Dagelijkse update Le Mans: Porsche op koers naar succes

De beide Porsches in retro-kleuren rijden vooraan in de GTE-Pro-klasse, al is het de meeste tijd in omgekeerde volgorde. (Foto: Porsche AG)

De 24 Uur van Le Mans naderen de slotfase, met op het moment van schrijven nog een ruime vier uur te rijden. Voor Porsche loopt het goed: zowel in de GTE-Pro-klasse als in de GTE-Am-divisie rijdt er een 911 RSR aan de leiding. Al kan er in Le Mans natuurlijk van alles gebeuren, zoals men ook in Stuttgart maar al te goed weet. Hoe dan ook, tijd voor helaas alweer onze laatste dagelijkse update vanuit Le Mans.

Porsches vooraan in beide GT-klassen

Na driekwart van de race heeft Porsche zowel in de GTE-Pro- als in de GTE-Am-klasse de leiding in handen. In GTE-Pro rijden de beide Porsches in retro-kleuren op de eerste twee plaatsen, met de nummer 92 van Michael Christensen, Laurens Vanthoor en Kévin Estre, alias ‘Die Sau’, aan de leiding, met een voorsprong van één ronde op de nummer 91, uitgevoerd in Rothmans-kleuren, van Richard Lietz, Fred Makowiecki en Gianmaria Bruni. In de GTE-Am-klasse leidt de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche van Matt Campbell, Christian Ried en Julien Andlauer.

Nagenoeg probleemloze race voor de roze nummer 92 met rijders Vanthoor, Christensen en Estre. (Foto: Porsche AG)

De fabrieks-Porsches rijden vanaf het begin van de wedstrijd, gisteren om 15.00 uur met het zwaaien van de Franse driekleur door tennislegende Rafael Nadal, vooraan in de GTE-Pro-klasse. Daarbij waren het van meet af aan vooral de beide 911’s in retro-kleuren die het tempo vooraan in het veld bepaalden.

Pitstop voor de nummer 91 in Rothmans-kleuren van Lietz, Makowiecki en Bruni. (Foto: Porsche AG)

Voor de beide andere fabrieks-Porsches in het design van Porsche Motorsport verliep de race minder voortvarend: rond 23.00 uur kwam het nieuws dat Porsche had besloten de auto met het startnummer 94, bestuurd door oud-Le Mans-winnaars Timo Bernhard en Romain Dumas alsmede Sven Müller, uit de wedstrijd te halen. De verbinding tussen het chassis en de ophanging was beschadigd geraakt en kon ter plekke niet meer voldoende worden gerepareerd. “We willen niet het risico nemen om onze rijders de baan op te sturen met een auto die niet honderd procent veilig is”, verklaarde Porsche-sportdirecteur dr. Frank-Steffen Walliser.

De nummer 93 van Pilet, Tandy en Bamber verloor de nodige tijd in de pits vanwege een probleem met de dynamo. (Foto: Porsche AG)

Korte tijd later stond ook de andere Porsche in Motorsport-kleuren, de nummer 93 van Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber, ruim een half uur lang in de pits vanwege problemen met de dynamo. Na reparatie kon dit team de race echter weer hervatten, al was de opgelopen achterstand in de zeer competitieve GTE-Pro-klasse uiteraard aanzienlijk.

In GTE-Am waren het lange tijd de beide Dempsey Proton Racing-Porsches met de nummers 77 (Matt Campbell/Christian Ried/Julien Andlauer) en 88 (Matteo Cairoli/Khaled Al Qubaisi/Giorgio Roda) die vooraan acteerden, met eveneens een sterk optreden voor de Project 1-Porsche (Jörg Bergmeister/Patrick Lindsey/Egidio Perfetti). In de vroege ochtend echter crashte Matteo Cairoli met de nummer 88, waarmee voor dit team de race ten einde was. Sindsdien rijdt de nummer 77 relatief comfortabel aan de leiding in de klasse.

Nederlandse inbreng bij Porsche

Er is bijna geen grote internationale autorace, of je komt wel ergens Nederlanders achter de schermen tegen, of het nu bij in het team-management, de techniek of de organisatie is. Ook bij het Porsche GT Team tijdens de 24 Uur van Le Mans is dit het geval.

Jacques Hendrikse, die we enkele weken geleden op Vierenzestig.nl al voorstelden, vervult net als bij de races voor het IMSA-kampioenschap in de Verenigde Staten de rol van intermediair tussen Porsche Motorsport en het Amerikaanse team CORE Autosport, dat zowel in de IMSA-serie als in Le Mans de inzet van twee 911 RSR’s voor zijn rekening neemt.

Naast Hendrikse is er nog een andere Nederlander bij Porsche actief: Martijn Meijs, die als ingenieur een rol vervult in de strategie voor de vier fabrieks-Porsches in de GTE-Pro-klasse. Meijs heeft al een lange carrière bij het merk en behaalde tien jaar geleden wellicht zijn grootste succes in Le Mans met de LMP2-klasseoverwinning van de RS Spyder van het Nederlandse team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur, waarbij hij namens Porsche Motorsport de technische ondersteuning verzorgde.

Martijn Meijs is een van de twee Nederlanders die dit weekeinde bij Porsche Motorsport in Le Mans actief zijn. (Foto: Porsche AG/Oliver Hilger)

Porsches regelmatig voor de Toyota’s

Zoals bekend is Porsche helaas niet meer actief in de LMP1-klasse, maar toch rijden er met enige regelmaat Porsches voor de beide Toyota’s in de LMP1-klasse in de race in Le Mans. Porsche levert dit jaar immers de officiële voertuigen voor de organisatie en de wedstrijdleiding, inclusief de safety-cars, die dit jaar tijdens de race al meerdere malen in actie moesten komen.

Porsche levert de officiële voertuigen voor de organisatie en de wedstrijdleiding, inclusief de safety cars. (Foto: Porsche AG)

Porsche-LMP1-topmensen ter plaatse

“Zo ontspannen heb ik de race in Le Mans nog nooit beleefd”, lachte Andreas Seidl, de afgelopen vier jaar teambaas van het Porsche LMP1-team. Samen met Fritz Enzinger, directeur LMP1 bij Porsche, is Seidl dit weekeinde aanwezig op de locatie waar ze beide zulke fraaie successen vierden. Natuurlijk moesten ze ook beide het ‘Porsche Victory’-boek van uw redacteur tekenen.

Andreas Seidl tekent het ‘Porsche Victory’-boek van uw redacteur, Fritz Enzinger erachter. (Foto: Rebocar)

Porsche-sportcoryfeeën

Zomaar twee wat oudere heren die met elkaar staan te praten in de paddock achter het pitgebouw en de trailers en tenten in Le Mans. De ene is Norbert Singer, die als technicus van Porsche Motorsport betrokken was bij 16 van de 19 algehele overwinningen die het merk in Le Mans behaalde, van het eerste succes met de 917 in 1970 via de dominantie met de 956 en 962 in de Groep C-tijd tot aan de zege van 20 jaar geleden met de 911 GT1 in 1998. De andere is Hurley Haywood, in Europese contreien niet zo bekend, maar in de Verenigde Staten iemand die minstens een reputatie heeft die vergelijkbaar is met die van rijders als Ickx of Stuck. Haywood won vijf keer Daytona, drie keer Le Mans en twee keer Sebring, allemaal met Porsche.

Twee mensen die een belangrijke rol vervullen in de sporthistorie van Porsche: Norbert Singer (l.) als technicus, Hurley Haywood als coureur. (Foto: Rebocar)

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.