Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Porsche passie en patina – Matt Hummel

Matt Hummel is verliefd op de authenticiteit van klassieke Porsches. Hij woont in Californië, maar besloot om met zijn 356 SC een bezoek te brengen aan Stuttgart-Zuffenhausen, via Le Mans.

De zeelucht heeft de boxermotor van de oude Porsche 356 SC geen goed gedaan. Tijdens de 10.000 kilometer lange bootreis van de Verenigde Staten naar Europa is er zout op de krachtbron gekomen en de eerste tekenen van oxidatie zijn al zichtbaar. Daarbij dient zich een ander probleem aan, want het is overduidelijk dat de dynamo er zeer binnenkort mee gaat ophouden. Maar ach, dat deert Matt Hummel niet. De Amerikaan heeft op een kaart een route uitgetekend en hij gaat zich daar koste wat kost aan houden. Hummel heeft zijn 356 SC van San Francisco naar Le Havre laten verschepen en staat te wachten totdat hij de klassieke sportwagen mag meenemen. Hij wil via Le Mans naar Zuffenhausen rijden. Naar de plaats waar zijn passie voor de 356 begon.

Niet automatisch cool

De 42-jarige liefhebber uit Sacramento heeft door de jaren heen een grote schare fans opgebouwd. Ze houden van de manier waarop hij met zijn Porsches omgaat. Hij rijdt ze in de conditie waarin hij ze in schuren of tuinen vindt en klimt er rustig modderige hellingen of stoffige heuvels mee op. Hummel ontziet zijn 356’s niet en daarvoor wordt hij op sociale media geprezen. “Ik willen mensen inspireren om ook met hun Porsche op avontuur te gaan”, zegt hij. “Het maakt mij niet uit of een auto er goed uitziet, want het gaat om de rijervaring. Je bent niet automatisch cool als je een Porsche hebt. Je moet er wat mee doen.”

Jazz-legende Quincy Jones

Hummel heeft de uit 1964 stammende 356 SC voor een klant naar Europe gebracht. Het plan is om hem na deze reis naar zijn nieuwe eigenaar in Japan te laten verschepen. Hummel heeft zijn veel bekendere 356 A Coupé uit 1965 – met het kenteken DON 176 – in de Verenigde Staten gelaten. “Ik vond deze zilveren SC in Tennessee voor een Japanse klant. Hij is ooit van Mike Wolfe geweest, een van de presentatoren van het bekende televisieprogramma American Pickers. Daarvoor was de auto in het bezit van een muziekproducent uit Graceland in Memphis. Jazz-legende Quincy Jones heeft vaak op de passagiersstoel gezeten. Cool, toch?”

Le Mans Classic

Nadat Hummel zijn Porsche heeft opgepikt, snelt hij naar Parijs. Hij is uitgenodigd door zijn vriend Rémi Dargegen (die in de Franse hoofdstad woont) om naar een Le Mans Classic-evenement van de Original Flat4 Drivers Club te komen. Het wordt gehouden vlakbij de beroemde Dunlop-bocht van het Circuit de la Sarthe. Er zijn zeldzame Volkswagen Kevers en T1-busjes, diverse Porsche 356-modellen en een Porsche 904. De leden van de club eten verse mosselen en drinken zelfgemaakte Calvados terwijl op het circuit de Le Mans-racewagens rondrazen.

Een bekende figuur

Als Hummel even later hoort dat er een Porsche Classic Race Le Mans wordt gehouden, springt hij bijna uit zijn vel van opwinding. Om de zeventigste verjaardag van Porsche te vieren, verschijnen er 81 klassieke modellen aan de start: supersportwagens met de aanduidingen 910, 550, 908 en 904, maar ook luchtgekoelde 911’s en zelfs een 901. Hummel is verrast dat het veld wordt aangevoerd door een bekende figuur uit de Amerikaanse Porsche-scene: verzamelaar en coureur Cameron Healy, die achter het stuur zit van een 911 RS 3.0 uit 1974.

Ik houd van Duitsland

Het spektakel op de baan is groot, maar Hummel vertrekt al voor de laatste ronde. Hij wil graag via Freiburg naar Stuttgart rijden. In Freiburg brengt Hummel een bezoek aan de Schauinslandstrasse, waar Porsche in 1957 een legendarische heuvelklim won met de 718 RSK. De Amerikaan stuurt zijn 356 vaardig de pas op. De veel krachtigere Porsche Cayenne S die hem volgt, kan hem alleen maar bijhouden in Sport Plus. Boven op de berg geniet Hummel van het uitzicht over de Vogezen en van zijn allereerste Schwarzwälder Kirschtorte. “Ik houd nu al van Duitsland”, glimt hij. “Het landschap hier boven Freiburg is fantastisch.”

Ongewone liefhebber

De volgende dag wil Hummel naar het Porsche Museum, dat speciaal voor hem het archief heeft geopend. Eerst krijgt hij echter telefoon. De Porsche-club Freunde Luftgekühlter Boxermotoren hangt aan de lijn. Voorzitters Oliver Berg en Bernd Stadler hadden intern al een mail laten rondgaan, waarin ze de komst van de ietwat ongewone liefhebber aankondigden. Porsche-ontwerpers Anthony Hatter en Grant Larson hebben het ook gezien en willen hem de hand te schudden.

Historisch archief

Uren later staat Hummel met glimmende ogen voor de glazen pui van het Porsche Museum. Frank Jung, hoofd van het historisch archief, wekt hem uit zijn droom en nodigt hem uit om mee naar binnen te gaan. De temperatuur in het archief wordt op 18 graden gehouden, waardoor Hummel de kans krijgt om wat af te koelen. Jung laat hem oude posters zien, historische documenten, persoonlijke brieven en papieren van auto’s die vermoedelijk al lang niet meer bestaan.

Dank je wel, Porsche

Daarna opent de Duitser een enorme kaartenbak. “Dit is ons Kardex-archief”, legt hij uit. “Hier zit informatie in over iedere Porsche ooit afgeleverd.” Hummel hapt gelijk toe. “Ik heb thuis nog een 356 in Radium Green. Het is nummer 15004. Hebben jullie daar een Kardex-kaart van?” Jung zoekt even en zegt dan: “Natuurlijk hebben we die. Hier is ‘ie.” Hummel is verbijsterd. Hij lijkt even niet meer te kunnen praten, maar stamelt dan vier woorden: “Dank je wel, Porsche.”

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black