Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Theo Ruijgh en Martin van Woerkom. Twee Nederlandse Porsche-liefhebbers voor wie dit weekeinde een droom uitkomt. Temidden van legendarische helden als Jacky Ickx, Derek Bell en Gijs van Lennep komen ze in actie tijdens de Porsche Rennsport Reunion op het circuit van Laguna Seca. Vierenzestig.nl ging op zoek naar het verhaal achter de minder bekende Nederlandse Porsche-coureurs.

Gijs van Lennep, Arie Luyendijk, Jeroen Bleekemolen. En met een beetje goede wil nog Kees Nierop, hoewel die officieel als Canadees in het programmablad staat. Dat zijn de Nederlandse coureurs die dit weekeinde aanwezig zijn bij de Porsche Rennsport Reunion. Maar zoals wel vaker bij grote race-evenementen blijken er opeens ook Nederlandse deelnemers te zijn met een minder prominente status. Voor hen is het al mooi dat ze erbij mogen zijn. Theo Ruijgh en Martin van Woerkom zijn zulke Nederlandse deelnemers. Beide zijn ondernemer en wonen al jaren in de Verenigde Staten. Tijdens de Rennsport Reunion verwezenlijken ze hun droom.

Theo Ruijgh (r.) met Jeroen Bleekemolen.

Na afloop van de training van een groep met 911’s staat uw verslaggever in de paddock te praten met Jeroen Bleekemolen over diens ervaringen met de 911 GT3 R van het Black Swan-team, als er opeens een boomlange man in blauwe overall en licht bezweet hoofd het gesprek onderbreekt. “Gaaf om met jou samen in één sessie te rijden”, zegt hij tegen Bleekemolen, en ze praten even over het lopende seizoen. “Geen idee wie dat is, nooit gezien”, zegt Bleekemolen even later, als de Nederlander weer weg is. Maar Nederlanders tijdens de Rennsport Reunion zijn er niet zoveel, dus daar moeten we toch meer van weten.

“Eigenlijk te snel, maar wel heel erg leuk”

“Mijn naam is Theo Ruijgh, ik kom oorspronkelijk uit Den Ham in Overijssel, maar ik woon al sinds 1999 hier”, steekt hij van wal. “Ik was in Nederland al lid van de Porsche-club, heb hier wat clubraces gedaan, maar ben nu meer gespecialiseerd in het vinden van auto’s met historie, en dat geldt ook voor de auto waarmee ik hier race. Het is een 993 GT2, een gebouwde GT2, dus geen fabrieksauto. De auto is eigendom geweest van het echtpaar Martin en Melanie Snow, dat er drie goede resultaten in Sebring mee behaalde en er ook in Daytona goed mee racete. Ik heb er gisteren voor het eerst mee gereden, dus het is een ‘steep learning curve’, zoals ze dat noemen. Ik ken de auto niet, ik ken de baan niet, maar heb wel heel veel plezier.” Normaliter racet Ruijgh, die een bedrijf heeft in onderdelen voor vliegtuigmotoren, een 964 RSR in historische clubraces. “Dat is net snel genoeg voor mij, zo’n GT2 is eigenlijk te snel, maar wel heel erg leuk”, lacht hij.

Ook Arie Luyendijk wil het nodige over de auto van Rujgh weten.

“De Snows hebben deze auto destijds zelf moeten bouwen omdat Porsche niet genoeg GT2’s leverde”, vervolgt Ruijgh. “Dit is een van de laatste gebouwde auto’s. Na deze generatie kwam de 996, dat zijn allemaal fabrieksauto’s. Hier kon je nog ouderwets een tub pakken en daar een raceauto van bouwen. Dat gebeurde daarna niet meer. Ik heb hem vorig jaar gekocht, op laten knappen door Alex Job Racing. Ik woon in Florida, Alex Job zit in Florida, het is twee uurtjes rijden voor mij, prima.”

Martijn van Woerkom rijdt met een ex-Flying Lizard-997 RSR die ook in Le Mans en Sebring gereden heeft.

Even verderop bij het team van Alegra Motorsports, dat we ondermeer kennen uit de Pirelli World Challenge en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, staat een ex-Flying Lizard-997 RSR onder het tentdoek. Ook deze auto wordt bestuurd door een Nederlander, Martijn van Woerkom. “Ik was hier drie jaar geleden als toeschouwer en dacht: ‘Daar moet ik een keer bij zijn’. Een vriend van mij heeft toen een 997 RSR gevonden en toen ben ik begonnen: cursus gevolgd, licentie gehaald en al een aantal races gereden, maar het hoofddoel was om hier mee te doen.”

Zes dagen onderweg

Van Woerkom, afkomstig uit Rotterdam en al elf jaar woonachtig in Fort Lauderdale in Florida , kwam samen met een vriend met twee Porsches over de weg naar Californië: “Een kleine 6.000 kilometer, we zijn zes dagen onderweg geweest. Oordoppen in, heerlijk rijden! En dit evenement is geweldig. Voor mij is alles nog vrij nieuw, maar het is enorm genieten!” Van Woerkom volgde een opleiding aan het IVA in Driebergen, studeerde daarna een jaar aan de Northwood University in Michigan in het kader van de samenwerking van dat instituut met het IVA. “Daar heb ik ook mijn vrouw ontmoet, maar we zijn wel eerst teruggegaan naar Nederland. In 2007 zijn we met de hele familie definitief naar Fort Lauderdale verhuisd. Echt gewerkt in de autobranche heb ik nooit, het is meer hobby. Af en toe koop en verkoop ik wat Porsches, maar deze raceauto is een ‘keeper’, die blijft absoluut!”

Foto: Lizard 997 RSR: De auto van Van Woerkom was ook een blikvanger tijdens  het concours d’élégance op vrijdagmiddag.

De 997 RSR is de auto die in 2007 aan de 24 Uur van Le Mans meedeed met rijders Johannes van Overbeek, Seth Neiman en Jörg Bergmeister. “Niet gefinisht helaas, want daar viel de auto na tien uur uit met versnellingsbakproblemen”, weet Van Woerkom. “Maar hij heeft wel Petit Le Mans gewonnen en werd tweede in de GT2-klasse Sebring, de ‘closest finish’ aller tijden, Jörg Bergmeister reed er toen mee in de kleuren van Flying Lizard (zie het filmpje van de laatste ronde hier: https://www.youtube.com/watch?v=dQfO1yQ4j3w) Later is de auto weer teruggebracht in de kleuren waarmee hij Le Mans reed. Toen heeft iemand anders hem gekocht en nu heb ik hem. Ik heb altijd wel wat met Porsche gehad, mijn eerste Porsche kocht ik in 2013 en nu sta ik hier aan de start! Ik heb hier nog nooit eerder gereden, dus meteen in het diepe, maar supergaaf!”

Foto’s: Rebocar Automotive Productions
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.