Zoek
Sluit dit zoekvak.

Ultieme oer-Porsche onder de hamer

Elk jaar is het weer spannend wat er voor bijzonders onder de hamer gaat, in het bijzonder in Monterey. Veilinghuizen Gooding & Company en RM Sotheby’s weten doorgaans behoorlijk wat exclusiefs te verschalken voor hun veilingen aldaar. RM Sotheby’s kondigde een bijzondere auto aan, de eerste auto die de naam Porsche mocht dragen. Kenners weten dan dat het om niets minder dan de Type 64 gaat, gebouwd voor een race die nooit plaats zou vinden.

KdF-Wagen

Technologische vooruitgang in de autosport in de jaren ’20 en ’30 bracht niet alleen een reeks iconische auto’s voort, maar het diende ook als een bron van nationale trots. Ondanks dat, werd er gedurende de jaren ’30 in nazi Duitsland aangedrongen op het ontwikkelen van een betaalbare auto voor het volk, de “Kraft durch Freude”-Wagen. Maar het weerhield Ferdinand Porsche er niet van om zijn droom van een lichter en sneller exemplaar van deze KdF-Wagen door te zetten. 

Type 64

Een race die nooit doorgang zou vinden deed de Type 64 het levenslicht zien. September 1939 stond de 1500 kilometer lange race van Berlijn naar Rome op kalender en deze race moest niet alleen het Duitse wegennet gaan promoten maar markeerde tevens de start van de productie van de KdF-Wagen. Als voorbereiding op de race werd besloten om drie auto’s, chassis 38/41, 38/42 en 38/43 te bouwen die de lange afstand konden trotseren. Volkswagen trok de portemonnee voor het project en het kreeg de naam Type 60K10. De Porsche engineers hanteerden de naam de Type 64.

Reutter

Karosseriewerk Reutter bouwde de aluminium carrosserie. De aandrijflijn en wielophanging werden gedeeld met de Type 1 Volkswagen, wel voorzien van de nodige aanpassingen. Met de eerste auto net klaar voor de aanvang van de race, werden alle autosport activiteiten, als gevolg van de start van de oorlog, afgeblazen. De eerste Type 64 kwam in handen van Bodo Lafferentz, lid van de enige vakbond in Duitsland en eveneens bestuurslid van het nieuw gevormde Volkswagen. Lafferentz onderschatte wellicht de capaciteiten van de nieuwe sportwagen en schreef de auto al vrij snel af. 38/41 ging daarop retour naar de fabriek.

38/42 en 38/43 werden desondanks afgebouwd. 38/42 bleef bij de fabriek om dienst te doen als testauto terwijl 38/43 in het bezit kwam van de familie Porsche. Nadat Porsche de activiteiten verplaatst had naar Gmünd in Oostenrijk, verbleef de derde Type 64 op het familiedomein in Zell-an-See. 38/43 was ook het enige exemplaar dat de oorlog zou overleven. Nadat Ferry Porsche in Oostenrijk de letters die de legendarische merknaam vormden op de voorzijde van de auto had aangebracht, werd het de eerste auto met de naam Porsche. Ruime tijd later, een jaar voordat de 356 Roadster op de weg verscheen, werd 38/43 opgeknapt, waarbij het plaatwerk opgefrist werd door de jonge Pinin Farina in Turijn. 

Otto Mathé

Porsche had dus ondertussen druk gewerkt aan een nieuwe auto en de eerste 356 Roadster en de Type 64 verschenen samen, op de openbare weg in Innsbruck. Het merk was inmiddels gefocust op de 356 en de Type 64 had zijn taak volbracht. De Oostenrijkse privateer racer Otto Mathé reed enkele demo rondes in de Type 64 en was zo onder de indruk dat hij in 1949 de auto overnam van de familie. Mathé racete gedurende de jaren ’50 in de Porsche en hield de auto tot aan zijn overlijden in 1995. De Oostenrijker staat te boek als de eerste coureur die racete met een Porsche product. In 1997 werd Thomas Gruber de nieuwe eigenaar en verscheen de Porsche bij evenementen als Goodwood en de Oostenrijkse Ennstal Classic. Gruber is een gerespecteerde naam in Porsche kringen als Porsche specialist en is onder meer auteur van het Carrera RS boek.

Pronkstuk

Dat deze auto een absoluut pronkstuk is in de historie van Porsche laat geen twijfel. Het veilinghuis is dan ook in zijn nopjes de auto aan te mogen bieden. “Without the Type 64, there would be no Porsche 356, no 550, no 911,” aldus Marcus Görig, car specialist bij het Veilinghuis.

Gord Duff, Global Head of Auctions bij RM Sotheby’s voegt daaraan toe; “We’ve had the honor of presenting some of the most significant cars in the history of numerous top marques at Monterey, and the Type 64 now stands among them. The Type 64 helped define what a sports car is today, and it carries many of traits we’ve seen throughout seven decades of Porsche production and still see in some of the marque’s most sought-after contemporary models. We’re grateful to have been entrusted by the owner with this important piece of automotive, engineering, and world history and we look forward to sharing it with the collector car hobby this summer.” 

Ook de Britse Porsche specialist Andy Prill steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken na inspectie van de Porsche; “I’ve seen countless special Porsches in my career, but nothing like this. I was very careful in examining the authenticity of the Type 64, no. 3 and its chassis. After spending many days with the car, I have found evidence that all key components of the cars are original as built in 1939/1940. This is the most historically significant of all Porsche cars and it is simply incredible to find the very first Porsche in this original condition.” 

Zes nullen

De Type 64 38/41 gaat geveild worden in Monterey in augustus. De richtprijs is onbekend, maar je kunt gerust aannemen dat het eindigt met zes nullen. Zet 15 – 17 augustus in je agenda voor de activiteiten van RM Sotheby’s. Uiteraard houden wij je op de hoogte.

Foto’s: RM Sotheby’s

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.