Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

917, 908, 906: een geweldige selectie race-Porsches tijdens het concours d’élégance bij de Rennsport Reunion op Laguna Seca.

Het kan, zeker in Porsche-kringen, vrijwel niemand ontgaan zijn: het afgelopen weekeinde vond op het circuit van Laguna Seca in Californië de zesde editie van de Porsche Rennsport Reunion plaats. Met een totaal van 81.550 bezoekers werd een nieuw record voor het evenement gevestigd, op Laguna Seca kwamen er sinds de MotoGP 2013 niet meer zoveel mensen. Vierenzestig.nl reisde naar Californië en maakte de volgende impressie.


Meerijden met Gijs van Lennep in een 718 RS60, een van de ‘poster cars’ van het evenement.

Gijs van Lennep heeft het duidelijk naar zijn zin. “Dit is toch gaaf?”, vraagt hij retorisch. “Al die mannen van vroeger, de auto’s van toen, in een mooie omgeving. We worden natuurlijk wel allemaal ouder. Het wel een beetje van ‘oh, die is er nog, en die is er ook nog’. Buiten evenementen als dit om heb ik met de meesten niet zo regelmatig contact, maar hier ontmoet je elkaar weer en kun je weer eens leuk bijpraten. En met leuke auto’s rijden natuurlijk.” Wat heet: uw verslaggever vergezelt de tweevoudig Le Mans-winnaar op zondagochtend voor drie paraderonden over het circuit in een 718 RS60, een van de drie race-Porsches die zijn afgebeeld op het affiche en het programmaboek van het evenement. Het is geen wedstrijd, maar Van Lennep geeft de lage lichtgewicht tweezitter goed de sporen. “Tuurlijk, je moet wel een beetje gasgeven”, vindt hij. En terecht.

Oud-coureur Brian Redman organiseerde in 2001 de eerste Rennsport Reunion.

De Porsche Rennsport Reunion werd in 2001 in het leven geroepen door oud-coureur Brian Redman, die samen met zijn zoon James een evenement wilde organiseren en in Bob Carlson, de actieve PR-man van Porsche Cars North America, een medestander vond. Zo werd de eerste editie in 2001 gehouden op het circuit van Lime Rock ten noorden van New York. De première was direct een succes, zodat de volgende Rennsport Reunion in 2004 in Daytona gehouden werd, waar veel meer ruimte was. Daar vond in 2007 ook de derde aflevering plaats. Na het plotseling overlijden van PR-man Bob Carlson, die met de Amerikaanse Porsche-importeur de volledige organisatie van het evenement had overgenomen, duurde het tot 2011 voordat de volgende editie plaatsvond.

Van de oostkust verhuisde de Rennsport Reunion naar de westkust, naar het circuit van Laguna Seca in Californië. Geen slechte keuze, want van alle Porsches die naar de VS geïmporteerd werden, bevindt zich ongeveer de helft in Californië. Als het een apart land zou zijn, was het voor Porsche in omvang de zesde afzetmarkt wereldwijd. In 2015 was er de vijfde Rennsport Reunion, dit jaar vond dus de zesde editie plaats. “Het is prachtig om te zien hoe het evenement gegroeid is tot waarschijnlijk wel het grootste Porsche-evenement ter wereld”, zegt initiatiefnemer Redman. “Alleen jammer dat wij niksmeer met de organisatie te maken hebben, ik verdien er niks meer mee. Aan de andere kant geeft het me wel de gelegenheid er lekker rustig van te genieten!”


Expositie van 70 bijzondere Porsches in de padock.

En te genieten viel er volop. Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum had Porsche heel wat auto’s uit de fabriekscollectie naar Laguna Seca laten brengen, particuliere verzamelaars zorgden voor de overige Porsches. In de paddock was met sponsoring van Chopard een grote expositie ingericht met 70 belangrijke auto’s uit de historie van het merk, van de ‘Berlin-Rom-Wagen’ uit het museum Prototyp in Hamburg en vroege 356’en via raceauto’s als de 904, 906, 908, 910, 917, 956 en 956, de McLaren-Formule 1 met TAG-Porsche-turbomotor en de Porsche Indycars tot aan diverse derivaten van de 911 en de recente 919 Hybrid-LMP1-sportwagen.

Verderop, in de pitboxen, stond nog eens een selectie van zo’n 20 bijzondere auto’s, zoals de Le Mans-winnende 917 van Gijs van Lennep uit 1971, de Dakar-winnende 959 uit 1986, de 911 GT1 die in 1998 Le Mans won, de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur uit 2008, de 911 GT3 R met vliegwiel-hybride, de meest recente 911 RSR en als klapstuk de 919 Hybrid Evo, die op Laguna Seca echt zijn allerlaatste ronden draaide, alvorens de auto in het museum verdwijnt. Of er ook op het Californische circuit een record gevestigd is, zoals eerder in Spa-Francorchamps en op de Nürburgring-Nordschleife, werd nog niet gecommuniceerd, maar gezien de wijze waarop coureur Neel Jani ermee tekeer ging, zou het ons niet verbazen.

Jeroen Bleekemolen klimt na de traditionele ‘Le Mans’-start op zijn één pk sterke (…) Porsche Junior-traktor.

Het andere uiterste was de wedstrijd met Porsche-tractoren, aangedreven door dieselmotoren die in kracht uiteenlopen van één tot 50 pk. In de vijftiger jaren werden er in totaal zo’n 120.000 van gebouwd en ook nu kom je er in Zuid-Duisland of Oostenrijk nog wel eens een op een boerderij tegen. Op Porsche-clubevenementen zijn de tractoren een vertrouwde verschijning, maar bij de Rennsport Reunion waren ze voor het eerst. Een eigenaar had het wel heel bont gemaakt, letterlijk: niet alleen had John Oats, zanger van het duo ‘Hall and Oates’ zijn tractor roze geschilderd, zoals de 917-20 van destijds en de GT-klassewinnende 911 RSR uit de 24 Uur van Le Mans van dit jaar, hij had ook een enorme achtervleugel laten monteren. Op het circuit legden de tractoren een halve ronde af, wat al genoeg tijd kostte, want hard ging het allemaal niet. Tijdens de ‘race’, compleet met ‘Le Mans-start’ op zondag kwam Jeroen Bleekemolen zelfs niet eerder dan een paar honderd meter. “Gisteren had ik die Master, die grote met 50 pk, maar nu had ik de allerkleinste met één pk, die komt niet eens de heuvel op”, lachte hij. “Maar leuk is het wel!”

In de ‘Stuttgart Cup’ racete Jeroen Bleekemolen met de RS Spyder die in 2008 de reserveauto was van het Zwitserse Horag-team.

Leuk was voor Bleekemolen natuurlijk ook het rijden met de RS Spyder, waarmee hij in 2008 de klasse in Le Mans won. “Al die herinneringen komen weer boven”, zei hij. In de race voor de ‘Stuttgart Cup’, waarin RS Spyders uitkwamen tegen de Groep C-modellen 956 en 962, reed Bleekemolen met de RS Spyder die in 2008 als reserveauto werd gebruikt door het Zwitserse Horag-team. Het was de auto waarmee ondermeer Jan Lammers in dat jaar in Sebring reed. “Ook wel bijzonder om in Jans auto te rijden”, vond Bleekemolen. In de race moest hij zijn meerdere erkennen in de Amerikaan Gunnar Jeanette in de Essex-RS Spyder, die duidelijk wat sneller liep. Hoewel de races sportief gezien natuurlijk nergens over gingen, waren sommigen wel erg fanatiek. Zo werd er tegen de Duitse oud-DTM-coureur Altfrid Heger een protest ingediend, omdat hij met zijn 935 te snel zou zijn. De Amerikaanse wedstrijdleiding verzocht Heger daarop vriendelijk, maar met klem, toch maar van deelname af te zien. “Belachelijk, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Echt een teleurstelling, want ik had gewoon graag lekker willen rijden op dit prachtige circuit.”

De Duitse oud-coureur Altfrid Heger was (te) snel en mocht na protest van een concurrent niet racen.

Het was feitelijk de enige wanklank tijdens het evenement, dat verder voor iedereen wel wat te bieden had. Dr. Wolfgang Porsche reed enkele ronden met de ‘Nummer 1’, de 356 Roadster die in 1948 als eerste auto onder de merknaam Porsche op kenteken werd gezet. Tennisster Maria Sjarapova, ambassadeur van het merk, was aanwezig, evenals zanger Seal, die op vrijdagavond een concert verzorgde. Vrijwel alle types Porsche waren wel te vinden op de speciale parkeerplaatsen rondom het circuit. Talloze stands met onderdelen, boeken, modelauto’s, kleding, merchandise en nog veel meer zorgden voor een rijk aanbod.

Legendarische coureurs waren er natuurlijk ook volop: naast Gijs van Lennep en Brian Redman en vrijwel alle actuele Porsche-fabrieksrijders ook Jacky Ickx, Derek Bell, Hurley Haywood, Vern Schuppan, Richard Attwood, Gérard Larrousse, Jackie Oliver, Rudi Lins, Manfred Schurti, Jochen Mass, Vic Elford, Willi Kauhsen, Kees Nierop en Arie Luyendijk. “Eigenlijk heb ik maar een keer echt met Porsche geracet, maar ik ben blij dat ze me uitgenodigd hebben”, zei Luyendijk. “Ik heb enorm genoten van al die prachtige auto’s, die mensen en die mooie verhalen. Dit is echt zo’n evenement waarvan ik na vier dagen op zondagmiddag zeg: ‘Jammer dat het voorbij is’.” Dat gevoel onderschrijven we van harte.

Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van commissarissen, reed met de 356 ‘Nummer 1’, de eerste onder de merknaam ‘Porsche’ geregistreerde auto.

Foto’s: Rebocar Automotive Productions, Porsche

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.