Een dag in de nieuwe Porsche 911: De 992! Die kans laat niemand aan zich voorbijgaan. Ik in ieder geval niet, en zo stond ik op een mooie zonnige ochtend bij een wegrestaurant naast een rode 992 Carrera S coupe.
Het eerste wat mij opviel was dat de 992 ten opzichte van zijn voorganger (de 991), in alle richtingen is gegroeid. Breder, langer, hoger en zelfs wat zwaarder. Proportioneel lijkt de auto nog steeds te kloppen. Ze blijft duidelijk herkenbaar als een 911. De voorzijde heeft nog het meeste geërfd van de 991. De achterzijde oogt wezenlijk anders. Met name door de LED-strip die de achterlichten met elkaar verbindt, maar ook door de plaatsing van het derde remlicht dat verticaal in het rooster is geplaatst. Iets wat bij veel liefhebbers toch echt een kwestie van wennen zal worden. Alle versies hebben het brede achterwerk gekregen die voorheen alleen de uitvoeringen met 4 wielaandrijving toebedeeld was. Goedgevulde wielkasten met voor 20 inch en achter 21 inch brede wielen maken het totaalplaatje af. Ik vind het zeer geslaagd.
Nieuw en vertrouwd
Achter het stuur voel je je gelijk thuis. Stoel en stuur zijn in allerlei posities af te stellen en het voelt direct aan als een “echte” 911. Ik weet niet hoe ik op een juist manier “het 911 gevoel” kan omschrijven, maar berijders van een 911 begrijpen wel wat ik bedoel. Het ontwerp van het dashboard en instrumentencluster krijgt een grote pluim. Het digitale instrumentencluster heeft centraal een analoge toerenteller, met aan weerszijden twee digitale ronde schermen waarop je verschillende weergaven zelf kunt instellen. Waarom die pluim? Het instrumentencluster oogt als die van de oudere 911 modellen, zeg maar gerust een dikke knipoog naar de jaren 70. Moderne techniek in een visueel oud jasje. Erg mooi. Verder is het dashboard modern met in het midden een groot touchscreen. De grote hoeveelheid knoppen met vaak meerdere functies per knop is verdwenen uit de middenconsole. Deze functies bedien je nu via het infotainmentscherm of op het stuurwiel. Dat is even wennen maar het systeem werkt goed en is duidelijk. Deze nieuwe configuratie is aanzienlijk veiliger dan voorheen, waar zoeken naar de juiste knop op de middenconsole niet altijd even veilig was.
Versnelling in stand P, voet op de rem en starten maar. Het contactslot zit, teruggrijpend naar de historie gelukkig nog steeds aan de linkerzijde. Een sleutel kan hier echter niet in. Op die plaats zit nu een minder geslaagd draaiknopje dat men bij het starten moet omdraaien om daarna op de startknop te drukken. Door het bedienen van een minimalistisch schakelpookje schakel je in de stand D, en daar gaan we. Persoonlijk had ik hier liever een normale versnellingshendel gezien. De 992 laat zich rijden als een automaat, of met de hand. Schakelen kan echter alleen met de schakelflippers achter het stuurwiel. Het is allemaal schitterend afgewerkt. Maar met toch wel wat puntjes ter verbetering, zoals de contactschakelaar en de versnellingspook. Verder is alles overall perfect zoals men van Porsche ook verwacht.
Maximale grip
Mijn rit begint bij een wegrestaurant dus feitelijk direct aan de snelweg. Aandrijving in stand comfort en automaat om de boel eerst goed op temperatuur te laten komen en alles eens op me in te laten werken. Bij rustig rijden is de 992 comfortabeler dan de 991. Geen verschil van dag en nacht maar wel merkbaar.
Eenmaal over de Duitse grens verhoog ik de snelheden iets met de aandrijving in stand Sport maar al snel verlaat ik de Autobahn om op de binnendoorwegen te sturen. Daar volgt de eerste verrassing: de (elektrisch bekrachtigde) besturing is veel directer en scherper dan bij zijn voorganger. Wat zich vooral kenbaar maakte in de bochten, die ik na verloop van tijd met een steeds hogere vertrouwen en snelheid kan nemen. De Porsche 992 stuurt geweldig en heel strak. Tel hierbij de geweldig goede grip op en je rijdt al gauw vol vertrouwen met deze auto op hoge snelheden. Dan is het wel fijn om vast te stellen dat het remvermogen echt enorm is. Wanneer ik op een lege weg bij 120 km/u het rempedaal volledig intrap ben ik aangenaam verrast. Zo’n vertraging heb ik volgens mij niet eerder meegemaakt.
Wat ik ook niet eerder mee heb gemaakt is het accelereren met launch control. Man, man, man… Zoekend naar maximale grip schiet de 992 ervandoor om 3,5 sec. later al de 100 km/u te bereiken. Op de Autobahn voelt deze Porsche zich uiteraard ook thuis. De nieuwe 8-traps PDK schakelt soepel en snel. Reacties op de flippers is meer dan prima, zeg maar gerust uitstekend! Daardoor vraag ik me hardop af of je nog wel een handgeschakelde bak moet willen. Mocht je dat willen, de 992 komt ook met een handgeschakelde bak met zeven versnellingen.
Eindoordeel
En de cijfers t.o.v. de 991 S?
- 450 pk t.o.v. 420 pk
- 530 Nm t.o.v. 500 Nm
- 1.490 kg t.o.v. 1.435 kg
- Topsnelheid ligt 2 km/u hoger
- Acceleratie 0,4 sec. sneller naar 100 km/u
Cijfers zeggen in dit geval niet zoveel. De reactie op het gaspedaal is echter zo direct dat je niet zou geloven dat je met een turbomotor onderweg bent. Op alle momenten versnelt de auto direct.
Tijdens al dat rijden hoor je de motorluiden die een 911 zo herkenbaar maken. Laat ik het maar de boxerroffel noemen. Tenminste, als je in de auto zit. Daarbuiten klinkt het allemaal net wat minder mooi. Dat heeft te maken met nieuwe wetgeving, helaas zou ik bijna zeggen. Als je in deze nieuwe 911 992 zit maakt dat niet uit. Dan zit ook jij met een grote glimlach van oor tot oor.
Mijn mening? Het is Porsche weer gelukt! Zijn voorganger is een uitstekende auto, en voor veel merken nog steeds de maatstaf. De 992 is wat mij betreft nog beter. Ben je in de gelegenheid? Maak een testrit in de 992! Ik hoor graag jouw ervaringen en mening, maar wens je bovenal veel rijplezier.