Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Nader bekeken: biovezels in de nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport

Vorige week berichtten we al over de introductie van de 718 Cayman GT4 Clubsport aan de vooravond van de ‘Roar’-test op Daytona International Speedway. Een interessant aspect van de nieuwe auto zijn biovezels, die als materiaal voor de achtervleugel en de portieren werden gebruikt. Voldoende reden om daar iets dieper op in te gaan.

Foto’s: Porsche AG/Jürgen Tap

Op een tafel in de ‘Daytona 500 Club’, het gebouw waar vorige week de presentatie van de 718 Cayman GT4 Clubsport plaatsvond, lagen een linker portier en een achtervleugel plus een aantal platte vierkante stukjes materiaal, dat er op het eerste gezicht als een soort hout uitzag, in verschillende bruintinten. Ook de deur en de vleugel hadden aan de buitenzijde een houtkleur. Op etiketten bij de materiaalstukjes prijkte het logo van het Fraunhofer-Instituut, een zeer gerenommeerde Duitse instelling op het gebied van onderzoek en ontwikkeling voor wetenschappelijke en industriële doeleinden.

“Ideeën klonken interessant”

Eduard Ene, eerder werkzaam bij Volkswagen en Bugatti, is bij Porsche Motorsport in Weissach sinds 2011 specialist op het gebied van CFK-composietmaterialen, in het dagelijks spraakgebruik bekend onder de naam koolstofvezel. “Het Fraunhofer-Instituut benaderde ons, ik denk ongeveer een jaar geleden, met de vraag of wij interesse hadden om te kijken naar toepassingsmogelijkheden voor biovezels in onze raceauto’s. Men was op zoek naar een partner en had bij een aantal partijen al een negatief antwoord gekregen, maar voor ons klonken hun ideeën meteen interessant.”

Dipl.-Ing. Eduard Ene, expert op het gebied van CFK-composietmaterialen bij Porsche Motorsport in Weissach.

“Het fenomeen biovezels is in de autosport niet helemaal nieuw”, vervolgt Ene. “Eerder deed het Duitse team 4Motors, vooral bekend vanwege rapper ‘Smudo’ van de band ‘Die Fantastischen Vier’, met een Volkswagen Scirocco met een achterklep van biovezels al mee aan de 24-uursrace op de Nürburgring. Dat was echter een ‘one-off’, terwijl het bij ons natuurlijk om grotere aantallen gaat.” Van de vorige GT4-uitvoering van de Cayman werden er 421 stuks gebouwd en afgeleverd.

Voor de achtervleugel werden de maximale toleranties van het GT4-reglement benut.

Hennep

Bij de nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport worden de biovezels gebruikt voor de beide portieren en de achtervleugel, onderdelen die bij het voorgaande model nog van koolstofvezel gemaakt waren. “De door ons gebruikte biovezels bestaan voor een groot deel uit hennep en vlas. Nee, je kunt het niet eten en ‘high’ word je er ook niet van”, lacht Ene. “Het gaat om afvalstoffen die uit de landbouw komen. Die worden met harsen gecombineerd tot een materiaal dat we hebben gebruikt voor de productie van de portieren en de achtervleugel. Daarbij is er in vergelijking met bijvoorbeeld koolstofvezel zo’n 70 procent minder energie nodig. Dat is het duurzame aspect ervan.”

Daytona: Daytona, Roar before the 24 on January, 3, 2019, (Photo by Juergen Tap)

Materiaalexpert Eduard Ene (r.) met een portier van de Cayman GT4 uit biovezel.

Natuurlijk klinken ‘duurzaamheid’ en ‘autosport’ in eerste instantie als twee onverenigbare grootheden, maar alle kleine beetjes helpen. Natuurlijk ging Porsche bij de keuze voor het materiaal niet over een nacht ijs. Materiaalexpert Ene verklaart: “Het idee van biovezels viel bij ons in de smaak, maar we hadden wel de garantie dat we direct konden terugkeren naar koolstofvezel als de biovezels in de praktijk niet zouden voldoen.”

Geen problemen

De voorzorgsmaatregel bleek echter niet nodig. Ene: “We hebben de materialen uitgebreid getest en liepen niet tegen problemen aan. De verwerking is identiek met die van koolstofvezels, er zijn geen andere mallen of andere zaken nodig en ook op het gebied van gewicht is het verschil klein: bij de portieren praten we over een toename van 500 tot 600 gram ten opzichte van koolstofvezel, en daar zit nog wel wat ruimte voor verdere besparing in. Bij de achtervleugel is dat verschil moeilijker te berekenen, want de vleugel van het nieuwe model is een stuk groter dan bij zijn voorganger. We hebben de tolerantie van het reglement volledig benut.”

Matthias Scholz, hoofd klantensport bij Porsche, met de achtervleugel van biovezel in Daytona.

In Daytona namen Amerikaanse Porsche-klantenteams in totaal elf nieuwe Caymans in ontvangst, waarvan er eind deze maand negen van start zullen gaan tijdens de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge. Ook de teams zijn positief over het nieuwe materiaal: “Als Porsche met iets nieuws komt, dan weet je gewoon dat het goed is”, zegt Kevin Buckler, die voor zijn team The Racers’ Group gelijk drie nieuwe Caymans in ontvangst nam. “Wij werken als team al jaren met Porsche, dus we weten wat we aan ze hebben. Als zij zeggen dat biovezels goed zijn, dan hebben wij geen enkele reden om daaraan te twijfelen.”

Porsche favoriet na sterke test

De eerste sportieve resultaten zijn er inmiddels ook: na drie dagen testen op Daytona bezetten vijf nieuwe Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport de eerste vijf plaatsen op de gecombineerde tijdenlijst. Daarmee zijn de Porsche-teams op slag favoriet voor het nieuwe seizoen, al heeft de organisatie natuurlijk via de zogeheten ‘balance of performance’ ook nog mogelijkheden om wat te doen aan zaken als gewicht en restrictor voor de luchtinlaat. Hoe dan ook, Porsche heeft met de 718 Cayman GT4 Clubsport weer een competitieve auto voor de wereldwijd sterk groeiende GT4-klasse in huis, inclusief biovezels als innovatief en duurzaam materiaal. Daar gaan we in de toekomst zeker nog meer van zien!

Aangevoerd door de nummer 77-Volt/Park Place-Porsche eindigden er vijf nieuwe Cayman GT4’s op de eerste vijf plaatsen tijdens de test in Daytona.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black