Ik moest regelmatig aan dit spreekwoord denken toen ik in Frankrijk reed, want wie rijdt er nu eerst zo’n 1500 kilometer, om vervolgens in drie dagen ongeveer 600 kilometer slinger-, bos- en rotswegen en honderden haarspeldbochten te bedwingen, om vervolgens weer 1500 kilometer naar huis te rijden? Terugkijkend zou ik het zo weer doen, want wat een fantastische ervaring was dit. En ondanks de vele mooie wegen en routes die ik de afgelopen 15 jaar gereden heb, inclusief de Stevio-pas, behoort de route van vorige weekend absoluut tot de mooiste ooit.

De route begon eigenlijk in Thionville en vervolgens ging het naar Dole. Wij wilden namelijk niet in een keer over de Péage naar Zuid-Frankrijk rijden. De binnendoor-route is zo adembenemend mooi en afwisselend dat wij echt ogen te kort kwamen en regelmatig moesten stoppen om te kunnen genieten van de uitgestrekte panorama’s. De binnendoor-weg voerde ons langs Porsche Centrum Lorraine, waar wij ook buitengewoon vriendelijk ontvangen werden. Dit ondanks alle drukke voorbereidingen op de feestavond ter viering van het 70 jarig bestaan van Porsche. De route bracht ons vervolgens weer door pittoreske dorpjes, over Middeleeuwse bruggen en mooie steden. De route naar Cagnès-sur-Mer werd de volgende dag over de snelweg vervolgd, waarbij wij het laatste stuk binnendoor reden.

Waarom naar Zuid-Frankrijk? Wat is het toch bijzonder om met een 911 over de D911 te rijden. De weg is spannend, uitdagend, inspannend maar bovenal bijzonder indrukwekkend en afwisselend. Het stuur van de Porsche staat geen moment stil. Wat was ik blij met mijn nieuwe rubber en remblokken! Controleer dit zeker voordat u zelf richting Zuid Frankrijk gaat vertrekken. Wellicht is een litertje Mobil 1 ook geen overbodige luxe. U rijdt voornamelijk hoog in tweede en derde versnelling. Dit geeft namelijk de meeste trekkracht en het geluid van de uitlaten resoneert fantastisch tegen de vele rotswanden.

De D2205 en het bedwingen van de Col du Turini moet je zeker ook toevoegen aan je bucketlist. Begin juni ben je waarschijnlijk een van de weinige weggebruikers, zodat het echte genieten direct kan beginnen. Niet eerder heb ik zo’n fantastische route gereden. Soms zijn de eenzame wegen zeker 15 kilometer lang en kun je op lange stukken twee bochten vooruit kijken. Sommige tunneltjes waren zo smal dat ik bang was dat ‘de kont’ van de 993 turbo S er niet onbeschadigd uit zou komen. Het paste allemaal net.

Mijn advies luidt: rijd de route alleen, wel met vrienden natuurlijk, en zet op de stoel van je bijrijder je camera en filmcamera op standby. Je komt ogen en handen te kort. Terug in Nederland vind ik het niet gek dat ik bijna 1100 foto’s heb gemaakt van deze absolute drie topdagen. Wat een belevenis. En… volgend jaar ben ik weer in Zuid Frankrijk te vinden!

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

2 reacties

  1. Alexander ik herken dit. We gaan nu al 10 jaar met de 911 (eerst met een Targa en nu een 993 cabrio) via de departementale wegen naar Zuid-Frankrijk. We zijn net weer terug. Alleen maar binnenwegen. Zelf de route uitzetten op de kaart en alleen met Tomtom door de grotere plaatsen omdat ze geen geld hebben in Frankrijk om borden te plaatsen. Door centraal Frankrijk of via de oostkant heeft voor mij de voorkeur. Eén keer via de Atlantische kust naar boven gereden maar dat vonden we niet zo mooi.
    Blijf er van genieten! Zeker met zo’n heerlijke 993. En ja dat litertje olie herken ik. Veel dalen is “veel” olie verbruiken.