Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Porsche viert sportsuccessen en blikt vooruit tijdens ‘Night of Champions’


Porsche-raceauto’s naast de rode loper tijdens de ‘Night of Champions’ in Weissach.

Het is een goede traditie dat Porsche zijn succesvolste coureurs van over de hele wereld aan het einde van het autosportseizoen in het zonnetje zet tijdens de jaarlijkse ‘Night of Champions’ in Weissach. Behalve teruggeblikt op het voorbije seizoen wordt er ook vooruitgekeken naar het komende autosportjaar. Vierenzestig.nl was afgelopen zaterdag ter plekke.

De nieuwe ‘trackday tool’, de tot 77 stuks gelimiteerde 935, was uiteraard ook aanwezig.

Voor de ingang van het ‘Casino’, het grote personeelsrestaurant op het ontwikkelings- en testcomplex van Porsche in Weissach, waar ook de autosportafdeling gehuisvest is, stonden enkele interessante auto’s. Allereerst de Gulf-917 met het startnummer 20, die we enkele dagen eerder al hadden bewonderd tijdens het persontbijt van de historische afdeling in de werkplaats van het Porsche Museum in Zuffenhausen. Erachter de 919 Hybrid Evo, waarmee Porsche de afgelopen maanden records vestigde op het circuit van Spa-Francorchamps en de Nürburgring-Nordschleife. Ook de nieuwe ‘trackday tool’, de eind september tijdens de Porsche Rennsport Reunion op Laguna Seca gepresenteerde 935 stond er. En, voor het eerst, een Formule E-auto in maagdelijk wit met Porsche-opschrift. Zoals bekend stapt Porsche met ingang van het seizoen 2019-2020 als fabrieksteam in de steeds populairder wordende serie voor elektrisch aangedreven formulewagens.

Porsche toonde tijdens de ‘Night of Champions’ voor het eerst een Formule E-showcar met opschrift van het merk.

Voorbereiding in volle gang

Binnen werd tijdens de ‘Night of Champions’, waar alle fabrieksrijders en de succesvolste privérijders van over de hele wereld in de schijnwerpers gezet werden, ook alvast vooruitgekeken naar de Formule E. “We krijgen onze eerste auto in januari en gaan vanaf maart testen”, verklaarde Michael Steiner, als lid van de raad van bestuur verantwoordelijk voor ontwikkeling en daarmee ook voor de autosportactiviteiten. De Oostenrijker Fritz Enzinger, die eerder aan de basis stond van de grandioze LMP1-successen met de 919 Hybrid, leidt na het plotselinge vertrek van Andreas Seidl (die naar verluidt het McLaren-Formule 1-team gaat aanvoeren) nu voorlopig de voltallige sportactiviteiten van Porsche, inclusief de Formule E. “Onze aandrijflijn loopt sinds oktober op de testbank en de eerste coureur hebben we ook al vastgelegd. Meer nieuws daarover volgt binnenkort”, aldus Enzinger. Bij de rijder gaat het naar alle waarschijnlijkheid om Brendon Hartley, wiens hernieuwde Formule 1-avontuur bij Toro Rosso na afloop van het seizoen 2018 niet werd voortgezet.

De namen van alle aanwezigen stonden op een groot bord bij de ingang.

Vooralsnog echter ligt bij Porsche de nadruk op de GT-racerij, waarin het merk het afgelopen jaar prachtige successen vierde, zoals de overtuigende 1-2 in de GTE-Pro-klasse en de zege in GTE-Am tijdens de 24 Uur van Le Mans en de overwinning in de zware 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife. De bestaande fabrieksprogramma’s met de 911 RSR in het FIA WEC, waarvan het seizoen 2018-2019 nog doorloopt tot en met de 24 Uur van Le Mans in juni komend jaar, en het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship worden in 2019 voortgezet, ook de vaste rijderscombinaties blijven ongewijzigd. Kévin Estre en Michael Christensen alsmede Gianmaria Bruni en Richard Lietz zijn de vaste WEC-combinaties (met uitzondering van Le Mans), Laurens Vanthoor/Earl Bamber en Nick Tandy/Patrick Pilet zijn de rijdersduo’s voor de Amerikaanse IMSA-serie.

De nadruk ligt bij Porsche ook in 2019 op de GT-racerij, waarin afgelopen seizoen met de ‘Pink Pig’-RSR de klasse in Le Mans en met de groen-gele Manthey-911 GT3 R de 24 Uur op de Nürburgring gewonnen werd.

Daarnaast versterkt Porsche zijn aanwezigheid in de Intercontinental GT Challenge en de Blancpain GT Series Endurance Cup, waarin het merk twee teams van elk drie fabrieksrijders inzet: Romain Dumas, Sven Müller en Mathieu Jaminet delen een 911 GT3 R, Dirk Werner, Dennis Olsen en Matt Campbell zijn de rijders op de andere fabrieksauto. Tevens ondersteunt Porsche klantenteams in de Blancpain GT World Challenge America (voorheen Pirelli World Challenge) en de Duitse ADAC GT Masters. Ook hier komen fabrieksrijders in actie.

In de 24-uursrace op de Nürburgring, die volgend jaar een week na Le Mans plaatsvindt, heeft Porsche de titelverdediging als doel. Hier zet het team Manthey Racing met fabrieksondersteuning twee nieuwe 911 GT3 R’s in met coureurs Richard Lietz/Fred Makowiecki/Patrick Pilet/Nick Tandy, de winnaars van 2018, alsmede Earl Bamber/Michael Christensen/Kévin Estre/Laurens Vanthoor. Tevens worden diverse andere teams met fabrieksrijders en -technici ondersteund.

De Nederlandse Sandra van der Sloot won dit jaar de B-klasse van de GT3 Cup Challenge Benelux en mocht op het podium vertellen over haar successen.

Nederlandse aanwezigheid

De Porsche Cup, de prijs voor de succesvolste Porsche-privérijder, ging dit jaar voor het tweede jaar in successie naar de Duitser Christian Ried, die een 911 Carrera in ontvangst mocht nemen. In 1970 was Gijs van Lennep de eerste winnaar van de Porsche Cup, gebaseerd op een initiatief van Ferry Porsche. Ditmaal echter eindigden er geen Nederlandse rijders in de top tien. Wel was er speciale aandacht voor Sandra van der Sloot, die het B-klassement van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op haar naam schreef en ook tijdens de seizoensfinale van de Carrera Cup Asia in Sjanghai de B-klasse voor amateurrijders wist te winnen. Een andere Nederlandse Porsche-coureur die aanwezig was, was Rob Severs, die dit jaar met een Cayman GT4 de Centraal-Europese GT4-titel won.

Stijlvolle ambiance in het Casino in Weissach

Porsche-coryfeeën: links de 90-jarige Herbert Linge, ingenieur en oud-coureur, die de basis legde voor het testcentrum in Weissach, rechts oud-coureur Eberhard Mahle.

In het dagelijks leven BMW-dealer, maar als coureur succesvol met Porsche: Rob Severs won met een Cayman de Centraal-Europese GT4-titel.

Voor alle coureurs was er een speciale trofee met een afbeelding van het testparcours in Weissach.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black