Porsche)

Dat het qua pure snelheid voor Porsche wel goed zat, bleek al tijdens de ‘top 30 shootout’, de individuele kwalificatieronden voor de 30 snelste teams. Zonder ander verkeer op de baan, dus met een volledig vrije ronde over de 25,378 kilometer lange combinatie van het Grand Prix-circuit en de Nordschleife van de Nürburgring, konden de coureurs hun talenten tonen. Daarbij was de Belg Laurens Vanthoor in de Manthey-Porsche met het startnummer 911 het snelst, gevolgd door Sven Müller in de Falken-Porsche en Norbert Siedler in de nummer 31-Frikadelli-Porsche. Fred Makowiecki kwalificeerde de andere Manthey-Porsche met het nummer 912 als zesde, zodat er vier Porsches bij de eerste zes stonden.

Formatieronde met de Manthey-Porsche en de Falken-Porsche op de eerste startrij. (Foto: Porsche)

In de race reed de vanaf pole-position gestarte Manthey-Porsche met het nummer 911 urenlang in de voorste gelederen van het veld en reed, met enkele onderbrekingen als gevolg van pitstops, regelmatig aan de leiding. Rond twee uur in de nacht echter raakte de Fransman Romain Dumas met de Porsche van de baan, wat voor hem en zijn teamgenoten het voortijdig einde van de race betekende. Korte tijd later zette, na drie dagen zomerse warmte en perfecte omstandigheden, de aangekondigde zware regen in, wat het voor de deelnemers uitermate lastig maakte. Vervolgens was het de beurt aan de andere Manthey-Porsche om de eer van het merk hoog te houden. Na een lekke band in de openingsronde en een tijdstraf van 3,32 minuten vanwege een te korte pitstop was het team zeer sterk teruggekomen. Rijders Lietz, Makowiecki, Pilet en Tandy wisselden vervolgens regelmatig aan kop met de nummer 4-Black Falcon-Mercedes.

Na een zware eindstrijd brengt Fred Makowiecki de Manthey-Porsche als winnaar aan de finish. (Foto: Porsche)

Aan het eind van de zondagochtend was er een zo dichte mist over het circuit neergedaald, dat de wedstrijdleiding geen andere keus had dan de race voor een duur van ruim twee uur te onderbreken. Rond 14.00 uur werd de wedstrijd hervat, waarmee een sprint van anderhalf uur naar de finish restte. Daarin hield Fred Makowiecki in de Manthey-Porsche, onder zware druk van Adam Christodoulou in de Black Falcon-Mercedes, het hoofd koel. Met nog een uur en elf minuten te gaan nam Makowiecki met een gewaagde manoeuvre op het Grand Prix-circuit de leiding over en reed daarna de overwinning naar huis. Voor Porsche was het in totaal de twaalfde zege bij de 24-uursrace op de Nürburgring, waarvan er zes op naam van Manthey Racing staan. Naast het succes in het algemeen klassement waren er in de klassen AT, Cup 3, SP6, SP7, SP8, SP9, V5 en V6 klasse-overwinningen voor Porsche-teams. Daarbij was er in de SP7-klasse ook Nederlands succes, want de Limburger Xavier Maassen maakte deel uit van de winnende bezetting van de Prosport Performance-Cup-Porsche.

Ammermüller wint, Nederlanders sterk in Barcelona

Het Circuit de Barcelona Catalunya was afgelopen zondag niet alleen het decor voor de eerste podiumplaats van Max Verstappen in het lopende Formule 1-jaar, maar ook voor de seizoensouverture van de Porsche Mobil 1 Supercup. Daarbij waren er twee Nederlanders in het deelnemersveld. Jaap van Lagen keerde na enkele jaren afwezigheid terug voor een volledig seizoen bij het Zwitserse FACH-team, terwijl Larry ten Voorde naast zijn campagne in de Duitse Carrera Cup voor het Project 1-team in Barcelona een gastrace reed in de Supercup.

Eerste start van het seizoen in de Supercup met de latere winnaar Ammermüller aan de leiding. (Foto: Porsche)

De Duitse routinier Michael Ammermüller, uitkomend voor het Oostenrijkse Lechner Racing in de opvallende roze kleur van waterzuiveringsbedrijf BWT, liet al in de kwalificatie zien dat hij op het Spaanse circuit de snelste was. In de race, tot tweemaal toe onderbroken door een safety-car-fase, wist hij goed te profiteren van zijn optimale uitgangspositie en ging zo als eerste winnaar van het seizoen de boeken in. Jaap van Lagen kwam goed weg, won bij de start al gelijk twee plaatsen en kwam na een rondenlange strijd met de Luxemburger Pereira als tweede over de eindstreep. Larry ten Voorde startte eveneens voortvarend en werd als beste ‘rookie’ op de vijfde plaats algemeen geklasseerd.

Jaap van Lagen eindigde na een lang duel met de Luxemburger Pereira als tweede. (Foto: Porsche)

CD Sport-Cayman wint in Pau

Het stratencircuit in het Zuid-Franse Pau was de plaats van handeling voor het tweede raceweekeinde van het Championnat FFSA GT, oftewel het Frans GT4-kampioenschap. Na stralende zonneschijn tijdens de trainingen op vrijdag was het op zaterdag tijdens de kwalificatie en de Superpole-sessie nat. Echt Porsche-weer, en zo stonden er drie Caymans op de eerste drie startplaatsen. In de race, die van 21.30 tot 22.30 uur en dus grotendeels in het donker verreden werd, was de eerste plaats voor lokale held Mike Parisy samen met Christophe Lapierre in de Cayman van het CD Sport-team. In totaal eindigden er vier Caymans in de top tien. Ook in de tweede race, op zondagmiddag, waren Parisy en Lapierre het beste Cayman-team, ditmaal eindigden ze achter twee Ginetta’s op de derde plaats.

De CD Sport-Cayman van Mike Parisy en Christophe Lapierre won de eerste GT4-race in Pau. (Foto: FFSA GT/Dirk Bogaerts)
Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.