Bij Bonhams werd het meerendeel van de auto’s verkocht onder estimate en twee auto’s wisten zeven cijfers te vergaren. De catalogus van Bonhams was ook niet al te extravagant in tegenstelling tot RM Sotheby’s en Gooding & Company die wat meer exoten op de lijst hadden staan. Wisten deze auto’s wel de verwachte miljoenen te vergaren of bleef het ook bij deze twee veilinghuizen ingetogen?
RM Sotheby’s
Twee veilingdagen werden er gereserveerd om 155 auto’s af te hameren. De Nederlandse veilingmeester Maarten ten Holder wist 85 procent aan de man te brengen. Het hoogste bedrag werd neergeteld voor een Ferrari 288 GTO, ruim 3,3 miljoen dollar. Bijna 2,2 miljoen dollar werd er betaald voor een BMW 507 Roadster Series II en 2 miljoen was de alleraardigste opbrengst voor een Ferrari 330 GTS uit 1967. In totaal 6 auto’s wisten elk meer dan 1 miljoen dollar op te brengen. Een Ferrari 330 GTC uit 1968 passeerde voor de derde keer de veilinghamer en werd voor 687 duizend dollar verkocht. In 2010 bracht deze auto 374 duizend dollar op en in 2013 maar liefst 946 duizend dollar. Totale opbrengst voor RM Sotheby’s in Arizona was 37 miljoen dollar. Afgezet tegen 2018 was dat een positief verschil van 1 miljoen. Dit jaar gingen er dan ook iets meer auto’s onder de hamer. Maar wel werden ook bij RM meer auto’s onder estimate verkocht.
997 Sport Classic
De Porsches werden nagenoeg allemaal onder estimate afgehamerd. Een 997 Speedster en 991 Turbo S werden goed verkocht, maar het beste resultaat gaat naar een 997 Sport Classic. 654 duizend dollar komt er onder aan de streep, wat eigenlijk ook weer niet zo’n verrassing is, de Sport Classic ‘ticks all the boxes’ voor de verzamelaar en dit exemplaar had nog geen 150 miles op de teller.
De resultaten,
1954 Porsche 356 SC GT ‘Outlaw’ est. $200,000 – 275,000 $185,000
1996 Porsche 911 993 Turbo est. $200,000 – 250,000 $210,000
1957 Porsche 356 A 1600 Speedster est. $300,000 – 350,000 $245,000
1992 Porsche 911 964 Carrera RS est. $250,000 – 300,000 $225,000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring est. $400,000 – 500,000 $420,000
1997 Porsche 911 993 Turbo S est. $300,000 – 350,000 $290,000
2016 Porsche 911 991 Carrera GTS Rennsport Reunion Edition est. $175,000 – 225,000 $180,000
1965 Porsche 911 est. $150,000 – 180,000 $102,500
1960 Porsche Diesel Junior 109 Tractor est. $30,000 – 40,000 $26,000
1986 Porsche 911 Carrera Targa ‘Outlaw’ est. $40,000 – 50,000 $44,800
1969 Porsche 911 E est. $65,000 – 75,000 $89,600
1974 Porsche 911 ‘Outlaw’ est. $80,000 – 110,000 $92,400
1973 Porsche 911 S est. $175,000 – 200,000 $156,800
1987 Porsche 911 930 Turbo est. $75,000 – 100,000 $81,200
1969 Porsche 911 T est. $90,000 – 120,000 $81,200
1987 Porsche 911 930 Turbo est. $75,000 – 100,000 $81,200
1970 Porsche 911 E est. $75,000 – 85,000 $89,600
2010 Porsche 911 997 Sport Classic est. $400,000 – 500,000 $654,000
2011 Porsche 911 997 Speedster est. $350,000 – 375,000 $423,000
2018 Porsche 911 991 Turbo S Exclusive Series est. $375,000 – 450,000 $445,000
1973 Porsche 911 S Targa est. $150,000 – 200,000 $112,000
1958 Porsche 356 A Speedster est. $300,000 – 400,000 $313,000
2018 Porsche 911 991 GT2 RS est. $450,000 – 550,000 $461,500
Gooding & Company
Ook dit veilinghuis had twee dagen vastgelegd. Met een solide catalogus, gecombineerd met vaste veilingmeester Charlie Ross, kan het veilinghuis op een prima resultaat terugkijken. Met iets minder auto’s dan afgelopen jaar, was het weliswaar lager, 48 miljoen dollar tegenover 49,5 miljoen in 2018. 124 auto’s passeerden de hamer en 85 procent daarvan vond een nieuw onderkomen. Geen Porsches in de top 10 van dit jaar. Het waren voornamelijk vierwielers van Italiaanse makelij die flink wat dollars wisten te vergaren. De duurste auto was een Ferrari GT SWB Berlinetta waarvoor de nieuwe eigenaar 7,6 miljoen dollar betaalde. 5,9 miljoen dollar was goed een tweede plaats, een Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta. Een Ferrari 250 MM Spider Series II kwam daar dichtbij in de buurt met een opbrengst van 5,4 miljoen dollar.
991 R
Verliest de 991 R zijn glans? In ieder geval wel als speculatieobject. Een weinig verrassend resultaat voor een 991 R, want het zat er al een beetje aan te komen. De prijzen op veilingen waren al aan een daling bezig en 280 duizend dollar is het nieuwe dieptepunt. De verkopende partij heeft ondanks dat nog altijd prima zaken gedaan. Maar richtprijzen van rond de 500 duizend zijn inmiddels wel van de radar.
De resultaten,
1973 Porsche 914 2.0 est. $45,000 – 65,000 $58,240
1984 Porsche 911 Carrera est. $125,000 – 175,000 $112,000
1959 Porsche 356 A Coupé est. $160,000 – 180,000 $131,600
1965 Porsche 911 est. $200,000 – 250,000 $212,800
1965 Porsche 356 SC Cabriolet est. $225,000 – 275,000 $196,000
1973 Porsche 911 T 2.4 Targa est. $130,000 – 160,000 $117,600
1961 Porsche 356 B Super 90 Roadster est. $190,000 – 220,000 $201,600
1968 Porsche 911 est. $125,000 – 175,000 $100,800
2011 Porsche 911 997 GT2 RS est. $425,000 – 475,000 HB $360,000
1956 Porsche 356 A Speedster est. $450,000 – 550,000 HB $360,000
1976 Porsche 911 S 2.7 est. $90,000 – 120,000 $72,800
1958 Porsche 356 A Speedster est. $350,000 – 425,000 $324,000
2016 Porsche 911 991 R est. $300,000 – 375,000 $280,000
1965 Porsche 356 SC Coupé est. $150,000 – 180,000 $190,400
1969 Porsche 911 T 2.0 est. $125,000 – 150,000 $95,200
1987 Porsche 911 930 Turbo Flachbau est. $225,000 – 275,000 $215,600
1989 Porsche 911 964 Carrera 4 est. $70,000 – 90,000 $75,600
1959 Porsche 356 A Convertible D est. $220,000 – 260,000 $224,000
1972 Porsche 911 T est. $125,000 – 175,000 $137,200
2008 Porsche 911 997 GT2 est. $300,000 – 375,000 $299,250
1973 Porsche 911 S 2.4 est. $250,000 – 325,000 $240,800
1966 Porsche 912 est. $55,000 – 75,000 $51,520
1989 Porsche 911 Carrera est. $90,000 – 120,000 $92,400
Prijzen zijn inclusief toeslagen. HB is hoogste bod, auto niet verkocht.
Details
Het lijkt op een rustige aftrap van het veilingseizoen. Dat enkele hoge verwachtingen niet waargemaakt werden zat hem simpelweg in de details. Het ontbreken van een matching numbers motor zoals bij een Ferrari 500 Mondial Spider en een Lamborghini Miura SV doen een goede deal de das om. De juiste auto’s wisten voldoende enthousiasme op te wekken maar het aanbod in Arizona ligt niet op het niveau zoals bijvoorbeeld in Monterey of bij het Italiaanse Villa Erba. Inmiddels staat Rétromobile Week in Parijs bijna voor de deur. Bonhams, RM Sotheby’s en Artcurial gaan daar veilen. Meer nieuws daarover binnenkort.
Foto’s: RM Sotheby’s, Gooding & Company