Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Voor de 18e keer kwamen Porsche-eigenaren en -liefhebbers op 1 mei in het Duitse stadje Dinslaken bijeen voor de jaarlijkse clubdag. Ooit haalde het evenement zelfs het Guinness Book of World Records als grootste Porsche-bijeenkomst ter wereld. Ook nu weer waren er zo’n duizend Porsches en enkele duizenden bezoekers ter plekke. Vierenzestig.nl was erbij.

“Kijk, papa, een Porsche. En nog één. En daar ook!” Uw redacteur had zijn zesjarige zoon meegenomen en die genoot onderweg al volop. Net als zijn vader overigens, want de passie voor Porsche is immers iets voor alle leeftijden. In de woonwijk rondom de paardenrenbaan in Dinslaken hoor je bijna niets anders meer dan het karakteristieke boxermotorgeluid en is de Porsche-dichtheid bijna honderd procent, want veel andere auto’s zijn er op het vroege uur op de dag van de arbeid nog niet onderweg.

Porsches in diverse variaties op het zand van de paardenrenbaan.

Wat ooit was bedoeld als een regionaal evenement voor wat gelijkgestemden, dat na aankondiging op een website al gelijk 400 Porsches trok, groeide binnen enkele jaren uit tot een van de toonaangevende Porsche-bijeenkomsten in ons gedeelte van Europa. Voor heel wat Porsche-enthousiasten is het inmiddels een goede traditie geworden om elkaar in Dinslaken op 1 mei te treffen en velen beschouwen de bijeenkomst als de officieuze start van het evenementenseizoen.

 

De paraderonde van de tractoren vormde het startsein voor het evenement.

Om klokslag negen uur in de ochtend rijden de aanwezige Porsche-tractoren (en een enkele Allgaier) in een gezapig tempo een paraderonde over de paardenrenbaan, waarmee officieus het startsein wordt gegeven voor het evenement. Successievelijk komen de Porsches het terrein op en worden in slagorde geparkeerd. Op het binnenterrein zijn diverse aparte parkeerplaatsen voor clubs ingericht, terwijl ook tal van handelaren en particuliere aanbieders van Porsche-gerelateerde artikelen in de ruimste zin van het woord aanwezig zijn. Onderdelen, boeken, brochures, modelauto’s, kleding en wat een mens verder nog kan verzinnen.

911’s in de wachtrij om binnen te komen. In de loop van de ochtend bedroeg de wachttijd meer dan een uur.

Natuurlijk zijn 911’s in alle variaties ruimschoots in de meerderheid. Iemand uit Hamburg is met een gloednieuwe 992 gekomen (met bijpassend kenteken), naar alle waarschijnlijkheid de eerste 992 in particulier eigendom op een Porsche-evenement.

 

Waarschijnlijk de eerste particuliere 992 die ergens op een Porsche-evenement verschijnt.

Ergens anders staat een G-model met Spaans kenteken. De eigenaar blijkt een Duitser die al 15 jaar in Spanje woont en gewoon vanuit Lloret de Mar over de weg naar Dinslaken gekomen is. Ook een Porsche uit Ierland zien we, die dus ook een aardige reis achter de rug heeft. De club uit het Noord-Franse Tourcoing is met een behoorlijke delegatie aanwezig, evenals twee Britse clubs die net als vorig jaar de overtocht hebben gemaakt. En natuurlijk zijn er ook heel wat Belgen, de nodige Luxemburgers en gelukkig ook aardig wat Nederlandse Porsche-enthousiasten. In de loop van de ochtend horen we al verhalen van mensen die meer dan een uur geduldig in de rij hebben doorgebracht om met hun Porsche het terrein op te kunnen.


Porsche 964 met speciale wrapping van kunstenaar Deklart, gerestaureerd door Lance David Arnold van Speedmonkeys (r.), hier samen met collega-coureur Alex Müller (l.).

Op het binnenterrein staat een bont beschilderde 964 bij de gecombineerde stand van Porsche Zentrum Niederrhein in Moers en Speedmonkeys, het bedrijf van coureur Lance David Arnold dat ondermeer tuning, rijvaardigheidstrainingen en incentives aanbiedt. “Ik heb de auto gevonden bij een sloperij in Los Angeles en letterlijk behoed voor de sloop”, vertelt Arnold. “Ik heb hem naar Duitsland laten komen en gerestaureerd, want de basis was nog uitstekend. Er zit een nieuwe motor in en een KW-sportonderstel, maar voor de rest is hij helemaal origineel. Het idee voor de uitmonstering kwam van Deklart, een grafitti-kunstenaar uit Düsseldorf, die er een soort ‘art car’ van wilde maken. De auto is helemaal gewrapt, waarbij elk van zijn tekeningen volledig te zien is, er is niets afgesneden of over elkaar gelegd.” Het resultaat was succesvol, want de auto won in Dinslaken de eerste prijs in de categorie wrapping.

Niet elke verandering is ook een verbetering, al zal de eigenaar ongetwijfeld heel blij zijn met deze 968.

Enkele 356’s, diverse 914’s, maar ook 928’s, 944’s en 968’s en een enkele Macan completeren het aanbod van Porsche-modellen dat in Dinslaken te bewonderen is. Het duurt tot in de middag voordat de zon zich enigszins aarzelend laat zien, maar de sfeer is er niet minder om. Bier en Bratwust, belegde broodjes en koffie zijn in ruime mate aanwezig en zo genieten alle aanwezigen, ongeacht of ze nu als deelnemer of bezoeker zijn gekomen, van een geslaagde dag. “Het weer, daar kan niemand wat aan doen, en de sfeer kun je zelf maken”, zegt organisator Ingo Rübener. Naar alle waarschijnlijkheid staat 1 mei 2020 alweer in de agenda van vele Porsche-enthousiasten, want ‘Dinslaken’ is een evenement dat je gewoon niet wilt missen!

Organisator Ingo Ruebener (r.) en spreekstalmeester Volker Künster toonden zich tevreden met de 18e editie van het evenement.

Porsche-tractoren, traditioneel in het rood (en een enkele Allgaier, in oranje) waren ook goed vertegenwoordigd.

De G-klasse

 

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.