Natuurlijk hopen we allemaal de toekomst te kunnen voorspellen. Dit lukt ‘oudere jongeren’ natuurlijk beter dan de ‘jongere jongeren’, maar dat is natuurlijk alleen maar gebaseerd op ervaringen vanuit het verleden. Natuurlijk blijft het altijd een gok welke nieuwe modellen een glorieuze toekomst tegemoet gaan en een ‘future classic’ kunnen worden met de daarbij behorende waardestijging. Maar een paar modellen hebben de wind mee en dat valt door niemand te ontkennen.
Circuitdagen
Porsche’s Cayman GT4 was vanaf de introductie al een zeer goede sportauto om rekening mee te gaan houden. Opgebouwd uit ‘geleende’ onderdelen van zijn grote broer, de GT3, werd de Cayman GT4 de ideale en gedroomde Porsche voor circuitdagen. Het was zeker geen goedkope Porsche. Maar als de aanschaf achter de rug was kon het echte plezier beginnen en was de aanschafprijs waarschijnlijk toch al snel vergeten. Voor degene die reeds een Cayman GT4 hebben aangeschaft is dit klare taal, voor anderen die er momenteel aan denken, is het wellicht slim om niet te lang te wachten. Deze mening wordt overigens in alle landen waar de Cayman GT4 is geïntroduceerd gedeeld. Ook de Amerikanen zijn zeer enthousiast.
Prijsstijging
Kijkend naar de huidige marktontwikkeling lijkt er nu al een voorzichtige prijsstijging waar te nemen. Sommige uitvoeringen zijn zo zeldzaam dat ze maar weinig te zien zullen zijn op de openbare weg of op circuits (bijvoorbeeld: Pain To Sample kleuren, keramische schijven, 918 kuipen). Aan de andere kant zal iedere Cayman GT4 die momenteel wordt aangeboden met een paar duizend kilometer vast een circuit hebben bezocht. Een exemplaar met ‘delivery miles’ heeft natuurlijk uitsluitend een gekoesterd leven achter zich liggen. Waarschijnlijk met meer was op de lak dan gereden kilometers.
Mobile
Op mobile.de staan gemiddeld zo’n 100 – 150 exemplaren te koop, variërend van rond de 100.000 euro met weinig kilometers en keramiek, tot 175.000 euro of meer voor PTS exemplaren met ‘delivery miles’. Geef je niets om keramisch, 918 kuipstoelen en weinig kilometers, dan moet je voor rond de 80.000 euro een goed exemplaar kunnen vinden. Je dient dan wel wel de BPM af te rekenen bij de Belastingdienst. Op een nieuwe Cayman GT4 zat meer dan 40.000 euro BPM. Je kunt per jaar zo’n 10 procent van de oorspronkelijke BPM aftrekken van het totale BPM-bedrag. Vanaf afgelopen jaar dient een auto ten minste 3.500 kilometer gereden hebben om niet als nieuwe auto te worden beschouwd door onze vriendelijke overheid.
BPM
Voorbeeld: Cayman GT4 2016 met 100 kilometer op de teller wordt als volledig nieuwe auto aangemerkt en voor het volle BPM bedrag aangeslagen. Tip: rijd nog wat extra rondjes in Duitsland alvorens je briljante nieuwe Cayman GT4 in te voeren.