Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Porsches zijn traditioneel goed vertegenwoordigd in het veld van zo’n 200 auto’s bij de Kitzbüheler Alpenrallye.

Aan Porsches is er in het mondaine Tiroolse stadje Kitzbühel toch al geen gebrek, maar dezer dagen is de kans om er mooie 911’s en 356’s tegen te komen nog groter dan anders. Nog tot en met aanstaande zaterdag namelijk vindt in Kitzbühel en wijde omgeving de 31e editie van de Kitzbüheler Alpenralllye plaats, een van de populairste klassiekerevenementen in Oostenrijk. Tijdens de proloog, een korte etappe op de donderdag, trotseerde Vierenzestig.nl de regen en was ter plekke voor een impressie.

De historie van de Kitzbüheler Alpenrallye gaat terug tot 1988, toen de lokale topkok en autoliefhebber Josef ‘Hasi’ Unterberger het initiatief nam tot een rally voor historische auto’s. Unterberger gold jarenlang als één van de beste koks in Oostenrijk en had een groot netwerk: hij kookte ondermeer veelvuldig voor Volkswagen-topman Ferdinand Piëch en de familie Porsche, die domicilie heeft in het niet al te ver weg gelegen Zell am See. Unterberger zelf bezat een fraaie 356, een uitvoering met ‘Königswellen’-motor. Hij overleed na een kort ziekbed in 2002, maar zijn filosofie en passie leven voort in de rally, die tot de toonaangevende evenementen in Europa behoort.

De in 2002 overleden topkok en autoliefhebber ‘Hasi’ Unterberger legde de basis voor de Alpenrallye. Enkele jaren voor Unterbergers dood kon uw verslaggever hem nog fotograferen met zijn trots, de 356.

Zoals vele activiteiten in Kitzbühel, ondermeer ook bekend van de jaarlijkse Hahnenkammrennen, het absolute hoogtepunt op de kalender van de wereldbeker skiën voor heren en een ATP-tennistoernooi, is ook de Alpenrallye een beetje een evenement van ‘zien en gezien worden’. Veel deelnemers zijn er al jarenlang bij, het overgrote deel komt uit Duitland en Oostenrijk. Heel af en toe tref je er wel eens Nederlanders, maar redelijk sporadisch. Dit jaar staan er zelfs helemaal geen landgenoten van ons op de inschrijflijst, maar dat weerhield ons er geenszins van om een bezoek te brengen aan de rally. Ieder excuus om een paar dagen in Tirol door te brengen is – althans wat uw verslaggever betreft – goed.

Zien en gezien worden hoort er ook tijdens de Kitzbüheler Alpenrallye bij. Met zo’n gele 356 B val je in ieder geval wel op.

En natuurlijk worden we bepaald niet teleurgesteld als het gaat om de aanwezigheid van Porsches. 356’s en 911’s zijn goed vertegenwoordigd. Heel zeldzame exemplaren ontbreken, maar we genieten van de 356 Carrera’s met heerlijk geluid., aangevuld met mooie Targa’s en een 911 Carrera die als ‘RSG’ in de inschrijflijst staat. Het is inderdaad een model uit de G-reeks en derhalve een Carrera RS, die wordt bestuurd door de Duitser Fritz Müller, oud-coureur die met deze auto in 1976 de eerste overwinning voor Porsche in de 24-uursrace op de Nürburgring behaalde. Ook in 1977 en 1978 won hij,. “Het is wel grappig, want in 1983 reed ik op Le Mans met Georg Memminger en Heinz Kuhn-Weiss met een Porsche 930, en inmiddels rijden we al een aantal jaren gezamenlijk bij de Kitzbüheler Alpenrallye: ik met mijn Carrera RS, Heinz met zijn 911S uit 1972 in Gulf-kleuren en Georg met een Kever Cabrio. Die doet het tegenwoordig liever wat rustiger aan, haha.”

Oud-coureur Heinz Kuhn-Weiss, die in een Porsche 930 Le Mans reed, nam deel met een 911 S in Gulf-kleuren.

Het evenement startte, na de inschrijvingen en technische keuring, met een proloog van een kilometer of 50 op donderdagmiddag, die de deelnemers vanuit de startplaats bij de Hahnenkammbahn in Kitzbühel via het Brixental door Kirchberg, Brixen, Westendorf, Hopfgarten en via Windau en Aschau weer terug voerde. Op vrijdag, de hoofddag, wordt er een route van zo’n 320 kilometer gereden via plaatsen als St. Johann, Bischofshofen, Altenmarkt, Bad Hofgastein, Kaprun en Mittersil. Op zaterdag is er dan de slotetappe van nog eens 160 kilometer via Wörgl en Kufstein. Helaas werkte het weer bij de proloog op donderdag niet erg mee: forse regenbuien maakten het er voor de deelnemers niet prettiger op, maar de stemming zat er niettemin goed in.


Jochen Mass, die vele successen met Porsche in de racerij behaalde, was er ook.

Eén startnummer en negen jaar verschil: 356 SC uit 1963 en 911 S 2.4 Targa uit 1972.

Jammer dat we geen geluid hebben, want deze 356 A Carrera Speedster uit 1957 klonk geweldig!

Mooie 911 S uit 1971.

Lokale deelnemer met bijpassend kenteken uit Kitzbühel.

Start van het team Schöffel/Rauch met een 356 A Cabrio uit 1959.

Het echtpaar Grau reed met deze fraaie oranje 911 Targa uit 1973.

911 T uit 1969 van het echtpaar Arnold in afwachting van de start van een klassementsproef.

Routecontrole in Hopfgarten voor het echtpaar Kolvenbach in deze 911 T 2.2 uit 1970.

Snel de kaart laten afstempelen en dan gauw weer door.

Poging tot reparatie voor de 356 Roadster van het team Schwietz/Grill, maar uiteindelijk moest de auto toch op de transporter.

Oud-coureur Fritz Müller reed met de 911 RS waarmee hij in 1976 de eerste overwinning voor Porsche in de 24-uursrace op de Nürburgring behaalde.

Porsche 911’s waren er in diverse uitvoeringen en kleuren.

Foto’s: Rebocar Automotive Productions

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.