Racewagens waarmee Porsche belangrijke titels won, de technici en designers die de auto’s ontwikkelden en de coureurs die ze over de finish brachten: ze komen allemaal samen tijdens de Rennsport Reunion VI van 27 tot en met 30 september op de WeatherTech Raceway Laguna Seca.
‘Marque of Champions’: dat is het thema van ’s werelds grootste race-evenement voor Porsches. Tijdens de Rennsport Reunion VI (RRVI) die van 27 tot en met 30 september wordt gehouden op de WeatherTech Raceway Laguna Seca staan meer dan vijftig legendarische namen op de gastenlijst. Hurley Haywood, Brian Redman, Vic Elford, Norbert Singer, Jacky Ickx en natuurlijk onze eigen Gijs van Lennep – ze hebben allemaal een belangrijke bijdrage geleverd aan Porsche’s grootste sportieve successen. Ook de huidige generatie fabrieksrijders geeft acte de présence: Patrick Long, Earl Bamber, Timo Bernhard en het trio Kévin Estre, Laurens Vanthoor en Michael Christensen dat in 2018 de 24 Uren van Le Mans won in de GTE Pro-klasse zijn zowel op de baan als ernaast te vinden.
Elf winnende Porsche racewagens
De andere helden van de RRVI zijn uiteraard de auto’s. Zo is onder meer de 919 Hybrid Evo te zien waarmee Timo Bernhard met een tijd van 5:19.55 het ronderecord op de Nordschleife verpletterde. In de pitstraat wordt een speciale Champions Garage ingericht met elf winnende race-Porsches alsmede de drie auto’s die zijn afgebeeld op de officiële RRVI-poster.
1960 Porsche 718 RS Spyder
In 1960 boekten Hans Hermann en Olivier Gendebien de eerste grote zege voor Porsche door tijdens de 12 Hours of Sebring met hun 718 RS 60 als eerste over de finish te komen. De verre voorloper van de huidige Boxster had een achterwielophanging met dubbele draagarmen en een centraal geplaatste viercilinder boxermotor (Type 547/3).
1984 Porsche 953 Groep B rallyauto
In de woestijn van Noord- en West-Afrika zette Porsche de eerste stap in de richting van de 959, nadat René Metge met de vierwielaangedreven 953 een etappe in de monstertocht Parijs-Dakar won. De auto had dubbele draagarmen met dubbele schokdempers aan de voorzijde, een versterkte achterwielophanging met extra schroefveren achter en een veerweg van 27 centimeter.
2008 Porsche RS Spyder
Met deze LMP2-racer won Porsche drie opeenvolgende constructeurstitels in de American Le Mans Series. De belangrijkste zege was op Sebring in 2008 toen de 12-uursrace voor het eerst in 14 jaar door een auto van buiten de snelste prototype-klasse werd gewonnen. Met alle kennis die vergaard was met de RS Spyder, ontwikkelde Porsche later de 918 Spyder en 919 Hybrid LMP1-racer.
Tijdens RRVI komen het verleden en de toekomst van Porsche samen. Naast de 356 ‘No. 1’ Roadster maakt het elektrisch aangedreven studiemodel Mission E zijn opwachting. Daarnaast worden zo’n 1300 klassieke en moderne Porsches verwacht van leden van de Porsche Club of America en worden 70 belangrijke racewagens getoond in de Porsche Heritage tent.
Zo’n 350 race-Porsches verdeeld over zeven verschillende klassen en variërend van 356’s tot 917’s en moderne 911 GT’s komen tijdens RRVI in actie. Kaarten voor het evenement zijn te bestellen op www.weathertechraceway.com. Ik ga in ieder geval!