Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

‘Het allerleukste weekend van het jaar waarvoor elke Porsche-fan zijn agenda moet vrijhouden’. Zo noemde Porsche de Porsche Days 2018 op Circuitpark Zandvoort, dat in het weekeinde van 9 en 10 juni plaatsvond. Vele duizenden fans volgden het advies. Zij vierden het 70-jarig bestaan van Porsche mee en zagen hoe de magie van het merk uit Zuffenhausen groter en spectaculairder dan alle voorgaande edities tot leven kwam.

Afgelopen weekend werd wereldwijd gevierd dat Porsche op 8 juni 1948 zijn allereerste sportwagen toonde: de 356 ‘No. 1’ Roadster. Maar één van de leukste festiviteiten rond het zeventigjarig jubileum vond ongetwijfeld in Zandvoort plaats. Ruim zevenduizend Porsche-eigenaren en -liefhebbers zagen onder meer een line-up van de mooiste en meest bijzondere Porsches uit de afgelopen zeven decennia die op Nederlandse bodem rondrijden, variërend van een 356 Pre-A Coupé uit 1951 tot de allerlaatste versies van het modellengamma van Porsche. Maar ook supercars als de iconische Carrera GT, de 918 Spyder en de nieuwe, 700 pk sterke 991 GT2 RS. De auto’s werden veelal ter beschikking gesteld door welwillende eigenaren in Nederland en België.

Het grote verschil met de Historische Grand Prix – de jaarlijkse publieksmagneet waar Porsche traditioneel aanwezig is – was dat de Porsche Days vooral appelleerden aan de Porsche-die hards. De vernieuwde paddock 2 stond dan ook bomvol met sportwagens uit Stuttgart-Zuffenhausen en Leipzig die de duizenden bezoekers naar het gratis toegankelijke event hadden meegenomen. Hun auto’s stonden op volgorde van periodes gerangschikt.

Concours

Nieuw in het programma was het Porsche concours d’élégance waarbij het publiek én – we citeren hier alleen maar wat er in het persbericht van Porsche staat – ‘een deskundige jury bestaande uit de autojournalisten Erik Kouwenhoven en Rein de Ruiter’ hun favorieten kozen. Op beide dagen sleepten klassieke 356’s de eerste prijzen in de wacht. Daaronder een ‘Split Window’ uit 1952 die in het jaar dat hij werd afgeleverd meereed in de beroemde Mille Miglia en een legendarische 356 Speedster uit 1955 die tot in de puntjes was gerestaureerd. De eigenaar van een niet-gerestaureerde 356 A T1 uit 1957 ging met een publieksprijs naar huis. Zijn zwarte coupé stond grotendeels in de eerste lak – of wat er nog van over was – en werd door die zogeheten patina juist zeer gewaardeerd. Of hij blij was met zijn prijs, bestaande uit een autopoets-kit, vermeldt het verhaal niet, maar zeker is wel dat hij er op zijn eigen auto weinig resultaat mee behaalt.

De Porsche Days stonden ook in het teken van actie; een Porsche is per slot van rekening bij uitstek geschikt om mee te rijden. Zo werd de GT3 Cup Benelux tijdens de dagen verreden en hadden bezoekers de mogelijkheid om met hun eigen auto het circuit op te gaan. Voor de allerjongste Porsche fans (m/v) was er een Porsche Kids Corner, waar zij konden spelen en knutselen. Met deze ingrediënten was het een event een familiefeest voor jong én oud.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.