Zoals ieder jaar vindt ook dit jaar de Historic Grand Prix plaats op het circuit van Zandvoort. De motorsporthistorie van Porsche wordt hier ieder jaar getoond met iconische Porsches die door het Porsche Museum ter beschikking worden gesteld. En natuurlijk wordt er echt mee geracet, en er wordt niet zachtzinnig mee omgegaan.
Ik vertrok zaterdagochtend vroeg naar Zandvoort. Het gras was net ontwaakt, een klein beetje ochtendmist maakte de route naar Zandvoort echt prachtig. Eerst even langs Overveen om de benodigde toegangsbewijzen en parkeerkaart op te halen.
Op het circuit aangekomen om 8.00 uur, parkeerde ik de 964 net achter de hoofdtribune en kwam mij al zeer indrukwekkende herrie tegemoet. Bij de hoofdtribune aangekomen zag ik al dat er serieus werd gereden. Wat een gaaf gezicht, al die ‘oldtimers’ op het rechte stuk. Het ging er niet kinderachtig aan toe. Ik moet dan automatisch denken aan die Jaguar C- en D-Types die meer dan 300 km/uur reden op het rechte stuk van Le Mans, dat moet echt met een ware doodsverachting zijn geweest ondanks de (fragiele) schijfremmen. Als je ziet hoe hard er nu met deze automobielen gereden wordt realiseer je je niet dat sommige auto’s inmiddels echt onbetaalbaar zijn geworden.
De koffie in het Porsche-dorp smaakte goed en met een croissant op het dak van de hospitality ‘truck’ was het zelfs nog meer genieten. Ik keek met bewondering en ontzag naar de vijf volbloed race-Porsches uit een zeer succesvol autosport-verleden van Porsche, deze stonden in het Porsche-dorp in realistische jaren ’60 pitboxen opgesteld en als ik een zwart-wit foto had gemaakt had het ook zomaar een echt plaatje uit de jaren ’60 kunnen zijn. Het dorp was zeer smaakvol en met een duidelijke knipoog naar het verleden ingericht. Zelfs de benzinepompen waren ‘time-correct’. Zes Classic Porsche Partners hadden een paddock geadopteerd waarin NKGTTC Porsches stonden. Natuurlijk wordt er competitief met de Porsches gereden en de toeschouwers stonden overal bovenop, dus ook als er gesleuteld moest worden. Dichter kun je het racen niet bij het publiek brengen. Veel dynamiek op de stand dus. Daartussen staan de vijf bijzondere Porsches opgesteld: 906, 908, 961, 911RSR turbo en de 356 SL. Porsche Stuttgart maar ook Porsche Classic Duitsland ondersteunen de HGP met veel passie en enthousiasme.
Op het nu al drukke terras kwam ik een aantal bekende gezichten tegen: “De Historic Grand Prix Zandvoort is voor mij het hoogtepunt van het jaar”, aldus een nu al zeer enthousiaste Porsche-ambassadeuren en tweevoudig Le Mans winnaar Gijs van Lennep. Gijs bestuurde in 1970 de Porsche 908/03. Jürgen Barth, hij was in de jaren ’90 ook verantwoordelijk voor de bouw van 22 exemplaren van de 964 C4 lightweight, won Le Mans in 1977 in een Porsche 936/77. Ook op het terras zagen wij de bekende Nederlandse design director/ontwerper in dienst van BMW, Adrian van Hooydonk.
Genieten
Gijs van Lennep is elk jaar van de partij tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort. “Een heerlijke auto, waarmee ik destijds ook heb geracet. In 1971 reed bijvoorbeeld de top drie van de 1000 kilometer van de Nürburgring met dit model. Samen met Helmut Marko eindigde ik destijds als derde, achter de andere 908’s.”
De nog steeds zeer populaire coureur zette heel veel handtekeningen tijdens de signeersessies in het Porsche Classic Dorp en ging oneindig vaak op de foto. Het is toch bijna niet te geloven dat de jeugd van tegenwoordig niet weet wie Gijs van Lennep is! Ik heb ooit een weddenschap in een restaurant verloren toen ik daar met een Franse klant was die nog nooit van Gijs van Lennep had gehoord. Ik vroeg mij dit af hoe dat mogelijk was want iedere Nederlander kende Gijs van Lennep toch! Alleen net niet die twee jonge Nederlandse jongens die samen met hun vriendinnen aan het tafeltje naast ons zaten te lunchen…
“De sfeer is weer geweldig. Ik ontmoet veel enthousiaste toeschouwers en veel bekenden van vroeger. De Historic Grand Prix Zandvoort is een prachtig weekend met een prachtige ambiance,” aldus Van Lennep. Er is toch niets leuker om dit ook samen met je zoon of dochter mee te maken, en ook aan de jeugd heeft Porsche gedacht. Er is zelfs een speciale hoek ingericht met allerlei interessante spelletjes en posters. “De zaterdag was al prachtig en morgen wordt het alleen maar nog mooier.”