Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Op de dag voorafgaand aan de traditionele ‘Roar’-test in Daytona presenteerde Porsche op het circuit in Florida de nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport. Met dit nieuwe model streeft Porsche naar duurzaamheid: voor het eerst werden de achtervleugel en de deuren uit biovezels in plaats van koolstofvezel gemaakt. De racepremière staat eind januari in Daytona bij de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge op het programma.

Porsche is een van de weinige merken die al een derde generatie GT4-auto’s heeft, na de eerste variant op basis van de 997 en de vorige auto, die was afgeleid van de 981, de vorige bouwreeks van de Cayman. De nieuwe Cayman GT4 komt zelfs nog voor de GT4-straatauto in actie. Matthias Scholz, hoofd klantensport bij Porsche, verklaart: “We hebben zo’n twee jaar gehad voor de ontwikkeling, aanmerkelijk meer dan bij het voorgaande model, dat sneller klaar moest zijn, omdat we wisten dat het eind van de serieproductie van de 997 naderde. Nu konden we bij de ontwikkeling samenwerken met de collega’s uit de serieproductie, waardoor een aantal aspecten met het oog op de raceversie nog in de straatauto konden worden meegenomen, vooral op het gebied van de aerodynamica.”

Van het vorige Cayman GT4-model werden er 420 verkocht, aanmerkelijk meer dan de 200 tot 300 exemplaren die Porsche aanvankelijk verwachtte. Ook voor de nieuwe versie zijn de verwachtingen hooggespannen. Scholz: “De productie loopt nu op volle toeren. Voor het eerste seizoen hebben we een aantal van 200 stuks gepland, die eind februari klaar moeten zijn. We konden de eerste elf auto’s nog voor Kerst aan onze Amerikaanse klantenteams afleveren, negen daarvan staan er in Daytona aan de start.”

De nieuwe GT4 Clubsport wordt in twee varianten geleverd: een ‘trackday’-versie, die zonder belastingen 134.000 Euro moet kosten, en een ‘competition’-uitvoering, ondermeer voorzien van pneumatisch kriksysteem, drievoudig verstelbare schokdempers en een brandblusinstallatie, die voor 157.000 Euro wordt aangeboden. De 3,8-litermotor werd gehandhaafd, maar het vermogen nam toe van 385 naar 425 pk. In de directe vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe versie op Monza twee seconden sneller. “Het is meer een evolutie dan een revolutie, we wilden het klantensportaspect niet uit het oog verliezen. De auto moet voor gentlemen-drivers goed te rijden blijven”, zegt Lars Kern, die een groot deel van het testwerk voor zijn rekening nam, ondermeer op de circuits van Monza, Portimão en de Nürburgring-Nordschleife.

Interessant is de toepassing van biovezels, gebaseerd op ondermeer vlas als restmateriaal uit de landbouw, voor de deuren en de achtervleugel. “Met het oog op duurzaamheid is dat beter dan koolstofvezel, terwijl de verwerking hetzelfde is”, verklaart Eduard Ene, specialist in CFK-structuren bij Porsche Motorsport. “Ook op het gebeid van gewicht zijn er nauwelijks nadelen: bij de deuren praten we over een verschil van 500 tot 600 gram. Een vergelijking voor de achtervleugel is iets moeilijker, want de nieuwe achtervleugel is een stuk groter dan bij het voorgaande model. Ik blijf nog steeds een groot fan van koolstofvezel, maar ik ben ervan overtuigd dat biovezels ook voor de serieproductie van GT-auto’s voor op straat een belangrijke rol gaat spelen.”

Allereerst is de aandacht natuurlijk gericht op het wedstrijddebuut van de nieuwe GT4-auto’s, eind deze maand in Daytona.


Matthias Scholz, hoofd klantensport (l.) en dr. Daniel Armbruster, hoofd Porsche Motorsport North America, onthullen de nieuwe klantensportauto

 De nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport met Dr. Daniel Armbruster, hoofd Porsche Motorsport North America, Matthias Scholz, hoofd klantensport en Eduard Ene, specialist CFK-structuren

Amerikaanse klantenteams namen in Daytona hun nieuwe GT4 in ontvangst

De deuren en de achtervleugel zijn gemaakt van bio- in plaats van koolstofvezel

De ‘competition’-versie heeft drievoudig verstelbare schokdempers (foto), de ‘trackday’-uitvoering wordt met een vaste demperafstelling afgeleverd

Technische gegevens Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport Concept:

Eenzitter, gebaseerd op straatmodel, geen straattoelating
Gewicht: 1.320 kilo
Motor:

Zescilinder boxer-middenmotor met starre ophanging, motorinhoud 3.800 cm3, 4 kleppen per cilinder, VarioCam Plus nokkenasverstelling, vermogen: 313 kW/425 pk

Aandrijving:

6-traps PDK, star opgehangen
Sperdifferentieel

Carrosserie:

Combinatie van aluminium en staal
Portieren en vaste achtervleugel gemaakt van met natuurlijke vezels versterkte composiet
Veiligheidsbrandstoftank van 80 (Trackday) of 115 (Competition) liter
Gelaste rolkooi, verstelbare Recaro-racekuipstoel, 6-puntsgordel, brandblusser

Onderstel

Voor/achter: McPherson-veerpoten met verstelbare hoogte, sporing en wielvlucht, draag- en reactiearmen van gesmeed aluminium, Competition met 3-voudig instelbare schokdempers

Remsysteem

Voor: aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers. Stalen remschijven, gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 380 mm
Achter: aluminium monobloc remklauwen met vier zuigers. Stalen remschijven, gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 380 mm

Elektronica:

Combi-instrument met geïntegreerde datalogger
Competition: uitneembaar stuurwiel
Porsche Stability Management (PSM) met ABS, tractiecontrole en Electronic Stability Control – alle systemen volledig uitschakelbaar
Porsche Track Precision Race app
Noodstroomschakelaar in cockpit en links bij voorruit
Airco

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.