Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Na de rijdersparade van gisteravond is het vandaag tijd voor de race. (Foto: Porsche AG)

Vandaag wordt er geracet in Le Mans en natuurlijk zijn de verwachtingen hooggespannen. Zeker in het Porsche-kamp, met de volledige startrij voor teams met de 911 RSR in zowel de GTE-Pro- als de GTE-Am-klasse. De weersverwachting voor vandaag ziet er goed uit:: aanvankelijk nog zonnig, in de middag bewolkt, maar in ieder geval droog. De wedstrijd is volledig live te volgen via RTL 7 en Eurosport Vierenzestig.nl is in Le Mans aanwezig en vat samen wat er gisteren op en rond het circuit gebeurde.

Porsche-persconferentie met Willi Kauhsen

Gistermiddag vond in de Porsche-hospitality in de paddock de persconferentie van het Porsche GT Team plaats. De rijders spraken over hun ervaringen tijdens de kwalificaties en hun verwachtingen voor de race.

Porsche-persconferentie: De Porsche-GT-coureurs met eregast Willi Kauhsen in het midden. (Foto: Stefan Bomhard).

Als speciale gast was de Duitse coureur Willi Kauhsen aanwezig, die in 1971 samen met Reinhold Joest met de Porsche 917/20 in het roze, bekend als ‘Die Sau’, in Le Mans deelnam. De zachtroze kleur staat dit weekeinde in Le Mans opnieuw erg in de belangstelling vanwege de retro-kleuren van de Porsches met de startnummers 91 en 92. Modelauto’s en t-shirts in het roze gaan grif van de hand en de merchandise wordt verkocht met een roze plastic zak. Kauhsen haalde op humoristische wijze herinneringen op aan zijn deelname aan de race in 1971.

Porsche PR-man Oliver Hilger en oud-coureur en merkambassadeur Mark Webber namen de presentatie van de persconferentie voor hun rekening. “Zou jij in het roze hebben willen rijden”, vroeg Hilger aan Webber, die antwoordde met een stellig “Heel zeker weten van niet!”

Plannen voor de toekomst

Goed gevulde zaal voor de persconferentie van de Automobile Club de l’Ouest in Le Mans. (Foto: Rebocar)

Op vrijdag wordt er in Le Mans niet gereden: traditioneel is dan de pitstraat open voor het publiek en hebben de teams de gelegenheid om de laatste hand te leggen aan de auto’s in de voorbereiding op de race. Even traditioneel is de persconferentie van de Automobile Club de l’Ouest, waar belangrijke personen voor het voetlicht worden gehaald en er plannen voor de toekomst worden aangekondigd.

Ditmaal was er speciale aandacht voor zesvoudig Le Mans-winnaar Jacky Ickx, zoals al eerder gemeld de ‘Grand Marshal’ voor de race van dit jaar, en voor Sir Lindsey Owen-Jones, oud-coureur en voormalig topman van het L’Oréal-concern, die vorig jaar op enigszins gênante wijze aan de dijk werd gezet als voorzitter van de lange-afstands-racecommissie van de mondiale autosportfederatie FIA, maar nu met de ‘Spirit of Le Mans’-onderscheiding en de bijbehorende Rolex werd gewaardeerd voor zijn verdiensten voor de sport.

Zo zouden, volgens een eerste tekening van de FIA en de ACO, de ‘hypercars’ voor de hoogste divisie van de lange-afstandsracerij vanaf medio 2020 eruit kunnen gaan zien. (Foto: FIA/ACO)

Waarnaar echter het meest werd uitgekeken, was de aankondiging van de nieuwe reglementen voor de lange-afstandsracerij vanaf het seizoen 2020-2021. Hoewel exacte details nog ontbreken – een reglement werd aangekondigd voor november van dit jaar – stellen de FIA en de ACO een concept voor dat is gebaseerd op zogeheten ‘hypercars’. Dan praten we over auto’s in de categorie Aston Martin Valkyrie, Mercedes-AMG Project One en dergelijke. De auto’s zouden verplicht voorzien moeten zijn van hybride-technologie en een KERS-systeem, waaruit vierwielaandrijving resulteert. Qua budget wordt gesproken van een kwart van de huidige budgetten in de LMP1-categorie, qua rondetijden in Le Mans wordt gedacht aan 3:20 minuten, zo’n vier seconden langzamer dan wat er nu in de topklasse gereden wordt. De reacties op de plannen waren gemengd: “Zo’n soort auto hebben wij niet in huis, die zouden we moeten ontwikkelen en daarvoor hebben we zeker 18 maanden nodig, als we het budget ervoor vinden”, zei Porsche-sportdirecteur Dr. Frank-Steffen Walliser.

Bezoek vanuit de VS

“Kun je van ons een foto maken”, vroeg een Amerikaans echtpaar uw verslaggever gisteren in de ‘Village’ op het binnenterrein van het circuit in Le Mans. Dat kon, uiteraard. “We zijn grote Porsche-fans”, vertelden Monica en Danny Asbury, die het secretariaat van de regionale afdeling in Orange County in Californië van de Porsche Club of America runnen en het clubblad ‘Pando’ verzorgen. En waarom lopen ze dan met een bandje van Corvette om de nek? “We hebben de reis naar Le Mans gewonnen via SiriusXM, een radionetwerk dat sponsor is van Corvette. Maar natuurlijk hopen we dat Porsche wint. Dat mag je best schrijven!”

Het echtpaar Monica en Danny Asbury kwam vanuit Californië als prijswinnaars via Corvette naar Le Mans, maar hoopt op succes voor Porsche. (Foto: Rebocar)

Rijdersparade in de stad

Op vrijdagavond vond voor het 24e jaar in successie de rijdersparade met alle 180 deelnemers in het centrum van Le Mans plaats. Zoals altijd werden de coureurs per team rondgereden in open auto’s en namen ze volop de tijd voor het geven van handtekeningen en het laten maken van ‘selfies’. Ook diverse souvenirs als vlaggen en petjes vonden gretig aftrek.

De coureurs, hier Porsche-fabrieksrijders Bruni, Makowiecki en Lietz, werden rondgereden in open auto’s. (Foto: Porsche AG)

Porsches zwaarder, nieuw chassis voor nr. 94

Na het bijzonder sterke optreden van de Porsches in de kwalificaties heeft de organisatie een aanpassing voorafgaand aan de wedstrijd een aanpassing doorgevoerd aan de zogeheten ‘Balance of Performance’. Die houdt in, dat de Porsche 911 RSR’s in zowel de GTE-Pro- als de GTE-Am-klasse elk tien kilogram zwaarder moeten worden.

De Porsches in de GTE-Pro- en de GTE-Am-klasse moeten voor de race allemaal tien kilogram zwaarder worden. (Foto: Porsche AG)

Voor de drie rijders van de Porsche met het startnummer 94, Timo Bernhard, Romain Dumas en Sven Müller, hebben de technici van Porsche een nieuw chassis opgebouwd. De wissel was nodig nadat Sven Müller al in de beginfase van de kwalificatie op donderdagavond zwaar gecrasht was in de bocht Indianapolis, waarbij de Porsche zodanig beschadigd raakte, dat hij ter plekke niet meer kon worden gerepareerd.

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.