Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het motorblok van deze 750.000 euro kostende Porsche 911 uit 1964 lag vorig jaar nog bij mij in de garage [column]

In Monaco wordt op 19 juli onder andere deze Porsche 911 geveild uit 1964. Het gaat om de auto met chassisnummer 300136, oftewel de 136e ooit gebouwde Porsche 911. De schattingen zijn optimistisch, want men denkt dat de auto tussen de 750.000 en 1.250.000 euro op gaat brengen. Het grappige is dat achterin deze auto een motorblok ligt dat tot voor kort nog bij mij in de garage lag. Het is een van de vijf motorblokken uit 1964 die ik de afgelopen jaren heb opgespoord.

In 2011 kocht ik mijn eerste klassieke 911. Het was een hotrod-achtige auto en ik werd geïnspireerd om deze te kopen doordat ik destijds met de toenmalige hoofdredacteur van RS Porsche Magazine een paar dagen op pad was met de R Gruppe. Ik kocht de auto via Marktplaats voor iets meer dan 10.000 euro. Het was in de basis geen beste auto – had schade gehad en er zat geen originele motor meer in. Maar ik wist nog een 3.0 liter blok te koop en die zou er dan in worden geplaatst. Zo gezegd, zo gedaan. Maar het 2.0 liter blokje liep heel slecht doordat er moeilijk af te regelen carburateurs in zaten, vertelde de eigenaar. En dus reed ik keurig achter een vrachtwagen aan van Friesland terug naar mijn woonplaats Zwolle.

Toen ik me begon te verdiepen in de auto, bleek het een 911S uit 1968. Maar nog leuker was het vroege blok. Er zaten Solex carburateurs op en volgens het boek van Peter Morgan was het een 901/01 blok uit 1965. Maar hij had het fout, want er is kennelijk iets versprongen bij de druk van het boek, want mijn specifieke blok was afkomstig uit een van de 232 gebouwde Porsches in 1964. Ik verkocht het blokje aan een eigenaar van een 911 uit 1964 voor het bedrag dat ik voor mijn hele Porsche had betaald. En nu ik toch de nummers wist, kon ik op zoek gaan naar andere blokken. Ik vond er nog vier. Bij nummer drie ontdekte ik dat de auto die bij dit blok hoorde, ook nog bestond. Hoe dat verhaal afliep, kun je hier lezen.

Het laatste blok dat ik vond, kocht ik in België. Het was duur, want de verkoper wist wat het waard was. Toch waagde ik de gok en een jaar later nam Franco Lembo uit Reims contact met mij op. Hij was een auto uit 1964 aan het restaureren. En omdat hij het matching numbers blok niet meer had, wilde hij mijn blok kopen omdat toevalligerwijs het chassisnummer 300136 sterke overeenkomsten vertoont met mijn blok (900136).

De bekende restaurateur kwam het blok persoonlijk ophalen met een dikke Range Rover. Nu is de auto kennelijk klaar. Ik hoop dat hij de minimale ‘estimate’ van 750.000 euro haalt, maar ik ben bang dat het (veel) te hoog gegrepen is. Zeker voor een niet matching numbers auto, die ook nog een paar onvolkomenheden vertoont (niet het juiste stuur, te ‘lage’ grille). Als het wel lukt, is het een teken dat de markt voor de klassieke 911 nog lang niet op zijn retour is. En dat er een nieuwe ‘minimumprijs’ is gezet voor een redelijke 911. Het zou ook betekenen dat ik mijn 911 uit 1964 twee jaar geleden vele tonnen te vroeg heb verkocht.

Oh ja, als je toch in de markt bent voor een klassieke 911, laat dan de auto uit 1964 links liggen en doe een mooi bod op de 964 Cup auto. Dat is een auto die zeker 250.000 euro waard is. De ‘estimate’ voor dit model ligt daar ver onder.

Bekijk het veilingaanbod hier https://www.monacolegendauctions.com/…talog%20tt.pdf

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black