Dat Porsche niet meer meedingt om de overall zege bij de 24 uur van Le Mans is al even bekend, sinds het terugtrekken uit deze categorie in het WEC. Maar het is eveneens bekend dat het fabrieksteam actief blijft met de 911 RSR in de GTE klasse. Vandaag verschijnen er aan de start van de legendarische 24 uurs race, op het eveneens legendarische circuit in Frankrijk, tien Porsches 911 RSR aan de start.
Fabrieksteam
Met vier Porsches in de GTE Pro klasse, verschijnt het fabrieksteam met de grootste delegatie ooit, in de geschiedenis van het merk in de GT klasse, aan de start van de 24 uurs race. Het zijn de grote kanshebbers op de zege in de GTE Pro klasse. Al hebben ze wel een BoP wijziging aan de broek gekregen en zullen ze wat extra gewicht mee moeten nemen.
991 duizend euro
Naast het fabrieksteam zijn er nog de klanten van Porsche die aan de start verschijnen. Porsche heeft de 911 RSR namelijk ook beschikbaar gemaakt voor klanten en voor 991 duizend euro mag je er ook een je pitbox in- en uitrijden. Daar zit overigens wel een maar aan, klanten mogen met de RSR enkel in de GTE Am klasse in het WEC uitkomen. Ondanks de stevige prijs werden er, enigszins tegen de verwachtingen in, zes RSR’s verkocht. Wat overigens niet de hele waarheid schijnt te zijn, want door de grote belangstelling van privateers en zelfs verzamelaars die de sterkste 911 wilden bemachtigen, had Porsche er zo’n dertig kunnen verkopen. Zes was kennelijk de grens. Met deze zes is er samen met de Werks Porsches een fraai startveld voor de 24 uur van Le Mans.
Dempsey-Proton Racing
Een van de grotere klanten van Porsche is het Duitse Proton Racing. Christian Ried zette het door zijn vader opgezette Proton racing voort en het team heeft inmiddels meer dan twintig jaar ervaring. Ried is ook een van de meest succesvolle Porsche amateurracers. In 2015 werd er een samenwerking aangegaan met Patrick Dempsey en is de officiële naam Dempsey-Proton Racing. Het team verschijnt met twee 911 RSR’s aan de start.
Proton Competition
De derde Porsche, die onder de vlag van Proton ingezet wordt, onder de naam Proton Competition, is de 911 RSR van het Amerikaanse Black Swan Racing. Het Amerikaanse team maakt daarmee zijn debuut op Le Mans.
Gulf Racing
Het Britse Gulf Racing is ook geen onbekende op het beroemde Franse circuit. Getooid in een livery die bij menig autosport fan beelden zal oproepen van de Ford GT40, MacLaren F1 en natuurlijk de Porsche 917, valt deze Porsche zeker op. Collega René bracht vanmorgen al een fraaie impressie over deze legendarische kleuren die al sinds jaar en dag aan de autosport verbonden zijn.
Ebimotors
Ook het Italiaanse Ebimotors heeft al de nodige jaren ervaring in het racen met Porsches. Een nieuwkomer bij dit team, de enige vrouwelijke coureur op Le Mans dit jaar, is Christina Nielsen. De 26 jarige Deense komt van Scuderia Corse en heeft al flink wat ervaring opgebouwd. Ze reed in 2016 al eens mee op Le Mans.
Team Project 1
Het Duitse Project 1 is ook geen onbekende in de Porsche racewereld. Al meer dan 350 races heeft het team op het palmares staan en meerdere Carrera Cup eindzeges. In 2011 werd er voor het eerst deelgenomen aan een 24 uurs-race, de 24 uur van Dubai. Een vierde plaats was het resultaat.
Spannende strijd
Het belooft een spannende strijd te gaan worden in beide GTE klasses. In de GTE Pro categorie strijden zes fabrikanten om de eindzege. BMW is terug met de kersverse M8 GTE en Aston Martin zet de nieuwe Vantage AMR in. Ford heeft afgelopen jaar al laten zien dat het zeer sterk is met de Ford GT en ook Ferrari is natuurlijk niet te onderschatten.
Foto’s: Porsche en WEC