Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Maar liefst tien 911 RSR’s kwamen afgelopen zondag in actie tijdens de testdag in Le Mans. (Foto: Porsche AG)

De zes-uursrace van de Blancpain GT Series Endurance Cup op het circuit van Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet, met de beide 911 GT3 R’s van Manthey Racing en Herberth Motorsport, en de officiële testdag voor de 24-uursrace van Le Mans waren vanuit Porsche-perspectief de twee belangrijkste autosportactiviteiten van het afgelopen weekeinde. In Le Mans zorgde Porsche voor een verrassing.

Tiende plaats op Paul Ricard

Op het Circuit Paul Ricard, waar over enkele weken voor het eerst sinds 1990 weer de Franse Formule 1-Grand Prix verreden wordt, werd afgelopen zaterdagavond de zes-uursrace voor de Blancpain GT Series Endurance Cup verreden. Voor veel teams geldt deze race, van 17.45 tot 23.45 uur, als belangrijke voorbereiding op het hoogtepunt van het seizoen, de 24-uursrace van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, eind juli.

De Manthey-Porsche kwam als vijfde over de eindstreep, maar werd na een straf als tiende geklasseerd. (Foto: Porsche AG)

Porsche was bij zomerse omstandigheden in het 51 auto’s tellende startveld wederom met twee 911 GT3 R’s vertegenwoordigd. In de Pro-klasse reden fabriekscoureurs Romain Dumas, Fred Makowiecki en Dirk Werner in de auto van Manthey Racing. De drie Duitse ‘gentlemen drivers’ Jürgen Häring, Edward-Lewis Brauner en Wolfgang Triller kwamen met de auto van Herberth Motorsport in actie in de amateurklasse.

De Pro-Porsche met Dumas, Makowiecki en Werner startte vanaf de 22e positie. Dirk Werner kon al in de openingsfase de nodige plaatsen goedmaken en vervolgens zetten Makowiecki en Dumas de opmars voort. Zo kwam de Porsche op de vijfde plaats over de eindstreep, maar naderhand kreeg het team nog een tijdstraf van 30 seconden opgelegd, omdat er niet voldoende was verlangzaamd tijdens een ‘full-course yellow’. Daarmee werd het Porsche-trio als tiende geklasseerd. Het trio Häring, Brauner en Triller eindigde in de Am-klasse als zevende.

Porsche met verrassing en snelste tijden in Le Mans

Afgelopen zondag, een kleine twee weken voorafgaand aan de race, vond de officiële testdag voor de 24 Uur van Le Mans plaats. De testdag, waaraan deelname verplicht is, vormt voor teams en rijders de enige gelegenheid om buiten de raceweek te testen op het ruim 13 kilometer lange circuit, dat immers grotendeels uit openbare wegen bestaat.

Porsche verraste aan de vooravond van de testdag met historische kleurenschema’s voor twee van de vier fabrieks-911’s. (Foto: Porsche AG)

Aan de vooravond van de testdag verraste Porsche door voor twee van de vier fabrieks-911’s in de GTE-Pro-klasse een nieuw kleurenschema te presenteren. Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van Porsche is gekozen voor kleuren die een belangrijke rol spelen in de rijke racehistorie van het merk. Zo is de auto met het startnummer 91, bestuurd door Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki, voorzien van de kleuren van het Britse sigarettenmerk Rothmans, bij Porsche bekend van de 956’s en de 962’s uit de Groep C-tijd en de 959, waarmee in 1986 de rally Parijs-Dakar gewonnen werd. De Porsche met het nummer 92 van rijders Kévin Estre, Michael Christensen en Laurens Vanthoor is uitgevoerd in het roze, net zoals de 917/20 waarmee Willi Kaushen en Reinhold Joest in 1971 de 24 Uur van Le Mans reden. Deze auto werd destijds bekend als ‘Die Sau’, ‘pink pig’ of ‘Trüffeljäger aus Zuffenhausen’. Evenals de 917/20 van destijds is ook de roze 911 voorzien van allerlei opschriften uit het slagersvak.

Patrick Pilet reed in de 911 met startnummer 93 de snelste tijd in de klasse GTE-Pro. (Foto: Porsche AG)

Naast de beide 911’s in historische ‘livery’, gerund door Manthey Racing, nemen er ook twee fabrieksauto’s in de reguliere kleuren van Porsche Motorsport deel aan de race. Hier is het Amerikaanse team CORE Autosport, dat normaliter de Porsches in het IMSA-kampioenschap inzet, verantwoordelijk voor de deelname. Rijders zijn Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber in de auto met het nummer 93 en Timo Bernhard, Romain Dumas en Sven Müller in de Porsche met startnummer 94.

Gianmaria Bruni reed met de ‘pink pig’-Porsche de tweede tijd in de GTE-Pro-klasse. (Foto: Porsche AG)

Hoewel er op basis van de gereden tijden op de testdag nog geen al te serieuze conclusies kunnen worden getrokken, omdat je immers nooit weet wie er met hoeveel brandstof en welke banden rijdt, en welk programma er wordt afgewerkt, stemmen de prestaties van de Porsches in ieder geval positief. Uiteindelijk sloot Patrick Pilet in de auto met het startnummer 93 de dag als snelste van de GTE-Pro-klasse af. In de nummer 91 reed Gianmaria Bruni de tweede tijd in de klasse. Ook in de GTE-Am-klasse eindigde er een Porsche bovenaan: de Franse fabrieksjunior Julien Andlauer reed in de nummer 77-Porsche van het Dempsey-Proton-team de snelste tijd in de categorie.

De Dempsey-Proton-Porsche eindigde dankzij Julian Andlauer bovenaan in de GTE-Am-klasse. (Foto: Porsche AG)
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.