Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Dit was de Porsche Classic Open Dag Leusden die u eigenlijk niet mocht missen…

Vandaag zaterdag 15 juni was de Porsche Classic Open Dag bij Porsche Centrum Leusden. Dus vroeg op en op tijd in de Porsche 911 Twin Turbo richting Leusden. Geen gehaast en relaxed rijdend op weg naar voor mij op dat moment al een geslaagde dag en een van de hoogtepunten van dit jaar. Ja deze dag wilde ik echt voor geen goud missen. Waarom? ….. Wat was er nou zo bijzonder aan deze dag? Daar kom ik zo op terug …..

Nee het was niet alleen maar dat het bij Porsche Centrum Leusden vandaag allemaal draaide om “u en mij en om de klassieke Porsche”. Ok …. jaja dat natuurlijk ook; want anders zou ik het team van Porsche Centrum Leusden echt te kort doen. Tenslotte is er door de vestiging manager Niels Boersma en de after sales manager Andre Bouwman samen met dit team van enthousiasten mannen en vrouwen wat geweldigs neergezet de afgelopen periode. En dat bleek vandaag ook wel weer.
Om 10:00 begon de workshop poetsen en lakonderhoud, die werd gegeven door Pro Repair de vaste partner van Porsche Centrum Leusden. Waarbij men zelf kon zien wat er allemaal mogelijk is met de diverse producten op lakgebied, maar ook op het gebied kwa interieurstoffen en lederen bekleding. En wat er bij komt kijken om uw auto weer op zijn best te krijgen. Misschien heeft u aan uw auto ook dat ene kleine plekje of laat de lak toch wat na ……dan is dit misschien het moment om vrijblijvend advies in te winnen bij PCL.


JAAAA en nu komt die …………

Om 11:00 was een exclusieve Design Workshop van Harm Lagaaij.

Ja inderdaad HARM LAGAAIJ! Op de foto rechts naast de vestigings manager Niels Boersman die Harm voor deze dag had uitgenodigd.

Harm Lagaaij is de man die de zeer succesvolle Porsche 924 heeft gecreëerd. Die in de eerste instantie bedoeld was als een sportwagen voor Volkwagen. Volkwagen zag er vanaf en zo kwam de 924 weer in handen van Porsche. Later werkte hij aan het ontwerpen van de legendarische Porsche Carrera GT, Porsche Boxster en Cayman en de Porsche 911 type 964 type 993 en type 996 en type 997 en de Porsche Cayenne maar ook de studiemodellen Porsche Panamericana en de Porsche 989 komen van zijn hand.

Harm gaf ons tijdens zijn workshop een unieke kijk op de bijzondere designkeuzes die destijds gemaakt moesten worden bij Porsche in 1989. Maar ook vertelde deze grote Nederlandse Automotive Designer over zijn keuzes en richting binnen de automotive wereld. Zoals zijn vertrek van Porsche in 1977 naar Ford en de wissel naar BMW in 1985 waar hij onder ander de BMW Z1 ontwierp. Maar vandaag draaide het om zijn bijdragen voor Porsche waar hij in 1988 weer terugkeerde. Het ging Porsche op dat moment niet voor de wind. De modellen van Porsche waren te duur en werden slecht verkocht. Door zijn terugkeer naar Porsche waar Wendelin Wiedeking binnen Porsche drastische maatregelen nam om het tij te keren voor Porsche. Harm Lagaaij leverde een zeer belangrijke bijdrage in het redden van Porsche van een zekere ondergang door zijn vooruitstrevende designs en ontwerpen. En in het speciaal met de Porsche 911 996 en Boxster en later de Porsche Cayenne. Wat zeker niet makkelijk moet zijn geweest in die dagen; Porsche moest en was zichzelf opnieuw aan het “uitvinden” met veel nieuwe mensen een nieuwe productielijn, een nieuwe bedrijfsvoering. Door kostenbesparend design en maatregelen zoals dat 33 -35 procent van de onderdelen aan de Boxster en de Porsche 911 996 bij beide modellen gebruikt werden. Maar ook de nieuwe koplampen van de 996 en 986 zijn ontworpen uit kosten besparingen. Vijf functies in één koplamp unit …. wat werkelijk een design hoogstandje was en nog steeds is. Ook het makkelijk plaatsen van deze lampen op de productielijn leverde besparingen op. Door dit soort besparingen maakte Porsche uiteindelijk een gezonde winst en het concern raakte langzaam weer in veiliger vaarwater.

Na deze zeer leerzame workshop van Harm Lagaaij, waar de aanwezigen na afloop de gelegenheid hadden vragen te stellen. Was het tijd voor de handtekeningensessie en een fotomoment met Harm Lagaaij.

Harm Lagaaij signeert mijn Porsche 911 996 Twin Turbo
Harm Lagaaij signeert mijn Porsche 911 996 Twin Turbo hoe gaaf is dat!?!

Mijn moment ……Harm Lagaaij signeerde mijn Porsche 911 996 Twin Turbo. Voor mij persoonlijk is Harm Lagaaij een held. Een van de sleutelfiguren in de redding van de zekere ondergang van Porsche. Dus onnodig te vertellen hoe blij ik ben met deze handtekening.

Nadat mijn 996 er nog een 996 4S en een 986 waren gesigneerd moest hij echt richting PCR. Het moment om de aanwezige classic Porsche’s eens rustig te bekijken om daarna met de diverse medewerkers van Team Leusden te praten.

Wat mij persoonlijk opviel was de motivatie en enthousiasme van deze mannen. De wijze waarop ze met mensen in gesprek gingen, en nog belangrijker luisterden naar deze mensen was opmerkelijk. Een echte betrokkenheid. Waarmee de slogan “Deze dag draait om u en uw klassieke Porsche” met recht op zijn plaats was.

Ik wil graag het gehele team van Porsche Centrum Leusden bedanken (ook de diverse mensen achter de schermen) voor een topdag. Natuurlijk ook de heer Harm Lagaaij voor zijn workshop en niet in de laatste plaats voor zijn handtekening in de kofferklep. Een extra dankjulliewel en compliment is op zijn plaats aan onze gastgevers, vestigings manager Niels Boersman en after sales manager André Bouman voor een meer dan geslaagde en interessante dag.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

Eén reactie

  1. Hi even reageren op het bericht over de Classic dag in Leusden. Door omstandigheden was ik er om 1 uur en trof eigenlijk een saaie bedoening aan. Het verslag wat je schrijft daarentegen een buitengewoon interessant programma, maar daar heb ik op voorhand niets van terug gevonden, dus wist er niets van. Ik had mij ingeschreven via de porsche24 app en ook via dit kanaal geen informatie over het programma. Een gemiste kans voor Porsche Leusden, alsook voor mij. Ik was nu al binnen 20 min weg….