Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

 

Voor de tweede race op rij won de Frikadelli-Porsche op de Nürburgring, de uitslag is echter nog niet definitief. (Foto: VLN Presse)

Een druk autosportprogramma voor Porsche-coureurs en -teams het afgelopen weekeinde, van het Duitse VLN-lange-afstandskampioenschap op de Nürburgring via de 24-uursrace op het Autodromo Internacional do Algarve in het Portugese Portimão en de Porsche Supercup op Silverstone tot aan het Noord-Amerikaanse IMSA-sportwagenkampioenschap, dat ditmaal te gast was op het circuit van Mosport in Canada.

VLN-winst Frikadelli-Porsche onder voorbehoud

Op de Nürburgring-Nordschleife werd afgelopen zaterdag de 49. Adenauer ADAC-Rundstrecken-Trophy verreden, een vier-uursrace als de vierde ronde van het seizoen in de Duitse VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. Evenals twee weken eerder ging de overwinning naar het lokale team Frikadelli Racing met de Porsche 911 GT3 R. Wederom maakte coureur Lance David Arnold deel uit van de winnende combinatie, ditmaal echter samen met de Oostenrijker Norbert Siedler. De andere Frikadelli-Porsche met teameigenaar Klaus Abbelen, zijn partner Sabine Schmitz en Felipe Fernandez Laser werd als vijfde geklasseerd.

 

Het Frikadelli-team, hier met beide Porsches in de pitbox, was met de overwinning en de vijfde plaats zeer succesvol. (Foto: VLN Presse)

Ook het Gigaspeed Team Get Performance was succesvol op de Nürburgring met beide Porsches in de top tien: de GT3 R van Steve Jans, Marek Böckmann en Christopher Gerhard eindigde als vierde, de 911 GT3 Cup van Philip Hamprecht, Manuel Lauck en Fabian Schiller werd als tiende geklasseerd. Dit trio won daarmee ook de als altijd sterk bezette Porsche Cup-klasse. Ook in de klasse voor Cayman GT4 Cup-auto’s ging de winst naar Gigaspeed, hier zegevierden de beide onder pseudoniem rijdende coureurs ‘Max’ en ‘Jens’ met hun Cayman GT4 MR CS.

De uitslag is echter nog voorlopig, omdat er nogal wat onduidelijkheid was over mogelijke inhaalacties tijdens een gele-vlagsituatie (inhaalverbod) aan het eind van het tweede uur van de race. Daarbij zouden naar verluidt ook meerdere teams uit de voorste gelederen van het veld betrokken zijn. De sportcommissarissen hebben aangekondigd, de incidenten nauwkeurig te onderzoeken. Pas daarna wordt de uitslag definitief vastgesteld.

Klassezeges en algemeen podium voor Porsche in Portimão

Op het prachtige Autodromo Internacional do Algarve in Portimão vond afgelopen weekeinde de tweede editie van de Hankook 24H Portimão plaats, meetellend voor de 24H Series powered by Hankook. Als altijd waren Porsches goed vertegenwoordigd in het deelnemersveld van in totaal 35 auto’s.

Het best geklasseerde Porsche-team was het Duitse Manthey Racing, dat met de nog niet gehomologeerde nieuwe 991 GT3 R van de generatie 2019 bij wijze van test uitkwam in de SPX-klasse. De eerste test onder race-omstandigheden was bijzonder succesvol, want met coureurs Robert en Alfred Renauer, Ralf Bohn en fabrieksjunior Mathieu Jaminet eindigde het team als tweede algemeen eindigde en won de klasse.

Porsches, hier de 911 Cup van het Italiaanse Ebimotors-team, waren ook in Portimão als altijd bij de 24H Series, goed vertegenwoordigd. (Foto: 24H Series/Petr Fryba)

Het Poolse team Förch Racing won de 991-klasse voor Porsche Cup-auto’s, met een voorsprong van maar liefst zeven ronden op het Britse track-club-team. De derde plaats in de klasse was voor het Franse team IDEC Sport.

Net geen Supercup-podium voor Ten Voorde

Op het circuit van Silverstone, het zelfbenoemde ‘home of British motor racing’, werd afgelopen zondag de vierde race van het seizoen in de Porsche Mobil 1 Supercup verreden.

De Nederlandse ‘rookie’ Larry ten Voorde liet met de snelste tijd in de vrije training al zien dat er rekening met hem gehouden moest worden, maar in de kwalificatie moest hij genoegen nemen met de achtste plaats, terwijl de Franse nieuwkomer Florian Latorre met de pole-position aan de haal ging. De andere Nederlander in het deelnemersveld, Jaap van Lagen, had wat pech met zijn timing in de kwalificatie, waardoor hij uiteindelijk in de slotfase geen snelle ronde meer kon rijden en terugzakte van de vijfde naar de 17e startplaats.

Florian Latorre behaalde op Silverstone zijn eerste overwinning in de Supercup. (Foto: Porsche AG)

In de race was het voor Van Lagen snel over na een aanrijding met de Deen Pedersen. De sportcommissarissen bestraften de rijder uit Ede voor het incident ook nog eens met een ‘grid penalty’ van vijf plaatsen, waardoor hij de volgende race op Hockenheim verder naar achteren moet beginnen. De overwinning in de wedstrijd ging naar Florian Latorre, uitkomend voor het Franse team martinet by Almeras, die zde Duitse routinier Michael Ammermüller 0,301 seconde voor wist te blijven en daarmee zijn eerste Supercu-zege behaalde. De Italiaan Matteo Drudi eindigde als derde, één plaats voor Larry ten Voorde, die daarmee nipt naast het podium greep.

Larry ten Voorde eindigde heel keurig op de vierde plaats. (Foto: Porsche AG)

Snelheid op Mosport niet vertaald naar podiumsucces

Evenals een week eerder op het circuit van Watkins Glen was Porsche ook tijdens de IMSA-race op het Canadian Tire Motorsport Park in Bowmanville in de Canadese provincie Ontario, beter bekend als Mosport, qua snelheid dominant in de GTLM-klasse van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Maar evenals op Watkins Glen resulteerde dat niet in de overwinning als gevolg van wat pech bij neutralisatie.

De Porsche 911 RSR was de snelste GTLM-auto in het veld, maar werd uiteindelijk niet beloond.

Lange tijd reden de beide Porsches van Patrick Pilet/Nick Tandy en Laurens Vanthoor/Earl Bamber op de eerste en tweede plaats. In het eerste uur moest de safety-car maar liefst drie keer de baan op, wat zijn weerslag had op de strategie. Zo liepen Pilet en Tandy wat vertraging op in de pits, terwijl Vanthoor/Bamber wat tijd verloren omdat de motor van hun auto na een pitstop niet direct aansloeg. Een lekke band voor Bamber wierp de Porsche met het startnummer 912 verder terug. Zo eindigden Pilet/Tandy uiteindelijk als best geklasseerde Porsche-équipe op de vierde plaats, Vanthoor/Bamber werden als zesde geklasseerd. In de GTD-klasse was de beste Porsche 911 GT3 R die van Patrick Long en Christina Nielsen op de negende plaats, voor de auto van teamgenoten Wolf Henzler en Michael Schein.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.