Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Onder de hamer: een Deense 550A Spyder met een bijzondere historie

De Porsche 550 Spyder, de auto die de weg baande voor de vele autosportsuccessen van Porsche en de bijnaam reuzendoder verwierf door de sterker geachte competitie met regelmaat achter zich te laten. Dat er ook in Afrika nog overwinningen werden geboekt is minder bekend. De 550A Spyder die binnenkort in Italië geveild gaat worden heeft een bijzondere historie. Via het Deense Roskilde naar Kenya om uiteindelijk in Italië nog in de legendarische Mille Miglia van start te gaan.

Denemarken

Productieaantallen waren niet hoog van de 550 Spyder en van de 550A zijn er maar 40 geproduceerd. Chassis 550A-0121 rolde in maart 1957 als vijftiende exemplaar van de band, met als bestemming Denemarken. De Porsche was verkocht aan de Deense coureur Preben Andersen en het was het enige exemplaar wat nieuw geleverd werd in Denemarken. De 550 toonde in Denemarken al snel zijn kunnen, want bij de eerste race voor de Porsche, op de Roskilde Ring, reed lokale raceheld Julius Voigt-Nielsen naar de overwinning. In juni en augustus reed de coureur daar twee overwinningen bij en eindigde het seizoen met twee derde plaatsen op Roskilde. 

Kers op de taart

Een klein beetje de kers op de taart is toch wel de racehistorie in Afrika, want een 550 Spyder die ook nog in Afrika geracet heeft komt niet zo vaak voorbij. Het was eind 1958 dat de compacte geweldenaar op het Afrikaanse continent belandde. De Porsche was verkocht aan John Manussis, een Britse coureur die in Kenya verbleef. Manussis schreef de auto in voor diverse races op het Nakuru Park Motor Racing Circuit.

Nakuru Park Motor Racing Circuit

Het oorspronkelijke circuit, 40 kilometer ten oosten van Nakuru Town, werd geopend in maart 1951 alvorens het dienst had gedaan als een baan waar vrachtwagenchauffeurs opgeleid werden voor het leger. Dit was echter geen lang leven beschoren nadat het na de Mau Mau opstand en een fataal ongeval in 1952, in 1953 gesloten werd.  In 1956 werd het nieuwe circuit, het Nakuru Park Motor Racing Circuit, geopend. Het was Lucille Cardwell die achter het stuur van de 550 kroop om op het 2,1 kilometer lange circuit te racen. In december 1961 reed ze twee maal naar een overwinning. In 1962 werden Lucille Cardwell en haar man Jim Cardwell, eveneens coureur, eigenaar van de Porsche. Gordon Crow, eigenaar van een Porsche dealer in Nairobi was de volgende eigenaar en hij reed met de Porsche in diverse lokale evenementen.

550A-0121 gespot door Jürgen Barth in Kenya. Courtesy of Jürgen Barth

Mille Miglia

In 1978 zijn we weer terug in Europa, want Giuseppe Freschi, inwoner van Brescia en verzamelaar, was de nieuwe eigenaar van 550A-0121. En in Brescia is de link met de Mille Miglia snel gelegd. Freschi had de Porsche 31 jaar in zijn bezit en reed er diverse malen de legendarische Italiaanse race mee, het meest recent nog in 2010. Na 31 jaar kwam in 2011 de Porsche in het bezit van de Fransman Pierre Asso. Deze verkocht hem echter al vrij snel aan de huidige eigenaar die, verrast door de originaliteit van de 550, in 2012 een specialist op de Porsche losliet voor een grondige restauratie. Vier jaar later is de Porsche volledig gerestaureerd en weer terug in de staat zoals hij ooit de fabriek verliet. Jürgen Barth gaf er zijn goedkeuring aan: “550A-0121 is perfect in its original form, and all technical aspects are like it was in 1957.” 

Nu staat Porsche 550A-0121 in de catalogus van RM Sotheby’s voor de veiling bij Villa Erba op 25  mei. Slechts 100 kilometer zijn er mee gereden na de restauratie en, voor de ware liefhebber, hij is welkom bij historische evenementen zoals de Mille Miglia en Le Mans Classic. De richtprijs is niet bekend, maar reken op een bedrag van rond de 4 miljoen euro.

Foto’s: RM Sotheby’s

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black