Bij Porsche Exclusive Manufaktur kun je alles ‘bespoke’ krijgen, dus zeg maar gewoon een Porsche zoals jij het wilt. Het enige wat je moet doen is daar de prijs voor betalen.
Het was altijd al mogelijk om bijzondere dingen gedaan te krijgen, maar pas in de jaren tachtig werd het een subcategorie binnen Porsche. Het begin werd gemarkeerd door deze Porsche Carrera 3.2 uit 1984.
De auto was destijds eigendom van Tilman Brodbeck. Hij was tijdens de eerste helft van de tachtiger jaren de assistent van Peter Schutz, destijds de topman van Porsche.
Bordbeck wilde een bijzondere dienstwagen en daarom liet hij Anatole Lapine, een Let die van 1969 tot 1988 verantwoordelijk was voor het design bij Porsche, los op zijn 911.
De 231 pk sterke sportwagen voorzien van een lange lijst exclusieve onderdelen. Het spuitwerk werd uitbesteed en het interieur werd in dezelfde opvallende tint uitgevoerd.
De opvallende 911 miste z’n effect niet. In 1986 bood Porsche voor het eerst uitzonderlijke personalisering aan. Een divisie waarover Tilman Brodbeck de leiding kreeg. Hij had immers laten zien dat het soms de moeite waard kan zijn om iets anders te doen dan anders.
Zijn bedrijfswagen werd na enkele jaren naar Zweden verscheept. De auto werd daar opnieuw geregistreerd op 10 juli 1986, met een goede 40.000 kilometer op de teller. Hij bleef toen 31 jaar in Scandinavië, waar twee eigenaren er nog eens 60.000 kilometer mee reden. In 2017 vond Porsche-handelaar Ronny Pannhorst uit Bielefeld de auto – maar het was allesbehalve liefde op het eerste gezicht. Dat veranderde toen hij de geschiedenis leerde kennen. Onlangs werd Brodbeck herenigd met zijn geliefde auto.