De Mille Miglia 2018 kende dit jaar een wel heel bijzondere equipe. Van 1977 tot 1987 startten Walter Röhrl en Christian Geistdörfer samen in alle belangrijke rally’s. De Mille Miglia ontbrak echter nog aan hun palmares.
Je kreeg er stevig van langs, als je vroeger over zijn rode haar begon. “Dat liet ik beslist niet ongestraft!” Met zijn opvliegende karakter heeft Walter Röhrl het in de rallysport echter ver geschopt. “In de Rallye Monte Carlo liet ik iedereen zien wie de baas was!” Slechts naar één persoon wilde Röhrl luisteren: zijn trouwe navigator Christian Geistdörfer, met wie hij tussen 1977 en 1987 alle grote rally’s reed en twee keer wereldkampioen werd. Een groter verschil tussen twee personen is echter nauwelijks denkbaar. De een is een heethoofd, de ander een diplomaat. Maar het vertrouwen tussen beiden is onvoorwaardelijk. “In de auto leg je je leven in handen van de ander,” legt Geistdörfer uit.
Mille Miglia: de zwaarste van allemaal
Eén rally hebben ze echter nog nooit samen gereden: de Mille Miglia. Van 1927 tot 1957 werd deze race gezien als de zwaarste van allemaal. Tegenwoordig is de ‘Mille’ een van de hoogst aangeschreven evenementen op de klassiekerkalender. Bij de eerste Mille Miglia, op 26 maart 1927, raceten de deelnemers in een dag van Brescia naar Rome en weer terug. Tegenwoordig hebben de 450 equipes vier dagen en ruim 80 klassementsproeven de tijd om de 1.000 mijl lange route af te leggen. Op dinsdag 16 mei vertrokken Röhrl en Geistdörfer met een Porsche 356 A 1500 GS Carrera Coupé vanuit Brescia. De auto met startnummer 230 is een eerbetoon aan de Nederlander Carel Godin de Beaufort, die in 1957 met hetzelfde nummer aan de start van de Mille Miglia verscheen. “De auto is prachtig gerestaureerd, alle nummers zijn ‘matching’ en het is voor ons een grote eer met deze 356 de Mille Miglia te rijden,” vertelt Geistdörfer. De auto is eigendom van een Nederlander die graag anoniem wil blijven.
“We kunnen samen ontzettend goed stil zijn.”
Walter Röhrl heeft zo’n beetje alle Porsche-modellen al eens gereden, maar tijdens de voorbereidingen op de Mille Miglia in Toscane neemt hij voor het eerst plaats achter het stuur van een 356 A 1500 GS Carrera Coupé. Terwijl hij zijn grote handen over het dunne houten stuur laat glijden, is Christian Geistdörfer al vier keer om de auto gelopen, heeft hij de voorklep geopend, een startkabel opgerold, onder de motorkap gekeken en met een zaklamp in de tankvulopening geschenen. Hij neemt zijn rol als navigator uiterst serieus, terwijl Röhrl ‘alleen maar’ hoeft te sturen. Zo is het tussen de twee altijd geweest.
Vertrouwen
Hun blikken kruisen elkaar en Geistdörfer stapt in. “We kunnen samen ontzettend goed stil zijn,” vertelt Röhrl. “Ook al zitten we 12 uur in de auto, soms praten we niet meer dan 10 minuten met elkaar. Christian geeft mij voortdurend aanwijzingen. Dan is het erg prettig om af en toe ook eens de geluiden van de auto te kunnen beluisteren.” Röhrl en Geistdörfer hebben nooit een meningsverschil gehad, Geistdörfer heeft nooit een verkeerde aanwijzing gegeven. “Ik heb Christian altijd gezegd dat een navigator maar twee keer een fout mag maken: de eerste en de laatste keer.” Röhrl en Geistdörfer hebben een opmerkelijke relatie: ze beschouwen elkaar zonder meer als vrienden, maar over persoonlijke onderwerpen hebben ze het zelden. Röhrl: “Door zijn onlangs verschenen biografie te lezen, ben ik dingen over Christian te weten gekomen die ik nooit kon vermoeden.” Geistdörfer: “Ach, het is veel belangrijker om de persoon achter het stuur onvoorwaardelijk te kunnen vertrouwen. Wanneer het Walter af en toe naar zijn hoofd steeg, was het mijn taak om ons uit de problemen te houden.”
Niets weerhoudt Röhrl van racen – bijna niets
Geistdörfer heeft vijf keer zonder Röhrl meegedaan aan de Mille Miglia, Röhrl één keer zonder Geistdörfer. Wat zijn hun verwachtingen? “We rijden in een van onze favoriete landen en de Italianen zijn dol op auto’s – en op de Mille Miglia,” zegt Röhrl. Geistdörfer verheugt zich vooral op de ontspannen sfeer en het prachtige landschap. Dat ze de Mille Miglia niet zullen winnen, doet er niet toe. Op basis van het bouwjaar wordt op de resultaten een formule losgelaten, om zo de kansen van de vooroorlogse auto’s te vergroten. De 62 jaar oude Porsche 356 is veel te jong om te mogen winnen.
Hoe lang denkt Röhrl nog door te gaan met racen? “Totdat ik erbij neerval!” roept hij lachend als hij de 356 langs de historische stadsmuur van Monteriggioni rijdt. Kan dan helemaal niets hem van het racen weerhouden? “Ach kijk, een kat!” Röhrl zet de auto stil, stapt uit en knielt bij het spinnende beestje om het te kunnen aaien.