De nieuwe generatie Porsche 992 GT3, alhoewel de introductie pas wordt verwacht in 2020, krijgt waarschijnlijk twee luchtpompen!* Dit betekent het einde van de atmosferische motoren die in Stuttgart achterin de GT3 en GT3RS modellen worden gelepeld. Op de Motorsport afdeling van Porsche heeft iemand zijn mond voorbij gepraat. Dat is wel duidelijk.
De nieuwe GT3 krijgt een 3.8 liter motor, flat six, die momenteel ook in de 991 turbo S geleverd wordt. De nieuwe 992 turbo, die ook in 2020 geintroduceerd zal gaan worden krijgt waarschijnlijk zo’n 570 pk en een iets ge-detunede versie zal in de GT3 gebruikt gaan worden. Er blijft dan nog zo’n 513 pk over en dat is zo’n 13 pk meer dan het laatste model GT3 met de 4.0 liter motor en die overheerlijke 9.000 toeren per minuut.
Er is momenteel ook nog geen sprake van motorische verschillen tussen de aankomende GT3 en GT3RS modellen. Wel wordt er tussen neus en lippen gezegd dat de aankomende GT3 modellen alleen nog maar geleverd zullen gaan worden met een PDK. De keuze voor een handbak is van de optielijst geschrapt. Nu was de keuze voor een handbak tov de PDK op GTS modellen toch ook al een forse investering 6.000 – 7.000 euro en met de nieuwe WLTP richtlijnen in het vooruitzicht zou dat verschil alleen nog maar kunnen gaan oplopen.
Porsche’s hardcore trackday modellen gaan nu dus hun grote broer achterna (GT2RS, 700 pk). Wellicht komen zij zelfs zonder veel moeite makkelijk in het grensgebied van de GT2RS en wordt er rivaliteit gecreeerd binnen het eigen gamma. Alhoewel de GT2RS niet meer leverbaar is en tegen de tijd van de introductie van de nieuwe GT3 dan ook al weer twee jaar oud is!
*Een turbo is niets meer dan een luchtpomp. Maar wel eentje die heel veel lucht moet kunnen verpompen. Een turbo wordt aangedreven door de eigen uitlaatgassen van de motor. Uitlaatgassen bezitten namelijk heel veel (kinetische) energie die anders door de uitlaat zou verdwijnen. De snelheid van de uitlaatgassen wordt benut om de turbo aan te drijven via het zogenaamde turbinewiel. Dit turbinewiel is direct via een as verbonden met het compressorwiel. Dit compressorwiel heeft door z’n vorm een pompende werking en kan zodoende de lucht in de motor pompen. Kortom, om meer prestaties te leveren bij een zelfde toerental moet men gebruik maken van drukvulling oftewel de turbo compressor. Op die manier pompt men lucht in de motor. Door daarbij de juiste hoeveelheid brandstof te “mengen” en tot ontsteking te brengen komt er een hoeveelheid energie vrij die men omzet in een beweging van de krukas en daarmee draait de motor, heel simplistisch voorgesteld.