Waarom we moeten gaan wennen aan ‘flimsy’ aanvoelende auto’s – ook bij Porsche [column]

Vorige week reed ik in en rond Maranello met de nieuwe Ferrari Pista. Ik schreef daar onder andere een stukje over in het Algemeen Dagblad. De auto was ongelofelijk snel, lag enorm goed op de weg en voelde heerlijk lichtvoetig aan. Toch zou ik vooralsnog kiezen voor de Porsche 911 GT2 RS – mijn verhaal over die auto lees je hier. De reden? Ik vond de Ferrari wat ‘flimsy’ aanvoelen hier en daar. De besturing kraakte, in het dashboard zat een rammeltje en alles voelde wat ielig en weinig solide aan.

Dat komt niet doordat Ferrari geen Ferrari’s kan bouwen. Integendeel. Dit voorjaar testte ik de Portofino en die auto voelde aan alsof ‘ie uit graniet was gehouwen. Solide, stevig, foutloos. Maar ook: bijna 1.600 kilogram en dat terwijl er al aardig gewicht is bespaard ten opzichte van zijn voorganger. De Ferrari Pista weegt daarentegen slechts 1.280 kilogram en dat zijn flinke verschillen. De Pista is vederlicht, helt nauwelijks over en heeft geen last van massatraagheid. Ook bij het aanremmen van bochten merk je dat de auto op dieet is gegaan: heerlijk!

Keerzijde van het verhaal is dat alles ook minder solide aanvoelt. Koolstofvezel vibreert eerder dan metaal en kunststof klinkt bij het dichtslaan van een deur niet zo solide als staal. Lichte elementen lijken minder gemaakt voor de eeuwigheid. In de 1.470 kilogram wegende Porsche 911 GT2 RS is die afvalkuur nauwelijks aan de orde. Stap in een Porsche en je hebt het gevoel dat je ermee door een orkaan kunt rijden. Helaas gaat dat ten koste van de lichtvoetigheid. En iedereen weet dat de pk-race van de afgelopen jaren zal worden verruild voor de grote Weight Watchers show.

De vraag hoeveel pk jouw auto heeft wordt bijna net zo belangrijk als de vraag hoeveel jouw auto weegt. Want de komende jaren gaat het bij fabrikanten van supersportauto’s vooral om de vraag hoe ze hun modellen zo licht mogelijk kunnen maken zonder dat ze uit elkaar vallen. Denk aan gepiercete carrosseriedelen, remschijven gemaakt van koffiebekerplastic, vering van pisbakkenstaal en wielen van verchroomd balsahout. Kortom: mocht je nog een echte supersportwagen willen zonder rammeltjes, piepjes en kraakjes die niet met een Pritt-stift aan elkaar is gelijmd, wacht dan niet te lang. Het is al begonnen…

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.