Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De 57e editie van de 24 Uur van Daytona gaat de boeken in als een van de zwaarste ooit, want zware regenval drukte een flink stempel op de tweede helft van de race, die maar liefst twee maal moest worden onderbroken. Porsche leidde lange tijd en behaalde uiteindelijk met Earl Bamber, Laurens Vanthoor en Mathieu Jaminet de derde plaats in de GTLM-klasse.

Start van het GT-veld op de klassieke ‘banking’ van Daytona.

Zoals in onze bijdrage van afgelopen zaterdag al gemeld had Porsche met de pole-position in de GTLM-klasse een uitstekende uitgangspositie voor de 24-uursrace. In de eerste helft van de race domineerde de pole-winnende 911 RSR met het startnummer 911 de gang van zaken in de klasse en voerde lange tijd het GTLM-veld aan. Voor de Porsche met het startnummer 912, bestuurd door Earl Bamber, Laurens Vanthoor en Mathieu Jaminet, verliep de beginfase minder voortvarend: al vrij snel raakte de splitter aan de voorzijde los en moest Bamber voor reparatie de pits in, wat voor een verlies van vier ronden zorgde. Dankzij een geslaagde strategie kon de opgelopen achterstand relatief snel weer worden goedgemaakt en zo reden de beide Porsches lange tijd in de kopgroep.

De Porsche 911 RSR’s in Brumos-kleuren reden lange tijd voorin het GTLM-veld.

Om vijf uur in de nacht van zaterdag op zondag kwam de voorspelde regen en die hield tot zondagavond laat ook niet meer op. Dat zorgde voor moeilijke omstandigheden: staand water en aquaplaning plus minimaal zicht maakte het voor rijders uitermate lastig. Rond half acht in de ochtend besloot de wedstrijdleiding om de race te onderbreken, wat zo’n anderhalf uur duurde. Direct na de herstart ging het weer mis en uiteindelijk werd er tot half twaalf vrijwel alleen maar achter de safety-car gereden. Op de natte baan werd de race een beetje een loterij met tankstops. Uiteindelijk kwam de Porsche van Bamber, Vanthoor en Jaminet als vierde over de eindstreep, maar werd vanwege een straf voor een andere deelnemer als derde geklasseerd. De pole-winnende 911 van Tandy, Pilet en Makowiecki eindigde als vijfde. In de GTD-klasse zorgde het team Park Place Motorsports voor het beste resultaat bij de première van de nieuwe 911 GT3 R met de achtste plaats voor Patrick Long, Matt Campbell, Patrick Lindsey en Nicolas Boulle. De Porsches van de teams Black Swan Racing en Pfaff Motorsports werden door aanrijdingen uitgeschakeld, de 911 van NGT Motorsport was door een technisch defect al vroegtijdig uit de race.

Geen 24-uursrace zonder reuzenrad, Daytona is daarop geen uitzondering.

Natuurlijk was er ook buiten de actie op de baan voor Porsche-liefhebbers genoeg te beleven in Daytona. Porsche Cars North America had voor een eigen presentatie- en merchandise-stand, waar ook een showcar van de 911 RSR in de klassieke Brumos-kleuren stond opgesteld. In het infield waren er diverse Porsches uit de racehistorie van Daytona te zien: 911’s, 914’s en 962’s. En natuurlijk was er de traditionele ‘Porsche Platz’ voor leden van de Porsche Club of America, waar heel wat fraaie auto’s te vinden waren.

De tweede helft van de race werd gekenmerkt door zware regenval.


Ook vuurwerk hoort er natuurlijk bij.

Porsche-fans met historische Volkswagen-bussen.

Porsche 356 ‘dans son jus’, met hout voor het kampvuur.

De Porsche-verkoopstand met showcar van de 911 RSR in Brumos-kleuren trok volop belangstelling.

De clubleden van de Porsche Club of America konden terecht op de Porsche Platz.


Tal van historische race-Porsches op het binnenterrein, zoals deze ex-Brumos-911.

Natuurlijk ook geen gebrek aan 962’s.

Ook de 935 maakt deel uit van de rijke Porsche-racehistorie in Daytona.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.