Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Veilingnieuws: vooruitblik op 70 jaar Porsche bij RM Sotheby’s

Veilinghuis RM Sotheby’s grijpt de 70ste verjaardag van Porsche aan om een veiling te organiseren, waarbij van alles en nog wat uit de geschiedenis van het merk onder de hamer gaat. Onder de automobilia zijn fraaie boeken, werkplaats handboeken, posters etc. Wat de auto’s betreft heeft het veilinghuis heel wat leuks in de catalogus staan. Een vooruitblik op wat de veilinghamer gaat passeren.

Schaalmodel

Eerst even een korte blik op de automobilia en ik ga niet alle boeken, posters en andere Porsche frutsels opsommen, maar een modelbouwkit van een Carrera RS 2.7 motor zet ik graag even in de schijnwerpers. Het is een 1:8 schaalmodel van de 2.7 Porsche motor gemaakt door het Japanse Marushin-Industry. Alle onderdelen zijn van metaal en alles beweegt. Veel zijn er geloof ik niet gemaakt want er is niet veel info over te vinden. De kit wordt aangeboden zonder bodemprijs, maar de verwachte opbrengst is niet mals met zo’n 7 tot 9 duizend dollar.

Racehistorie

Wat de auto’s betreft blikken we terug op de racehistorie van Porsche met enkele fraaie klassiekers. Wensenlijst materiaal, maar gezien de prijzen gaat het wat mij betreft daarbij blijven. Twee Carrera RSR’s, een 2.8 uit ’73 en een 3.0 uit 1975. De 2.8 RSR, chassis 9113600756, zette na van de band gerold te zijn, koers richting Amerika. De Porsche racete op Amerikaanse bodem in onder meer de 12 uur van Sebring en 6 uur op Watkins Glenn en knokte met de Brumos RSR van Hurley Haywood en Peter Gregg om podiumplaatsen. De 3.0 RSR bleef in Europa en werd door Tebernum Racing met ondersteuning van Porsche ingezet in het World Sportscar Championship en het Europese GT kampioenschap. RSR’s boekten in die tijd sterke resultaten in het GT kampioenschap en ondanks dat Gelo Racing van Georg Loos met Manfred Schurti, Toine Hezemans en John Fitzpatrick het te kloppen team was, wist Tebernum in 1975 toch het kampioenschap binnen te halen. De prijskaartjes voor deze twee historische racers; 2,4 tot 2,9 miljoen dollar voor de 2.8 en 2 tot 2,2 miljoen dollar voor de 3.0 RSR.

Seinfeld

Een 997 GT3 RS 4.0 prijkt ook hoog aan menig verlanglijstje, alleen wanneer daar een prijskaartje van 800 duizend tot 1 miljoen dollar aanhangt lijkt me dat toch wat overschat. Deze RS werd besteld door Porsche fanaat en acteur Jerry Seinfeld en de heer Seinfeld besloot samen met Porsche Exclusive wat af te wijken van de ‘standaard’ GT3 RS 4.0. Opvallend is het interieur, normaal rijkelijk voorzien van alcantara, is het nu leer wat de boventoon voert. De optielijst werd vervolgens verder aangevinkt en wat mij betreft een alleraardigst detail, is het koolstofvezel kofferdeksel met aan de onderzijde de handtekeningen van jawel, Hans Mezger himself, Andreas Preuninger en het hoofd van de Porsche Exclusive afdeling. Maar of dat alles nou honderdduizenden dollars meer waard is dan de momenteel gangbare prijs voor een GT3 RS 4.0, is de vraag. 

Carrera RS 2.7 Prototype

Het jaar 1973 is een van de hoogtepunten in de geschiedenis van het merk. De Porsche 911 was volop in ontwikkeling en werd in dat jaar verder verfijnd. De Carrera RS deed zijn intrede en groeide uit tot een icoon. Voordat het zover was werden enkele prototypes gebouwd en het tweede prototype exemplaar, chassis 9113600012, gaat in Atlanta onder de hamer. Opvallend aan deze auto is het ontbreken van de ‘ducktail’, de eerste vier prototypes waren gebaseerd op de 911 S en opgewaardeerd naar RS specs. 0012 werd kado gedaan aan de Oostenrijkse coureur Helmuth Koinigg die met Porsche op Le Mans racete in 1974. De Porsche kwam daarna in handen van een andere eigenaar maar bleef tot 1985 in Oostenrijk. Daarna volgden twee Duitse eigenaren alvorens in handen te komen van een Amerikaanse verzamelaar. Gerestaureerd en wel kwam de auto in 2008 weer terug in Oostenrijk en is nu in het bezit van een Duitse verzamelaar. Prijskaartje voor dit stukje historie; 1,25 tot 1,5 miljoen dollar. 

En zo gaat er gaat heel wat moois onder de hamer maar het zijn er teveel om allemaal uit te lichten, dus volgt hier de volledige lijst,

Porsche 356 Speedster Junior Children’s Car, est. $18,000 – 25,000 WR
Porsche 550 Spyder Junior Children’s Car, est. $18,000 – 25,000 WR
Porsche 904 GTS Junior Children’s Car, est. $20,000 – 30,000 WR
Porsche 917 Junior Children’s Car, est. $50,000 – 60,000 WR
1964 Porsche 356 C 1600 Engine 713072, est. $15,000 – 25,000 WR
1960-61 Porsche 356 B Carrera GT/GTL Four-Cam Engine 96037, est. $200,000 – 250,000
1956 Porsche 356 A Traing Chassis, est. $100,000 – 150,000 WR
1984 Porsche 944, est. $35,000 – 45,000 WR
1994 Porsche 911 964 Carrera 4, est. $125,000 – 150,000 WR
1994 Porsche 928 GTS, est. $90,000 – 120,000 WR
1989 Porsche 911 930 Turbo, est. $125,000 – 175,000 WR
1969 Porsche 911 E, est. $70,000 – 90,000 WR
1997 Porsche 911 993 Turbo S, est. $300,000 – 400,000
1971 Porsche 914/6, est. 100,000 – 125,000 WR
1995 Porsche 911 993 Cup 3.8 RSR Evo, est. $250,000 – 275,000
2006 Porsche 911 Carrera S Club, est. $120,000 – 160,000 WR
1971 Porsche 911 E Targa, est. $125,000 – 150,000 WR
1988 Porsche 911 930 Turbo Flat Nose, est. $250,000 – 300,000
1958 Porsche 356 A 1600 Super Speedster, est. $125,000 – 150,000 WR
1965 Porsche 911, est. $200,000 – 250,000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Leichtbau, est. $875,000 – 1,100,000 WR
1977 Porsche 911 930 Turbo Carrera, est. $140,000 – 180,000 WR
1993 Porsche 911 964 RS America, est. $150,000 – 200,000 WR
1980 Porsche 935 K4, est. $850,000 – 1,100,000
1996 Porsche 911 993 Carrera RS 3.8, est. $500,000 – 600,000 WR
1968 Porsche 911 L, est. $125,000 – 150,000 WR
1973 Porsche 911 Carrera RSR 2.8, est. $2,400,000 – 2,800,000
1996 Porsche 911 993 Carrera 4S, est. $100,000 – 125,000 WR
2011 Porsche 911 997 GT3 RS 4.0, est. $800,000 – 1,000,000 WR
1951 Porsche 356 1300 ‘Split Window’ Cabriolet, est. $650,000 – 800,000
2015 Porsche 918 Spyder, est. $1,400,000 – 1,600,000
2011 Porsche 911 997 GT3 RS 3.8, est. $175,000 – 200,000 WR
1963 Porsche 356 B 1600 Coupé, est. $90,000 – 120,000 WR
1994 Porsche 911 964 Speedster, est. 200,000 – 250,000 WR
1991 Porsche 911 964 Turbo, est. $225,000 – 275,000
1951 Porsche 356 ‘Split Window’ Coupé, est. $600,000 – 800,000
1985 Porsche 959 Prototype, est. $1,300,000 – 1,600,000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. $650,000 – 750,000
1994 Porsche 911 Turbo S X85 Flat Nose, est. $600,000 – 750,000
1969 Porsche 911 E, est. $125,000 – 150,000 WR
2016 Porsche 911 991 GT3 RS, est. $175,000 – 225,000 WR
1985 Porsche 959 Paris-Dakar, est. $3,000,000 – 3,400,000
1960 Porsche 356 B Super 90 Coupé, est. $140,000 – 160,000 WR
1989 Porsche 911 930 Turbo Cabriolet, est. $225,000 – 275,000 WR
2011 Porsche 911 997 GT2 RS, est. $700,000 – 800,000 WR
1983 Porsche 956 Group C, est. $5,250,000 – 6,750,000
1970 Porsche 911 S, est. $180,000 – 220,000
1992 Porsche 911 964 Carrera RS, est. $600,000 – 700,000
1956 Porsche 356 A 1600 Super Speedwter, est. $500,000 – 600,000
1970 Porsche 914/6, est. $80,000 – 100,000 WR
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Prototype, est. $1,250,000 – 1,500,000
1985 Porsche 911 930 Turbo Flat Nose, est. $250,000 – 300,000
1968 Porsche 911 Sportomatic, est. $225,000 – 275,000
1994 Porsche 911 964 Turbo S, est. $775,000 – 950,000
1967 Porsche 911 S, est. $175,000 – 225,000 WR
2008 Porsche 911 997 GT2, est. $260,000 – 300,000
1958 Porsche 356 A Speedster, est. $300,000 – 350,000
2007 Porsche 911 997 GT3 RS, est. $260,000 – 300,000
1968 Porsche 911 ‘Soft Window’ Targa, est. $170,000 – 190,000 WR
1975 Porsche 911 Carrera RSR 3.0, est. $2,000, 000 – 2,200,000
1960 Porsche 356 B Super 90 Cabriolet, est. $160,000 – 190,000 WR
1996 Porsche 911 993 GT2, est. $800,000 – 1,200,000 WR
1994 Porsche 911 964 Turbo 3.6, est. $150,000 – 200,000 WR
2005 Porsche 911 996 Turbo S Cabriolet, est. $120,000 – 140,000 WR
2018 Porsche 911 Turbo Classic Series ‘Project Gold’, est. Onbekend WR
1980 Porsche 924, est. 30,000 – 40,000 WR
1990 Porsche 944 S2 Cabriolet, est. $40,000 – 60,000 WR
1979 Porsche 928, est. $60,000 – 80,000 WR
1959 Porsche Diesel Junior 108K tractor, est. $30,000 – 40,000 WR

WR=offered without reserve

De estimates zijn allerminst flauw en in een aantal gevallen lijken ze me toch aan de hoge kant. Wat het gaat worden gaan we zien op 27 0ktober, dan veilt RM Sotheby’s al dit fraais in het Porsche Experience Center Atlanta.

Foto’s: RM Sotheby’s

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black