Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

 

 

De Porsche 911 RSR met het startnummer 91 staat voorlopig op de pole-position in de GTE-Pro-klasse. (Foto: Porsche AG)

Zowel in de GTE-Pro-klasse als in de GTE-Am-klasse bepaalden Porsche-teams het tempo op de eerste dag van de actie in Le Mans. Hoewel de definitieve startplaatsen voor de race (zaterdag vanaf 15.00 uur, live op RTL7 en Eurosport) pas vanavond na afloop van de tweede en derde kwalificatie vast staan, is de voorlopige pole-position in beide GT-klassen alvast in handen van Porsche-teams. Vierenzestig.nl doet verslag van de actie vanuit Le Mans.

Na dagen van voorbereidingen werd er gisteren in Le Mans eindelijk voor het eerst gereden. In de namiddag en vroege avond was er een vrije training van vier uur, na een pauze gevolgd door de eerste kwalificatiesessie van 22.00 uur tot middernacht. Vanaf het begin zetten Porsches in beide GT-klassen de toon.

Snelste tijd voor Patrick Pilet in de vrije training. (Foto: Porsche AG)

In de GTE-Pro-klasse eindigde de nummer 93-Porsche met Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber bovenaan in de vrije training, gevolgd door twee andere fabrieks-911’s, terwijl Matteo Cairoli in de nummer 88-Porsche van het team Dempsey Proton Racing de snelste tijd in de GTE-Am-klasse liet aantekenen.

Michael Christensen reed in de kwalificatie met de roze nummer 92-Porsche de tweede tijd. (Foto: Porsche AG)

In de kwalificatie behaalde Gianmaria Bruni al tijdens zijn tweede ronde in de van Rothmans-kleuren voorziene 911 met het nummer 91 de voorlopige pole-position. Op de tijd van 3:47,504 minuten, een nieuw GT-record in Le Mans, beet de concurrentie de tanden stuk. Bruni hield het daarna ook gelijk maar voor gezien, want op zijn volgende ronde belandde hij met een lekke rechter voorband in de grindbak bij de Dunlop-brug (voor de goede orde: Porsche rijdt, net als alle andere GT-auto’s, met Michelin). De tweede tijd was voor de Deen Michael Christensen in de roze gekleurde Porsche met het startnummer 92, die hij deelt met Kévin Estre en Laurens Vanthoor.

De Dempsey-Proton-Porsche met het startnummer 88 eindigde in handen van Matteo Cairoli in de vrije training en in de eerste kwalificatie bovenaan. (Foto: Porsche AG)

In GTE-Am bevestigde het Dempsey Proton Racing-team het sterke optreden uit de vrije training door met een tijd van 3:50,728 minuten voor de Porsche met het startnummer 88 de voorlopige pole-position te veroveren. Opnieuw was het ‘Porsche Young Professional’ Matteo Cairoli die voor de snelste tijd van het team tekende. Met de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche op de tweede en de Gulf Racing-Porsche op de derde plaats was de volledige top drie in de klasse voor klantenteams met de 911 RSR.

Een record

Met tien 911 RSR’s, verdeeld over vier auto’s in de GTE-Pro-klasse en zes inschrijvingen in de GTE-Am-divisie, is Porsche het best vertegenwoordigde merk in de 86e editie van de wereldberoemde lange-afstandsrace. Zelfs in de LMP2-prototype-klasse moeten de raceautobouwers Oreca en Ligier het met ‘slechts’ acht auto’s doen, evenals de GT-concurrentie uit Maranello.

De tien RSR’s in de race zijn een record voor de huidige autogeneratie, al waren er natuurlijk wel tal van jaren in de rijke Le Mans-historie dat er meer dan tien 956’s of 962’s aan de start stonden, en dan hebben we het nog niet over de glorietijden van de 935’s en de vroegere 911’s. Maar de Porsche-line-up voor dit jaar is zeker ook indrukwekkend te noemen, en daarom reden genoeg voor een groepsfoto met alle tien de Porsches in de wedstrijd.

Dit jaar staan er maar liefst tien Porsches aan de start in Le Mans, waarmee Porsche het best vertegenwoordigde merk in de race is. (Foto: Porsche AG)

Druk programma voor Dumas

De Fransman Romain Dumas heeft een druk programma, want direct na de 24 Uur van Le Mans vertrekt hij naar de Verenigde Staten, waar hij volgende week met een elektrisch aangedreven Volkswagen-prototype deelneemt aan een ander beroemd autosportevenement, de bergklim van Pikes Peak in de staat Colorado. “De afgelopen weken ben ik twee keer tussen de VS en hier heen en weer gevlogen, ik kwam maandag vroeg hier aan”, vertelde Dumas in gesprek met Vierenzestig.nl. “Zelfs toen ik maandag vanuit Parijs in de auto zat op weg naar Le Mans belden de Volkswagen-technici weer om over de auto te praten. ‘Ik ben nu twee uur lang onderweg, dus zo lang kunnen we nog praten, maar daarna ben ik tot maandag alleen maar met Le Mans bezig’, heb ik ze gezegd.”

 Romain Dumas heeft met de 24 Uur van Le Mans en de bergklim van Pikes Peak twee grote evenementen in twee opeenvolgende weekeinden. (Foto: Rebocar)

Voor Dumas, die in 2016 deel uitmaakte van het winnende team met de Porsche 919 Hybrid en in 2010 met Audi in Le Mans won, is het een tijd geleden dat hij voor het laatst met een 911 racete. “In 2013, dat is inderdaad al een tijd terug”, lachte hij. “Destijds was het meer een GT3-auto, terwijl de huidige RSR een hele stap verder is, niet in de laatste plaats ook dankzij de middenmotor.” In Le Mans vormt Dumas in de 911 met het startnummer 94 een team met de Duitsers Timo Bernhard en Sven Müller. “Het is heerlijk om weer samen met Timo te rijden. We waren 13 jaar lang samen een team en hebben onder andere mooie successen behaald met de RS Spyder in de American Le Mans Series”, aldus Dumas. “Sven Müller is jong, maar een heel goede coureur, en hij spreekt ook nog eens goed Frans, omdat zijn moeder Zwitsers is. Qua resultaat vind ik het nog moeilijk om een voorspelling te doen, de concurrentie in de klasse is heel sterk. We richten ons op plek zeven of acht, dan zien we wel hoe het zich verder ontwikkelt.”

Hoog bezoek

Patrick Dempsey heeft vele kwalificaties: acteur, met name bekend van de serie Gray’s Anatomy, gedeeltelijk teameigenaar van het Dempsey Proton Racing-team, dat dit jaar in Le Mans twee 911 RSR’s in de GTE-Am-klasse inzet, en verdienstelijk hobbycoureur, die in 2015 in Le Mans zijn droom waarmaakte door in de GTE-Am-klasse op het podium te eindigen. Uiteraard met een 911.

Gisteren arriveerde Dempsey in Le Mans, waar uw verslaggever de Amerikaan zijn exemplaar van het boek ‘Porsche Victory 2017’ kon overhandigen, over het succes van Porsche in de race in Le Mans van vorig jaar. Dempsey had het voorwoord voor het boek geschreven en was ook zo vriendelijk om het auteursexemplaar van het boek van uw redacteur te signeren.

Patrick Dempsey tekende het auteursexemplaar van het boek ‘Porsche Victory 2017’, dat Vierenzestig.nl-redacteur René de Boer schreef over het Porsche-succes in de race van vorig jaar. (Foto: Porsche AG/Oliver Hilger)

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.