Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Ongeacht waar Porsches dit weekeinde in actie kwamen, overal was er sprake van zomerse temperaturen. Van de Porsche Mobil 1 Supercup op het circuit van Hockenheim tot de IMSA-race op het Amerikaanse circuit van Lime Rock, van de GT4 European Cup in de Belgische Ardennen tot het Eifel Rallye Festival.

Start-finishzege voor Nick Yelloly

Op de Hockenheimring, waar later dit jaar begonnen wordt met de bouw van een Porsche Experience Center, vond in het voorprogramma van de Duitse Formule 1-Grand Prix de vijfde race van het seizoen in de Porsche Mobil 1 Supercup plaats.

De spanning voor de wedstrijd op de pre-grid van de Porsche Mobil 1 Supercup op Hockenheim. (Foto: Porsche AG)

De Brit Nick Yelloly, uitkomend voor het Zwitserse team Fach Auto Tech, kende in Hockenheim een perfect weekeinde. In de kwalificatie was hij al het snelst en verzekerde zich zo van de beste uitgangspositie voor de race. Daarin leidde hij daags erna van start tot finish en kwam zo voor de tweede keer dit seizoen als winnaar over de eindstreep. De Italiaan Mattia Drudi eindigde als tweede, voor de Duitse routinier Michael Ammermüller, die de eerste helft van het seizoen als ‘Halbzeitmeister’ afsluit.

Jaap van Lagen was de beste Nederlander, hij eindigde als achtste. (Foto: Porsche AG)

Best geklasseerde Nederlander was Jaap van Lagen: de rijder uit Ede en teamgenoot van racewinnaar Yelloly werd als achtste geklasserd. Larry ten Voorde, uitkomend voor het team Project 1, eindigde als tiende.

Podium in Lime Rock

Het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship kwam afgelopen zaterdag in actie op het prachtig gelegen circuit van Lime Rock Park in de staat Connecticut. In het kader van een overeenkomst tussen het circuit en het lokale kerkgenootschap, dat het beheer over het park heeft, wordt er op Lime Rock traditioneel alleen op zaterdag geracet.

Op het prachtige circuit van Lime Rock Park eindigden Laurens Vanthoor en Earl Bamber met de 911 RSR als derde in de klasse. (Foto: Porsche AG)

Vorig jaar behaalde Porsche er de eerste overwinning met de 911 RSR. Ditmaal bleef het bij een podiumplaats: het Belgisch/Nieuw-Zeelandse duo Laurens Vanthoor/Earl Bamber eindigde op de derde plaats. Het duo reed in de race van twee uur en 40 minuten lange tijd op de tweede positie en verkleinde de achterstand op de leider, maar een rijfout van Bamber, waardoor hij even naast de baan belandde, en een probleem met de pneumatische wielsleutel rechts voor bij de laatste pitstop zorgde voor wat tijdverlies, waardoor Bamber en Vanthoor uiteindelijk genoegen moesten nemen met de derde positie, achter een Ford en een Corvette.

In de GTD-klasse werden Patrick Long en Christina Nielsen met de 911 R van Wright Motorsports als achtste geklasseerd. (Foto: Porsche AG)

Voor teamgenoten Patrick Pilet en Nick Tandy verliep het weekeinde minder voortvarend. In de warm-up raakte Pilet van de baan, waarna de auto weliswaar kon worden hersteld, maar niet meer optimaal kon worden uitgelijnd en afgesteld. Pilet startte als achtste en hield deze positie in de race vast. Na de wissel kon Nick Tandy nog een aantal posities goedmaken en zo werd het duo als vijfde geklasseerd. In de GTD-klasse stond slechts één Porsche aan de start: Patrick Long en Christina Nielsen voerden met de 911 GT3 R van Wright Motorsports tussentijds de klasse aan, maar kwamen uiteindelijk niet verder dan de achtste plaats in de eindrangschikking.

Porsche-klassezeges in Spa

Op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen vond de vierde ronde van de GT4 European Cup plaats, een week voor het GT3-seizoenshoogtepunt in de vorm van de Total 24 Hours of Spa. Uiteraard waren er in het GT4-veld van bijna 50 auto’s de nodige Caymans en 911’s aanwezig.

Best geklasseerde Porsche in de eerste race was de Cayman Pro4 van ProSport Performance, bestuurd door de beide Duitsers Max Hesse en Mike David Ortmann. Ze eindigden op de zevende plaats in het algemeen klassement. In de Am-klasse ging, zoals zovaak, de overwinning naar de solo rijdende Zwitser Niki Leutwiler in de Cayman GT4 CS MR van het team Porsche Zentrum Oberer Zürichsee by TFT Racing.

In de eerste race was de ProSport-Cayman van Max Hesse en Mike David Ortmann de best geklasserde Porsche. (Foto: GT4 European Cup/Chris Schotanus)

In de tweede wedstrijd won de Duitser Moritz Kranz de Am-klasse met zijn Cayman GT4 CS MR van Mühlner Motorsport, dat zijn hoofdkwartier op een steenworp afstand van het circuit in Spa heeft. Kranz eindigde als zevende algemeen en was daarmee tevens de best geklasseerde Porsche-rijder.

In de tweede race won Moritz Kranz in de Cayman GT4 CS MR van het Belgische Mühlner Motorsport de Am-klasse. (Foto: GT4 European Cup/Chris Schotanus)

Historische rally-Porsches in de Eifel

911 in Rothmans-kleuren van het Duitse echtpaar Wolfgang en Rita Inhester. (Foto: Rebocar/R. de Boer)

Geen echte competitie, want er wordt niet aan tijdwaarneming gedaan, iedereen rijdt gewoon zo snel als hij of zij wil of kan. Maar het Eifel Rallye Festival, dat afgelopen weekeinde in en om het stadje Daun in de Eifel plaatsvond, behoort wel tot de leukste autosportevenementen van het jaar. De rallyhistorie herleeft er in vele facetten, ondermeer met prachtig geprepareerde auto’s die de originelen van vroeger zo dicht mogelijk benaderen.

911 SC in de kleuren waarmee de Fransen Jean-Luc Thérier en Michel Vial in 1982 uitkwamen, nu bestuurd door Samuel en Klaus Thiele. (Foto: Rebocar/R. de Boer)

Natuurlijk stonden er ook tal van Porsches aan de start: 911’s in diverse varianten, maar ook een 924 GTS Turbo. Een genot voor oog en oor.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.