Een fantastisch mooie Gmünd-Coupé was een van de meest bijzondere auto’s van de tentoonstelling.
De Classic Expo Salzburg vond dit jaar voor de 14e keer plaats. Het evenement heeft niet de status van grote beurzen als Techno Classica, Rétromobile of Auto d’Epoca, maar soms zijn dergelijke wat kleinere evenementen minstens net zo leuk. Reden genoeg dus voor een bezoek aan de klassiekerbeurs in de tweede stad van Oostenrijk, waarin Vierenzestig.nl uiteraard op zoek ging naar alles wat er met Porsches te maken had. Daaraan was bepaald geen gebrek.
Een 356 ‘Knickscheibe’ Cabrio sierde het affiche van de Salzburg Classic Expo.
Wellicht was het toeval, dat de tonen van Mozarts klarinetconcert in A groot (KV 622) uit de luidsprekers klonken op het moment dat we de hal betraden waar de twee speciale thematentoonstellingen rondom 70 jaar Porsche en 110 jaar Carlo Abarth waren ingericht. Maar passend was het wel, een meesterwerk van de beroemde componist bij de klassiekerbeurs in de Mozartstad. Omdat we toch min of meer in de buurt waren, maakten we een kleine omweg via Salzburg en keken er op de openingsdag van de driedaagse beurs enkele uren rond. Dat 70 jaar Porsche een van de centrale thema’s was, werkt natuurlijk geen verwondering, want elk evenement dat dit jaar ook maar een beetje met klassieke auto’s te maken heeft, besteedt aandacht aan dit jubileum. Niet in de laatste plaats dus ook in Salzburg, waar Porsche Holding gevestigd is en waar ook locaties als Zell am See, Gmünd en de Großglockner, plaatsen die in de historie van het merk een rolspelen, niet ver weg zijn.
De Porsche-jubileumexpositie met een 7818 RS 60, een RSK en een 904 Carrera GTS.
In een van de lichte en ruim opgezette hallen van het beurscomplex was een expositie rondom dit thema ingericht. Op een speciaal podium in het midden van de hal stond een drietal zilverkleurige auto’s, een 718 RS 60, een RSK en een 904 Carrera GTS. Elders waren een prachtige rode 356 Gmünd Coupé, een 906 en een actuele 911 Cabrio in de rood-witte kleuren van Porsche Salzburg te bewonderen, aangevuld met een fototentoonstelling met fraaie zwart-witfoto’s. Een oranjerode Carrera RS leek er een beetje toevallig neergezet. De rest van de inbreng rondom het jubileumthema kwam van overige exposanten, die heel wat Porsches in uiteenlopende conditie hadden meegebracht.
Fraaie rode 906 en een expositie van fraaie zwart-wit-foto’s met ondersteuning van Leica.
Daarbij golden ook hier de prijzen als fors: 79.900 Euro vroeg een Zuid-Duitse handelaar voor een 356 Pre-A uit 1952 die weliswaar een behoorlijke basis voor een grondige vormt, maar waar nog veel werk aan zit. Elders zagen we een 356 B uit 1963 met veel werk eraan die met grote letters werd aangekondigd als ‘Scheunenfund’, oftewel schuurvondst, maar volgens enkele bezoekers werd deze auto een jaar of drie geleden al een keer geadverteerd in ‘Oldtimer Markt’. De motor loopt niet en er was geen sprake van ‘matching numbers’, vertelde de verkoper, die er niettemin 39.000 Euro voor wilde hebben.
Deze 356 Pre-A uit 1952 moest 79.900 Euro opbrengen.
Op een andere stand stond een Pre-A uit 1955 in echt slechte staat (ontbrekend linker portier, achterpartij voor de helft weggeroest) die alleen werd verkocht inclusief restauratie, ongetwijfeld voor een zescijferig bedrag.
Een Pre-A uit 1955 met heel veel werk eraan, die alleen inclusief restauratie werd verkocht.
Het Weense veilinghuis Dorotheum hield in Salzburg op zaterdag een veiling, waarbij er opvallend veel Amerikaanse auto’s op de kavellijst stonden, die vrijwel allemaal onder de 15.000 Euro en in veel gevallen zelfs voor minder dan tien mille weggingen. Ook de Cadillac DeVille Estate, die ooit van Elvis Presley was en met veel tamtam werd aangekondigd, haalde bij lange na niet de (weliswaar met zeer ruime marge) geschatte opbrengst van tussen de 100.000 en 200.000 Euro: het slagschip werd afgehamerd op 69.000 Euro. Het duurste stuk was een inderdaad prachtige Alfa Romeo 6C 2300 B Pescara uit 1937, geschat tussen de 260.000 en 340.000 Euro, die voor 451.000 Euro van eigenaar veranderde. Er werden in totaal negen Porsches aangeboden, die weggingen voor prijzen tussen de 11.50 Euro voor een 924 uit 1977 en 137.400 Euro voor een 911 S 2.4 Targa uit 1972.
De oranje 911 Targa uit 1973 ging weg voor 69.000 Euro (schatting 58.000-72.000), de blauwe 964 Carrera 2 Cabriolet uit 1991 erachter werd verkocht voor 73.600 Euro (schatting 65.000-85.000).
Bij de diverse handelaren sprong ondermeer een 959 uit 1988 voor het riante bedrag van 1.280.000 Euro in het oog. Goed, proberen kun je het natuurlijk altijd. Zoals een bekende handelaar immers ooit zei: “Als ik ‘m verkoop, heb ik er geen een meer en moet ik weer op zoek naar een nieuwe…” Tja, zo kun je het ook bekijken. In de hal waar particulieren hun auto’s konden aanbieden, vonden we een 356 C Cabriolet uit 1965 met reiskoffer en houten ski’s achterop, matching numbers, van eerste eigenaar voor 140.000 Euro. Heeft wel een nieuw dak nodig… Maar gelukkig waren er ook vriendelijker geprijsde Porsches.
Een geweldige 356 C Cabrio, eerste eigenaar, matching numbers. 140.000 Euro inclusief reiskoffer en houten ski’s.
Op clubgebied was de Porsche Club Tirol – Chapter Pinzgau aanwezig met een aantal vrijwel nieuwe GT2 RS’en en GT3’s. Op de stand van Fahr(T)raum, het museum van Hans-Peter Porsche, troffen we ondermeer een Austro-Daimler-brandweerauto uit 1924 aan, een jaar nadat Ferdinand Porsche die onderneming had verlaten, nadat hij er 17 jaar als constructeur actief was geweest. Het basismodel AD 6-17 stamt echter nog wel van Porsche.
Een Austro Daimler-brandweerauto, waarvan Ferdinand Porsche het basismodel construeerde.
Verder was er nog een flink gevulde hal met onderdelen en automobilia, waaronder een enorm aanbod van de Oostenrijker Walter Traxler, een van de toonaangevende specialisten op het gebied van Porsche-literatuur. Werkplaatshandboeken, instructieboekjes, folders, persmateriaal, posters, vlaggen, medailles: je kunt het zo gek niet bedenken, of Traxler heeft het. Een leuk gegeven was dat er relatief veel particuliere aanbieders waren, een welkome afwisseling met de reguliere handelaren die je op alle grote beurzen aantreft. Bovendien vond op het buitenterrein van het beurscomplex start en finish van de gelijkmatigheidswedstrijd ‘Salz & Öl Rallye’ plaats, waarbij ook de nodige Porsches te bewonderen waren. Zo was ons bezoek aan de Classic Expo Salzburg zonder meer de moeite waard!
De Porsche Club Tirol toonde een aantal GT2 RS’en en GT3’s.
Een rode Speedster voor 349.000 Euro bij Mirbach.
911’s in alle soorten.
Martini krijgt reclame zonder er een cent voor te betalen.
Zet er ‘schuurvondst’ op en hij is gelijk 10.000 Euro meer waard…
Sommige aanbieders doen alleen maar in Porsche-motoren.
Ook carrosseriefabriek Reutter, tegenwoordig onderdeel van de Recaro-groep, was vertegenwoordigd.
De Carrera RS leek bij de expositie een beetje terloops neergezet.
Aan automobilia, van folders via werkplaatshandboeken tot stuurwielen, geen gebrek.
De ‘Salz & Öl Rallye’ had start en finish op het beursterrein, met flinke Porsche-inbreng.
Ook deze verhoogde 911 reed met de gelijkmatigheidsrit mee.
Foto’s: Rebocar Automotive Productions